آيا طب سوزنی روی دردهای عضلانی و میگرنی تاثیر دارد؟ - دکتر سید جعفر محقق

آيا طب سوزنی روی دردهای عضلانی و میگرنی تاثیر دارد؟

آيا طب سوزنی روی دردهای عضلانی و میگرنی تاثیر دارد؟

سردرد و دردهاي عضلاني از جمله دردهايي هستند كه اكثر ما تجربه كرده‌ايم. اين دردها شايد خطري جدي محسوب نشوند اما در برخي موارد آن‌قدر آزاردهنده خواهند بود كه نمي‌توان آنها را تحمل كرد. در اين بين همه ما خواستار تسكين اين دردها در كمترين زمان ممكن خواهيم بود. طب سوزني يكي از روش‌‌هاي درمان مفيد و موثر اين دردهاست كه بسياري از متخصصان به درمان با آن اعتقاد كامل دارند. در اين مطلب به تاثير طب سوزني در درمان دردهاي عضلاني و ميگرني خواهيم پرداخت.

دکتر سید جعفر محقق نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سید جعفر محقق کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سردردهای میگرنی جزء سردردهايی هستند که مشکل شناخته شده‌اي ندارند. در طب جديد هنوز كسي علت دقیق و علت سردردهای عصبی را كشف نكرده است و تمام تئوری‌های درمان تاکنون در حد فرضیه هستند به همین دلیل درمان میگرن و سردردهای عصبی جنبه تسکینی دارد و به‌طور قطع نیست اما در طب سنتی این سردردها علل و ریشه‌هاي به خصوصی دارد و برای درمان ابتدا علت بیماری ریشه‌یابی می‌شود.

طب سوزنی روی درد یک تاثیر کلی دارد یعنی هر جای بدن که درد داشته باشد، طب سوزنی قادر است به طور چشمگیری این درد را تسکین دهد. طب سوزنی ضددردهای کلی را در بدن آزاد می‌کند که ضددردهای طبیعی بدن هستند. دردهای عضلانی علاوه بر اینکه یک درد هستند و با ضددردهای کلی دردشان ساکت می‌شود با طب سوزنی می‌توان خون‌رسانی به عضلات را زیاد کرد، گره‌های عضلات را باز کرد و باعث پخش شدن و جذب اسیدلاکتیک جمع شده در عضلات می‌شود که این روند باعث کمتر شدن دردهای عضلانی می‌شود. در مقالات جواب‌دهی طب سوزنی در درمان میگرن بالای ۹۰درصد اعلام شده است که این جواب‌دهی می‌تواند به صورت کیور باشد یعنی کاملا بهبود پیدا کند یا اینکه شدت، فاصله حملات سردرد و هم دفعات سردرد را کم کند.

طب سوزنی اثر داروها را برای بیماری‌های مختلف به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. لذا این طب یا خود به طور مستقل خاصیت درمانی دارد یا در صورت عدم درمان برخی بیماری‌ها که ناشی از مکانیسم خاص بدن افراد است، همراه با طب سوزنی اثر داروها را افزایش می‌دهد. در عین حال، دوز دارو و فواصل مصرف دارو را نیز برای بیماران کاهش می‌دهد.

ابتلا به سردرد عصبی عموما به دليل گرفتگی عضلات گردن یا قسمت‌هایی از سر رخ می‌دهد. به عبارت ديگر سردرد عصبی دارای علل مختلفی است ولی یکی از علل بسیار رایج آن درگیری‌های عضلانی ناحیه گردن است که به‌صورت سر درد بروز مي‌يابند. شاید نام دیگری که بتوان برای این نوع سردردها نهاد سر درد استرسی باشد. شدت این قبیل سردردها از کم تا زیاد تغییر می‌کند ولی گاهی آزردگی ناشی از این قبیل سردردها از سردرد میگرنی هم بیشتر است. سردردهای عصبی معمولا از درد پشت سر شروع شده و به سایر نقاط سر انتشار می‌یابد. این درد به صورت درد فشارنده بوده و از نیم ساعت تا چند روز ممکن است به طول بينجامد. در سر درد عصبی عضلات شانه، گردن و گاهی فک و صورت نیز حالت گرفتگی و دردناکی دارند. گاهی حتی درد به دست نیز انتشار مي‌یابد و معمولا یک‌طرفه است. در سردرد عصبی، سردرد با کار تشدید شده و با خستگی گردن توام مي‌شود.

برخي معتقدند كه طب سوزنی به عنوان بهترین و موفق‌ترین درمان سردردهای میگرنی است. در بیماران مبتلا به سردرد‌هاي عصبی و میگرنی، طب سوزنی بسیار مفید بوده و در کاهش درد موثر است و به درمان با طب سوزنی به خوبی پاسخ می‌دهد. همچنين سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده از طب سوزنی می‌توان در خط اول درمان برخی از بیماری‌ها به ویژه در درمان دردهای اسکلتی و عضلانی استفاده کرد.

برخي متخصصان طب سوزني معتقدند كه طب سوزني در درمان فلج صورت، دست و پا، دردهای عضلانی اسکلتی، چاقی و میگرن و… تاثير بسياري دارد. همچنين معتقدند انواع دردهای مختلف عضلانی و اسکلتی را می‌توان با طب سوزنی تا میزان ۵۰درصد کاهش داد یا به طور کامل درمان کرد. علاوه بر این درمان با طب سوزنی برای فلج‌های مزمن که کمتر از یک سال از ایجاد آن می‌گذرد، بسیار موثر است.

در سال‌های اخیر اثرات طب سوزنی بر درمان سردردهای میگرنی به اثبات رسیده است. طب سوزنی، درمانی بدون خطر و بدون عوارض است که هیچ‌گونه عارضه جانبی و هیچ مورد مضری برای بیمار ندارد.

بسیاری از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی که سال‌هاي طولاني اين درد طاقت‌فرسا را تحمل مي‌كردند با استفاده از چند جلسه درمان با  طب سوزني درمان شده‌اند.

از نظر علمی هم ثابت شده که  طب سوزنی با تحریک اعصاب برخی عضلات و بافت‌ها، ترشح آندورفین را ایجاد می‌کند و باعث ایجاد تغییراتی در فرآیند ایجاد درد در مغز و نخاع می‌شود. علاوه بر آن طب سوزنی با تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، ترشح فاکتورهای تنظیم‌کننده را تقویت می‌كند كه در نتیجه آن التهابات در بدن کاهش می‌یابد.

طب سوزنی بر میزان سروتونین مغز نیز تاثیر گذاشته و این امر باعث کاهش شروع سردردهای میگرنی می‌شود. تاثیرات طب سوزنی در کاهش سردردهای گردنی به قدری رضایتبخش است که امروزه افراد زيادي بعد از انجام جلسات طب سوزنی و توانبخشی داروهای خود را قطع کرده و سردردهای بسیار کمتری را در طول سال‌ها تجربه می‌کنند.

طب سوزنی درواقع سوزن‌ها را به نقاط خاصی از بدن فرو کرده و سپس به صورت دستی یا الکتریکی این سوزن‌ها را تحریک می‌كند. با انبساط رگ‌های خونی در بافت‌های تحت درمان، جریان خون در این نقاط افزایش می‌یابد. در طب سوزني، سوزن‌ها را در سر، گردن و قسمت فوقانی بدن فرو نمي‌كنند بلکه آنها را به قسمت تحتانی بدن می‌زنند، به این صورت از انبساط رگ‌های مغزی جلوگیری می‌شود. بیمار در طول انجام فرآیند درمان، به حالت خوابیده قرار مي گيرد چون  این در اين وضعیت بدن نیز احتمال گشاد شدن عروق خونی را به حداقل می‌رساند.

در پايان لازم مي‌دانيم يادآوري كنيم كه طب سنتی می‌تواند در کاهش دردهای عضلانی بدن نقش بسزايي داشته باشد و مانع بروز آنها شود. مثلا  انواع مشکلات مفاصل را می‌توان با استفاده از این طب برطرف كرد.

درواقع طب سوزني در درمان سردردهاي ميگرني و دردهاي عضلاني بسيار مفيد است و مي‌تواند در اين دردها حتي تاثيري به مراتب بيشتر از طب مدرن داشته باشد البته اگر توسط افرادي متخصص و متبحر انجام شود.

دکتر سید جعفر محقق

دکتر سید جعفر محقق دکتر سید جعفر محقق متخصص طب سوزنی به کمک طب سوزنی و شناخت نقاط طب سوزنی در بدن می توان به تسکین بسیاری از بیماری ها...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ارزوراد

    سلام بوتاکس با طب سوزنی به چند جلسه نیاز هست آیا عدم تقارن ایجاد میشه از بوتاکس بامواد شیمیایی بهتره.؟ ماندگاریش چقدره ؟ سپاسگزارم

  • برزگر

    سلام ایا با طب سوزنی میشه جوش و جاهای جوش رو که به صورت گودی و لکهای قهوه ای هستند رو درمان کرد؟چندجلسه نیاز داره؟

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

  • برزگر

    سلام،طب سوزنی جوش و جاهای جوش که به صورت گودی و لکهای قهوه ای هستند رو درمان میکنه؟

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

    • دکتر سید جعفر محقق

      با سلام. بله با طب سوزنی میتوان جوش، جای جوش و لک ها رو برطرف نمود. در صورتی که مشکل داخلی باشه هم درمان طب سوزنی اون بیماری براتون انجام میشه و در نهایت با توجه به مشکلات پوستی ممکنه از روش های زیبایی دیگه هم کمک گرفته بشه.

  • حسین خدمتیان

    سلام جناب دکتر-عذر میخام مزاحمتون شدم- آیا برای ورم والتهاب معده طب سوزنی کاربردی دارد؟؟ وضمنأ آیا برای دیسک کمر خفیف چطور؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید/باتشکر فراوان

    • دکتر سید جعفر محقق

      سلام روز شما بخیر. برای دیسک حتما باید بیمار و مدارک پزشکیشون بررسی بشه و در نهایت بهتون گفته میشه درصد بهبودی با طب سوزنی چقدر خواهد بود. در مورد مشکلات معده هم طب سوزنی کمک کننده هست که البته باز هم نیاز به بررسی دقیق هست.

  • لغو پاسخ