آیا PRP  می‌تواند روشی برای درمان ریزش مو و جوانسازی پوست باشد؟ - سوسن اسماعیلی

آیا PRP  می‌تواند روشی برای درمان ریزش مو و جوانسازی پوست باشد؟

آیا PRP  می‌تواند روشی برای درمان ریزش مو و جوانسازی پوست باشد؟

 

دکتر سوسن اسماعیلی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سوسن اسماعیلی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

PRP یک روش تایید شده بعد از جنگ جهانی دوم است یعنی چیزی نیست که بخواهیم اصل این روش را زیر سوال ببریم.

تزریق ماده PRP از جمله روش‌های موثر و اصولی است که به کمک آن می‌توان مشکلات و عوارض پوست را به صورت ریشه‌ای برطرف كرد، چون prp حاوی فاکتورهای بسیار قوی رشد و ترمیم است که با تزریق آن به زیر پوست، تولید کلاژن و الاستین جدید که سازنده سلول‌های پوست هستند، تحریک می‌شود و در نتیجه پوست به شیوه‌ای جديد و کاملا موثر جوان و شاداب می‌شود.

PRP پلاسمای تغلیظ یافته از پلاکت‌های خونی است که با گرفتن چند سی سی خون از شخص و قرار دادن آن در دستگاه گریز از مرکز و جداسازی اجزای خون توسط دستگاه، حاصل می‌شود.

تجهیزات پیشرفته پزشکی، تجربه و مهارت پزشک متخصص پوست در به‌دست آوردن بالاترین درجه خلوص پلاسمای PRP بسیار موثر است.

PRP مخصوصا در طب ورزشی-پزشکی کاربرد بسياري دارد، مثلا در مورد افرادي که آسیب ماهیچه یا رباط دارند و در ارتوپدی کاربرد بسيار زیادی دارد. بحثی که در مورد PRP داریم این نیست که این روش خوب است یا نیست، چون صددرصد موثر است. بحث ما در مورد PRP که در حال صدمه زدن به سلامت جامعه است، نوع کاری است که در ایران در حال انجام است. به خاطر شباهتی که لوله‌های PRP به لوله‌های آزمایشگاه دارند، بعضی از افراد غیرمتخصص از لوله‌های آزمایشگاهی برای PRP استفاده می‌کنند که به این وسیله سلامت جامعه را به شدت به خطر می‌اندازند و در این صورت نه تنها PRP مفید نیست، بلکه بسیار هم مضر است، چون این لوله‌های آزمایشگاهی اصلا استریل نیستند، نمی‌توان استفاده مجدد از آنها کرد، داروهای آنتی کوآگولانت که داخل این لوله‌هاست برای سلول‌های زنده بسیار بسیار خطرناک است، چون از اسید سیترات استفاده شده که مضر است. یعنی اگر کسی به این روش PRP انجام دهد نه تنها جوانسازی انجام نداده بلکه موجب مرگ سلولی هم می‌شود و همین‌طور برای درمان ریزش مو هم مضر است. پس از کسی که PRP را انجام می‌دهد درخواست شود كه گواهینامه این کار را نشان بدهد.

انجام PRP یک روش کاملا حرفه‌ای است؛ اینکه ما بتوانیم سلول پلاکت را برای ریزش مو هفت برابر کنیم یا سلول زنده‌ای را دوباره تزریق کنیم و بهداشت را کاملا رعایت کنیم. پس در این صورت شک نداشته باشید که انجام PRP موثر است.

ولی بايد بگوييم كه PRP دو شرط دارد:

– یکی اینکه کسی که این کار را انجام می‌دهد باید حرفه‌ای باشد.

– دیگری این است کیتی که برای این کار استفاده می‌شود باید کیت کاملا استاندارد و دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران باشد. در حال حاضر یکی، دوتا کیت بیشتر نداریم که در ایران تاییدیه وزارت بهداشت را دارند.

 

بعضی افراد ادعا می‌کنند که PRP را انجام دادیم جواب نگرفتیم آیا ممکن است علت آن به دلایلی که در بالا ذکر کردید باشد؟

دقیقا درست می‌گویند، دلیلش این است که یا توسط فردی انجام گرفته که این علم و فن را نداشته یا از کیتی استفاده شده که کیت استاندارد نبوده است. برای اینکه PRP برای ریزش مو موثر باشد:

– اول باید بتوانیم کانت سلولی خود را به هفت برابر نرمال برسانیم که این کار آسان نیست.

– دوم اینکه کیت‌های غیراستاندارد برای آنتی کوآگولانت اسیدسیتراک استفاده می‌کنند که اسید را پای پیاز مو تزریق می‌کنند كه در اين صورت نه تنها جواب مثبتی نمی‌گیرید بلکه خود آن ممکن است عاملی برای ریزش مو باشد.

پس دوستانی که ادعا می‌کنند که PRP کردند و فایده‌ای نداشته یک بار دیگر رجوع کنند و ببینند کسی که PRP را برای آنها انجام داده، علم این کار را داشته، آیا گواهینامه این کار را دارد و با چه کیتی برای آنها PRP انجام شده است، حتما باید دقت کنند که کیت جلوی خودشان باز شود و شناسنامه کیت را ببینند که تاییدیه وزارت بهداشت را دارد یا خیر. ولی با اطمینان می‌گویم که یک PRP که همه موارد ذکر شده رعایت شده باشد بهترین روش برای جوانسازی و جلوگیری از ریزش مو است.

کسانی که کاندیداي PRP  هستند باید شرایط خاصی داشته باشد یا همه می‌توانند PRP انجام دهند؟ یا بعضی افراد به دلایل شرایط بیماری نمی‌توانند PRP انجام دهند؟

افرادی که دچار بدخیمی هستند مساله خیلی خیلی مهمی است و به هیچ عنوان نباید برای این دسته از افراد PRP انجام شود به خاطر اینکه احتمال متاستاز شدن بیماری وجود دارد. مثلا شخصی که بیماری لوکمیا دارد اگر بدون بررسی اولیه برای او PRP انجام دادیم به متاستاز کردن سلول‌های سرطانی کمک کردیم. پس این مساله خیلی مهم است کسانی که بیماری‌های خونی دارند مستثنا هستند. ابسولوت کانترا ایندکیشن هستند باید خیلی خیلی دقت داشته باشیم که سریعا بدون هیچ بررسی برای آنها PRP انجام ندهیم. مراجعه‌کننده باید قبل از انجام PRP از نظر خیلی از بیماری‌ها مورد آزمایش قرار بگیرد و اینکه زمانی که داریم PRP انجام می‌دهیم بيمار حق دارد از ما کانت سلولی درخواست کند، مثلا پلاکت را چند برابر کردید و تزریق انجام می‌شود.

انجام ندادن PRP در جایی که شرایط خاص و لازم را دارا نیست خیلی بهتر از انجام دادن آن به هر قیمتی است.

انجام PRP برای افراد دیابتی شاید ابسولوت کانترا ایندکیشن نداشته باشد اما مساله‌ای که هست در مورد دیابت کنترل شده یعنی کسانی که هموگلوبین ای‌وان‌سی زیر 6 هست باز هم باید این مساله را در نظر بگیریم که هر نوع آسیب و هر زخمی که برای اینها ایجاد کنیم احتمال اینکه تبدیل به یک عفونت شود هست، پس بهتر است برای این دسته افراد که تحت شرایط خاص هستند کارهای غیرضروری کمتر انجام شود. حتی برای اطمینان در افراد دیابتی هم این کار بهتر است انجام نشود.

استفاده از کرم ضدآفتاب بعد از انجام PRP، بسیار لازم و ضروری است و تا 24 ساعت بعد هم نباید موضع PRP را شست‌‌وشو كرد. این روش درمانی هر چند به مراقبت خاص یا استراحت احتیاجي ندارد اما معمولا پزشک برای بیمار خود موارد لازم را توصيه كرده و کرم‌های ترمیم‌کننده تجویز می‌كند.

عموما این روش در سه نوبت درمانی انجام مي‌شود و بین هر کدام از جلسات هم يك تا دو ماه فاصله است تا بهترین نتیجه به دست آيد. معمولا هم سه ماه بعد از گذشت اولین جلسه درمان، شاهد بهبود بسیار قابل‌توجهی در ظاهر پوست خواهید بود. درواقع در روش PRP كه برای برطرف کردن چین و چروک و آسیب‌های پوستی انجام مي‌شود در حدود 70درصد بیماران به نتيجه دلخواه خود مي‌رسند و از نتيجه عمل رضايت خواهند داشت.

دکتر سوسن اسماعیلی

دکتر سوسن اسماعیلی، پزشک پوست، مو و زیبایی فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1374 است. دارای سابقه کار در مطب و کلینیک پوست مو و زیبایی از...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sara

    سلام خانم دکتر پوست زیر ناخن انگشت شصت دستم ورم کرده و پوست دستم از ناخنم انگاری فاصله داره ولی هیچ دردی نداره علت چیست؟

  • سمانه محمدی

    سلام خانوم دکتر دختر ۷ سالی دارم که روی دماغش واطراف دماغش جوش سفید رنکی هستش مانند چرکی باید چ کاری انجام بدم

  • مژگان

    سلام خانم دکتر ،خسته نباشین،ببخشید من راجع به ریزش مو ازتون سوال دارم،چنوقته که موهای من شروع به ریزش کرده،وه با هر بار شانه زدن حدود ۵۰ دونه از موهام میریزه،موهام بلنده،جنس خشک و زبری هم به خودشون گرفتن،حالا من نمیدونم علتش چیه،ولی من کمبود آهن و ویتامین dهم دارم،یه جا خوندم که ربط داره،و اینکه من شنیدم شامپوی طبیعی و دست ساز گل ختمی درمان ریزش مو هستش،آیا درسته؟و اینکه پیشنهاد شما چیه؟و از چه شامپویی استفاده کنم بهتره؟ ممنون

  • بنیامین حیدریان

    سلام خانم دکتر چند وقتی هست ریزش موهام زیاد شده و اینکه به طور ارثی برادرام همه موهاشون ریخته چیکار کنم موهام نریزه

  • لغو پاسخ
دکتر سوسن اسماعیلی
بستن دکتر سوسن اسماعیلی دکتر سوسن اسماعیلی

سوالات خود را از دکتر سوسن اسماعیلی بپرسید

02144016784