تزریق بوتاکس یک روش پیشگیرانه چین و چروک است یا ابتدا از کرم استفاده کنیم؟ - سوسن اسماعیلی

تزریق بوتاکس یک روش پیشگیرانه چین و چروک است یا ابتدا از کرم استفاده کنیم؟

تزریق بوتاکس یک روش پیشگیرانه چین و چروک است یا ابتدا از کرم استفاده کنیم؟

تزریق بوتاکس یک روش پیشگیرانه چین و چروک است یا ابتدا از کرم استفاده کنیم؟

دکتر سوسن اسماعیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سوسن اسماعیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اینکه در حال حاضر بوتاکس وارد رشته‌های استاتیک کازمتیک شده، برای زیبایی استفاده می‌شود و تقریبا آخرین استفاده این دارو است. خیلی قبل از اینکه بوتاکس وارد رشته زیبایی شود از بوتاکس برای درمان اسپاسم‌های خیلی شدید مثل درمان مثانه لرزشی یا مثانه اسپاسمی استفاده می‌شد. پس بوتاکس برای درمان هر رشته‌ای که می‌تواند استفاده مي‌شود. اما در حیطه کار ما که زیبایی است، بوتاکس را هم برای از بین بردن و کنترل چین و چروک‌ها و هم برای ضدتعریق استفاده می‌کنیم. تزریق بوتاکس برای صورت در سه ناحیه تزریق می‌شود؛ ناحیه یک، دو و سه، اگر برای تعریق باشد زیر بغل، کف دست و کف پا تزریق می‌شود.

سن درمان بوتاکس

ما سنی برای شروع تزریق بوتاکس نداریم ولی برای افرادی که میمیک صورت آنها به صورتی است که خیلی با پیشانی حرف می‌زنند، اخم زیاد می‌کنند، هنگام خندیدن دور چشم و بینی خیلی چروک می‌افتد، سن 25 سال را برای تزریق بی‌خطر می‌دانیم که به صورت کنترل شده شروع به تزریق بوتاکس کنند.

 

بوتاکس روش پیشگیرانه

اینکه بگوییم بوتاکس از چین و چروک پیشگیری می‌کند، بله پیشگیری می‌کند. ما اگر بوتاکس را از سن خوبی شروع کنیم و اجازه ندهیم چین‌های داینامیک تبدیل به استاتیک شوند، بله حتی می‌تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند. پیشنهاد می‌کنیم کسانی که شروع به تزریق می‌کنند سالی دو بار این کار را انجام دهند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از بوتاکس‌های استاندارد استفاده شود. متاسفانه سلامت جامعه با بوتاکس‌های غیراستانداردی که ناخالصی‌هایی در این دارو دیده شده است و  می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، شوک آنافیلاکسی است. به دنبال تزریق بوتاکس‌های غیراستاندارد، شوک آنافیلاکسی را داریم که تقریبا همه می‌دانند که حتی می‌تواند منجر به مرگ هم شود، اگر در جایی انجام شود که امکانات لازم را نداشته باشند.

پس در مورد تزریق بوتاکس ما دو مساله را باید در نظر بگیریم که خیلی مهم است:

یکی موادی که استفاده می‌شود و دیگری محیطی که در آن این کار انجام می‌شود. متاسفانه گاهی می‌بینیم که بوتاکس در آرایشگاه‌ها تزریق می‌شود به خاطر اینکه شاید قیمت پایین‌تری دریافت می‌کنند و افراد هم استقبال خوبی می‌کنند، ولی همه افراد بايد بدانند که با سلامت جان خود بازی می‌کنند. اگر در یک مرکز غیرپزشکی بیمار ما وارد شوک آنافیلاکتیک شود متاسفانه بالغ بر 90درصد حتی منجر به مرگ می‌شود، یعنی تا زمانی که منتظر بمانند که امدادگر برسد تعداد خیلی زیادی از اینها منجر به مرگ شدند. پس از افراد تقاضا دارم که به خاطر ارتقای سلامت جامعه بیشتر دقت کنند. در مراکز غیردرمانی از تزریق خودداری شود و این مساله را جدی بگیرند. متاسفانه چون مراکز غیردرمانی است، آمار درستی هم از این مرگ و میر نداریم.

بوتاکس منهای شوک آنافیلاکتیک ممکن است مضرات دیگری هم داشته باشد مثل پتوس که افتادگی پلک، دیپلوپیا یا دو بینی که اینها خیلی مهم نیست، چون گذراست مثل محاسن بوتاکس که گذراست، مضرات بوتاکس هم گذراست، ولی نیاز به زمان دارد. مثلا ممکن است افتادگی پلک و دو بینی سه ماه طول بکشد تا رفع شود، این در صورتی است که بيمار فقط اشکال در تزریق داشته باشد. اگر در اشکال در مواد بوتاکس باشد مساله شوک آنافیلاکتیک را به همراه دارد که راحت می‌تواند منجر به مرگ شود.

در ایران نواحی که ما مجاز به تزریق هستیم بیشتر ناحیه یک است که منظور همان پیشانی، اطراف چشم و گوشه‌های چشم هستند. بعضی از افراد وقتی می‌خندند در گوشه چشم و بینی چروک ایجاد می‌شود که می‌توانیم با احتیاط تزریق بوتاکس را برای این مناطق انجام دهیم. برای ناحیه دو در ایران معمولا تقاضایی نداریم.

بوتاکس را برای تزریق اطراف لب و چانه هم می‌توان استفاده کرد که باز در ایران هم تقاضایی برای این نواحی نداریم، چون ممکن است در نوشیدن مایعات کمی اشکال ایجاد کند که رغبت زیادی در جامعه برای این نواحی نیست.

پس وقتی به طور عام می‌گوییم تزریق بوتاکس، بیشتر دو مساله است؛ یکی چین و چروک‌هایی که در پیشانی و اطراف چشم است و دیگری بوتاکسی که برای کنترل تعریق استفاده می‌شود.

 

به چه طریق از برند بوتاکس مطمئن شویم؟ بیمار چه آگاهی‌هایی در مورد تزریق بوتاکس داشته باشد؟

مردم باید بدانند که در مطب‌هاي پزشکی و در مراکز درمانی دارو باید در مقابل چشم بیمار حل شود، بيمار حتی می‌تواند از پزشک درخواست کند که روی جعبه را بخواند، از آکبند بودن دارو مطمئن شود، ببیند که دارو دقیقا جلوی چشم بیمار باز می‌شود و حل می‌شود، تاریخ انقضای دارو را ببیند، همه این موارد ذکر شده حق مراجعه‌کننده است. دانستن تاریخ دارو، نوع دارو، اینکه در کجا تولید شده است و آکبند جلوی خود بيمار باز شود، حق مراجعه‌کننده است. ممکن است بعضی از افراد بگویند که ما رفتیم به مطب‌هایی که مورد اطمینان ما بودند، بعضی از بوتاکس‌ها 100 واحدی هستند که 100 واحد برای دو نفر استفاده می‌شود اما حق مراجعه‌کننده است که بگوید نه دارویی که قبلا باز شده را برايم تزریق نکنید، دارو در مقابل من باز شود و تزریق شود که فکر نمی‌کنم هیچ کدام از همکاران پزشک ما هم با این قضیه مشکلی داشته باشند که کسی برای اطمینان این درخواست را داشته باشد.

دکتر سوسن اسماعیلی

دکتر سوسن اسماعیلی، پزشک پوست، مو و زیبایی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1374 است. دارای سابقه کار در مطب و کلینیک پوست مو و زیبایی از...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sara

    سلام خانم دکتر پوست زیر ناخن انگشت شصت دستم ورم کرده و پوست دستم از ناخنم انگاری فاصله داره ولی هیچ دردی نداره علت چیست؟

  • سمانه محمدی

    سلام خانوم دکتر دختر ۷ سالی دارم که روی دماغش واطراف دماغش جوش سفید رنکی هستش مانند چرکی باید چ کاری انجام بدم

  • مژگان

    سلام خانم دکتر ،خسته نباشین،ببخشید من راجع به ریزش مو ازتون سوال دارم،چنوقته که موهای من شروع به ریزش کرده،وه با هر بار شانه زدن حدود ۵۰ دونه از موهام میریزه،موهام بلنده،جنس خشک و زبری هم به خودشون گرفتن،حالا من نمیدونم علتش چیه،ولی من کمبود آهن و ویتامین dهم دارم،یه جا خوندم که ربط داره،و اینکه من شنیدم شامپوی طبیعی و دست ساز گل ختمی درمان ریزش مو هستش،آیا درسته؟و اینکه پیشنهاد شما چیه؟و از چه شامپویی استفاده کنم بهتره؟ ممنون

  • بنیامین حیدریان

    سلام خانم دکتر چند وقتی هست ریزش موهام زیاد شده و اینکه به طور ارثی برادرام همه موهاشون ریخته چیکار کنم موهام نریزه

  • لغو پاسخ
دکتر سوسن اسماعیلی
بستن دکتر سوسن اسماعیلی دکتر سوسن اسماعیلی

سوالات خود را از دکتر سوسن اسماعیلی بپرسید

02144016784