میکرونیدلینگ چه تاثیری در جوانسازی پوست دارد؟ - دکتر سیدمحمدباقر دریاباری

میکرونیدلینگ چه تاثیری در جوانسازی پوست دارد؟

میکرونیدلینگ چه تاثیری در جوانسازی پوست دارد؟

میکرونیدلینگ یا PCI، درمان به روش القای کلاژنی (Percutaneous Collagen Induction Therapy) روش نسبتا جدیدی است که از طریق ایجادکانال های ظریف در پوست باعث تحریک کلاژن سازی و بازسازی پوست می شود. میکرونیدلینگ با وارد کردن تعدادی سوزن بسیار نازک و استریل که با عمق و سرعت تعیین شده توسط پزشک به طورهمزمان وارد لایه دوم پوست (درم) شده و تعداد زیادی میکروکانال دراپیدرم و درم ایجاد می کند، عمل می کند. به این ترتیب فرآیند ترمیم تحریک شده، فاکتورهای رشد سلولی آزاد می شود و تکثیر فیبروبلاست ها باعث تولید رشته های کلاژن و الاستین جدید می شود، در نهایت ضخامت لایه سطحی پوست (اپیدرم) افزایش می یابد و پوست قوام و استحکام بیشتری پیدا می کند.

دکتر سیدمحمدباقر دریاباری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سیدمحمدباقر دریاباری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تاریخچه میکرونیدلینگ        

تاریخچه بازسازی پوست صورت را می توان در مصر باستان و استفاده از ماسک های خراش دهنده (ابریشن) دارای پودر مرمر یافت. اولین کسانی که متوجه مزایای فوق العاده نیدلینگ پوست شدند دکتر اورنتریک و همکارانش در سال 1995بودند. اصطلاح Subcision را آنها معرفی کردند.

در این روش سوزن زیرجلدی از طریق ایجاد سوراخی مجاور اسکار، زیر فرورفتگی اسکار یا چروک، فرو برده می شود. عمل آزاد کردن پوست از چسبندگی به بافتهای عمیق، موجب بالا آمدن پوست و ایجاد زخمی کنترل شده می شود که در نهایت فرایند بهبود زخم آغاز شده و با تشکیل بافت همبند فرورفتگی اسکار بهبود می یابد.

انواع میکرونیدلینگ بر اساس عمق نفوذ سوزن

– میکرونیدلینگ سطحی (جهت جوانسازی اولیه و حداکثر تا عمق 0.5 میلی متر) روی اپیدرم کانال های بسیار ریزی ایجاد می کنند که باعث می­شود فاکتورهای رشد از کراتینوسیتها آزاد شده و فعالیت آنها در اپیدرم افزایش یابد.

– میکرونیدلینگ عمقی (جهت جوانسازی پیشرفته، اسکارها، استریا… از عمق 0.5 تا حداکثر 3 میلی متر) فرایند بهبود زخم موجب می شود کراتینوسیت ها و فیبروبلاست ها تحریک گردند، که نتیجه آن افزایش فعالیت TGF-β3 و افزایش رشد و نمو سلول های اپیدرم، کلاژن، الاستین و  GAG(گلیکوز آمین گلیکان)می باشد.

موارد منع مصرف

موارد منع مصرف دائم

درمان در موارد زیر نباید انجام شود:

– واکنش های آلرژیک به مواد مورد استفاده

– بیماری های پوستی (مانند کلوئید، کهیر و …)

– سرطان پوست

– مشکلات گردش خون

– هموفیلی

– مصرف کومارین ها یا دیگر داروهای ضدانعقاد خون

– دیابت

– صرع

– بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن

موارد منع مصرف موقت

– سرما خوردگی

– عفونت های تب زا یا بیماری های عفونی

– مصرف الکل یا مواد مخدر

– مصرف آنتی بیوتیک ها

– بارداری و شیردهی

– تبخال

–  ورم ملتحمه

پس از انجام جراحی زیبایی (توصیه می شود حداقل یک سال بین جراحی زیبایی و میکرونیدلینگ فاصله باشد).

پس از شیمی درمانی یا پرتودرمانی (توصیه می شود حداقل 8 ماه بین شیمی درمانی یا پرتودرمانی با میکرونیدلینگ فاصله باشد).

پس از انجام IPL یا لیزر درمانی، میکرودرم ابریژن یا درمان با استفاده از اسیدهای میوه (توصیه می شود حداقل یک هفته بین این درمان ها با میکرونیدلینگ فاصله باشد).

عوارض جانبی

همانند تمام درمان ها، میکرونیدلینگ نیز ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد، اما این عوارض معمولاً 72 ساعت پس از درمان رفع خواهند شد.

این عوارض عبارتند از:

قرمزی و تورم: در طول روزهای اول پس از درمان ممکن است تورم و قرمزی در پوست ایجاد شود. دلیل این امر آن است که نفوذ سوزن به داخل پوست باعث ایجاد کانال های بسیار ریز در پوست شده که طی فرایند بهبود پس از درمان برطرف خواهند شد. زخم های کوچک ایجاد شده بلافاصله بسته شده و حدود 3 ساعت پس از درمان می توان از لوازم آرایشی استاندارد استفاده نمود.

کلوئید: اگر پوست بیمار مستعد کلوئید سازی باشد، زخم های بسیار ریزی که حین درمان در پوست ایجاد می شود ممکن است منجر به بروز کلوئید در پوست شود.

هایپرپیگمنتیشن: در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از درمان، ممکن است هایپرپیگمنتیشن ایجاد شود، اگرچه احتمال آن بسیار کم است. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالای 30 می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

تبخال: در صورتی که بیمار سابقه تبخال داشته باشد انجام میکرونیدلینگ ممکن است باعث ایجاد این ضایعه شود. استفاده از داروهای پیشگیری کننده (ضد تبخال) می تواند در جلوگیری از بروز آن مؤثر باشد.

هماتوم (کبودی)

التهاب

خارش و درد خفیف

میکرونیدلینگ چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

میکرونیدلینگ به دو روش انجام می شود:

۱-روش دستی: با استفاده از وسیله اى بنام درمارولر(derma roller) انجام می‌شود، در مارولر استوانه اى پوشیده شده از نیدل (سوزن) هاى بسیار ظریف از جنس استیل است که توسط درمانگر در جهات مختلف، روى پوست بیمار حرکت مى‌کند و منافذ بسیار ریزى، در پوست ایجاد مى‌کند، عمق این منافذ ثابت بوده و بسته به درمارولری که استفاده می شود، طول نیدل هاى درمارولر، از ۵/. تا ٢ میلیمتر متغیر است و بدون ایجاد هیچ مشکلى ظرف ٣-٢ روز بهبود پیدا می کند.

۲- با استفاده از دستگاه: توسط پزشک انجام می شود و با استفاده از دستگاهی که با سرعت بسیار بالا و با دقت زیاد، یک کارتریج مخصوص که یک صفحه پوشیده از سوزن های ظریف است، را در عمق مشخص وارد پوست می کند. تعداد میکروکانال هایی که با این روش در پوست ایجاد می شود، قابل مقایسه با روش دستی در مارولر نیست، به همین علت نتایج درمانی و بهبودی حاصله، بسیارچشمگیراست. عمق نفوذ از ۰/۲ تا ۲/۷ میلیمترقابل تنظیم است و در نواحی حساس مثل پلک فوقانی و تحتانی و دور لب قابل انجام است.

نکته مهم در میکرونیدلینگ، استفاده از دستگاه مناسب و با کیفیت است.

موارد کاربرد روش میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ، یکی از جدیدترین روش‏های جوانسازی پوست است که تاثیر مستقیمی روی میزان شادابی پوست دارد و از این روش، با نام دستگاه جوانساز پوست یاد می‏شود. اما این روش به غیر از تاثیر مستقیم بر روی شادابی پوست، مزایای دیگری نیز دارد:

مداوای جای زخم‏ های اسکار و جاى زخم (جای آبله مرغان، سوختگی، جای جوش و)

بهبود چین و چروک‏های روی پوست صورت و چروک دورچشم

در واقع، مهم ترین کاربرد روش میکرونیدلینگ، درمان و بهبودی چین و چروک‏های روی پوست صورت است که بوسیله تحریک سلول‏های پوست به تولید کلاژن بیشتر، جای چین و چروک‏های صورت ترمیم می‏شود.

درمان جای سوختگی روی پوست

در سوختگی‏های شدید که حالت پوست شخص، به چروک و براق تبدیل می‏شود، یکی از مهم ترین روش‏های درمانی، استفاده از روش میکرونیدلینگ است.

درمان ترک‏های پوستی (استرچ مارک) ناشی از بارداری و لاغری و

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که ترک‏های کوچک و براقی را روی پوست افراد دیده باشید! به این نوع ترک‏ها، استرچ مارک یا استریا گویند. روش میکرونیدلینگ از راه تقویت و بهبود اپیدرم پوست و افزایش تولید کلاژن در آن ناحیه، موجب بهبود و از بین رفتن این نوع ترک‏ها از روی سطح پوست می‏شود.

جوانسازى پوست، رفع چین و چروک و منافذ باز پوست

درمان ریزش مو وکمک به رشد مجدد موها

افزایش استحکام و قوام پوست (Skin Tightening)

دکتر سیدمحمدباقر دریاباری

دكتر سيد محمد باقر دريابارى متخصص پوست، مو و زيبايى دكتر سيد محمد باقر دريابارى، در مراقبت از پوست طبیعی و همچنین در پیشگیری و درمان طیف گسترده ای از...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زینت عظیمی

    سلام خدمت شما و خسته نباشید اقای دکتر من پوستم چرب هست و جوش میزنم جاش میمونه وقعا خسته شدم لطفا راهنمایی کنید و موهامم میریزه

  • امیر

    با سلام خدمت اقای دکتر من جوان 37 ساله مرد در ناحیه تناسلی دچار بیماری ویتیلیگو هستم میخواستم بدونم ایا با روش کرایوتراپی میشه رنگ تیره الت تناسلی رو سفید کرد؟ ایا ویتیلیگو درمان داره؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • فریبا رضائی

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید آقای دکتر عزیز چند روزی هست که متوجه شدیم موهای پشت دست همسرم تغییر رنگ داده و زرد رنگ شدند به نظر میاد که ریشه موهای ساعد دستشون هم روشن تر شدن ایشون از ابتدای سال ۹۹ به تجویز پزشک برای ریزش مو قرص فیناستراید ۱ استفاده میکنن میخواستم خواهش کنم ما رو راهنمایی کنید که این مسئله چه علتی میتونه داشته باشه و باید چه اقدامی انجام بدیم

  • فریبا رضائی

    سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید خانم دکتر عزیز چند روزی هست که متوجه شدیم موهای پشت دست همسرم تغییر رنگ داده و زرد رنگ شدند به نظر میاد که ریشه موهای ساعد دستشون هم روشن تر شدن ایشون از ابتدای سال ۹۹ به تجویز پزشک برای ریزش مو قرص فیناستراید ۱ استفاده میکنن میخواستم خواهش کنم ما رو راهنمایی کنید که این مسئله چه علتی میتونه داشته باشه و باید چه اقدامی انجام بدیم

  • لغو پاسخ
دکتر سیدمحمدباقر دریاباری