پنج طرح واره شايع همسر انتقادگر - دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان)

پنج طرح واره شايع همسر انتقادگر

پنج طرح واره شايع همسر انتقادگر

طرح واره نقص/شرم:

دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

همسر انتقادگري كه طرحواره نقص/شرم در ذهنش شكل گرفته هيجان هايي مثل شرمساري و ترس را تجربه مي كند.

چنين فردي معتقد است كه حقير، بي ارزش و اضافي است و لياقت هيچ گونه احترامي ندارد.

اين افراد مي ترسند چنانچه همسرشان به شخصيت اصليشان پي ببرد، آنها را دوست نخواهد داشت.

اين افراد طرح واره نقص/ شرم را با كمال گرايي، برتري طلبي و انتقاد شديد به رفتارهاي ديگران جبران مي كنند.

نكته طنز آميز اينكه چنانچه اين افراد مورد مهر و محبت همسرشان قرار بگيرند، تيغ تيز انتقادهايشان برنده مي شود، زيرا خودشان را لايق مهر و محبت نمي دانند.

طرح واره استحقاق:

كساني كه گرفتار اين طرحواره شده اند بيشترين هيجاني كه تجربه مي كنند خشم است.

چنين افرادي اعتقاد راسخ و تزلزل ناپذيري دارند،مبني بر اين كه از ديگران يك سر و گردن بالاترند و ديگران وظيفه دارند با ايشان به گونه اي خاص رفتار كنند. اين افراد به دنبال ارضاي فردي نيازهايشانند و اصلا توجه نمي كنند كه ارضاي فردي خواسته هايشان به ديگران چه اسيبي مي زند.

اگر خواسته هايشان با ناكامي روبه رو شود، با اوقات تلخي و تندخويي واكنش نشان مي دهند. طرحواره استحقاق باعث مي شود اين افراد براي ارضاي خواسته هايشان به رفتارهايي مثل كنترل گري، خودخواهي و دست انداختن همسر روي بياورند.

همدلي نكردن با احساس ها و مشكلات ديگران، معيارهاي انعطاف ناپذير، رقابت طلبي شديد، برتري طلبي و تائيد جويي از ويژگي بارز اين افراد به شمار مي روند.

طرح واره ي بي اعتمادي/ بدرفتاري:

همسراني كه گرفتار طرحواره ي بي اعتمادي/ بدرفتاري شده اند، ترس و اضطراب را خيلي تجربه مي كنند.

اين افراد اعتقاد جدي دارند كه نمي توان به ديگران اعتماد كرد. شك و سوءظن از رفتارهاي مقابله اي اين افراد به شمار مي روند.

اين افراد احساس و افكار واقعي خود را با ديگران در ميان نمي گذارند، زيرا معتقدند ديگران از اين اطلاعات سوءاستفاده مي كنند.

مدام در حال امتحان كردن ديگرانند تا ببينند مردم قابل اعتمادند يا نه. در شكل گيري و تداوم روابط صميمانه بسيار مشكل دارند.

اگر طرح واره آنها فعال شود، براي كنترل گري و حمايت از خودشان در برابر  صدمات احتمالي به بدرفتاري روي مي آورند.

 طرح واره رهاشدگی:

– هیجان‌های اصلی: اضطراب، غمگینی، افسردگی و خشم

– نگرش: می‌ترسم افراد مهم زندگی‌ام ترکم کنند، پیش‌بینی‌ناپذیر رفتار کنند یا مریض شوند و بمیرند.

– رفتار نسبت به همسر: وابستگی شدید، حسادت و تملک‌گرایی، انتقادگری زیاد، کناره‌گیری، بی‌اعتنایی ظاهری و کنترل‌گری.

طرح واره محرومیت هیجانی:

– هیجان‌های اصلی: تنهایی، ترش‌رویی، ناامیدی و افسردگی

– نگرش: دیگران نمی‌توانند نیازهای مرا برآورده کنند. همسرم باید تمام نیازهای مرا برآورده کند.

– رفتار نسبت به همسر: خشم و پرتوقعی.

آيا واقعا انتقاد سازنده وجود دارد؟

طرحواره درمانگران اعتقاد چنداني به انتقاد سازنده ندارند. آنها بر اين باورند كه انتقاد در رابطه باعث مي شود ويژگي هايي مثل احترام، صميميت و ارزشمندي از بين برود.

وجود طرحواره هاي ناسازگار اوليه باعث مي شود ارتباط از حالت هشيارانه و آگاهانه خارج شود و به سمت ارتباط در حالت خواب و بيداري رهنمون شود.

زماني كه ارتباط از حالت هشيارانه و آگاهانه خارج مي شود، كنترل توجه به دست باورها، خاطرات، احساس هاي بدني و احساس هاي عاطفي مي افتد و توجه سرگردان مي شود.

 

در اين حالت به جاي اينكه رفتار همسرمان را ارزيابي كنيم از شخصيت او ايراد مي گيريم، مشكلات را به او نسبت مي دهيم و از نقش خودمان در تداوم مشكلات غافل مي شويم. در شرايطي چنين استرس زا، همكاري، مصالحه و سازش را از كف مي دهيم و بردباري و صبر جاي خود را به بي قراري، بي صبري و تندخويي مي دهد.

 

دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان)

دکتر سحر اشرفی، دکترای روانشناسی و مشاوره خدمات مطب: ۱) درمان مشکلات روانشناختی و مشاوره فردی: .طرحواره درمانی .هیپنوتراپی .روان درمانی اضافه وزن و بیش خوری .آموزش مهارت های زندگی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Diana

    سلام امیدوارم که زود جواب بدین اخه خیلییییی نا امیدم😢 من ۱۲ سالمه و این چند روزه همش به فکر خودکشی هستم من خانواده ی بسیار ثروتمندی دارم اما محبتی در خانواده ام وجود نداره همیشه با هر کسی که توی مدرسه دوست شدم،به نوعی زیر ابم رو زده و بلید بگم که همه قلبم رو شکستن من زیاد احساساتی نیستم ولی واقعا نا امیدم حتی امیدم رو از خدا هم از دست دادم چون فکر میکنم که منو نمیبینه دلم واقعااااا پره من افسردگی شدیدی دارم و اما خانوادم اعتقادی به افسردگی ندارن و به خاطر همینم نمیتونم به راونپزشک، روان شناس و... مراجعه کنم تمام عواقب خودکوشی رو میدونم و خوندم اما دیگه امیدی ندارم مادرم رو یه فرد عقب مونده میبینم که از دنیای تکنولوژی عقبه از پدرم به شدت متنفرم و اون رو یه فرد بدون احساس میبینم ... وقتی فکر میکنم که چرا من به دنیا اومدم و هدف از افرینش من چی بوده ، کاملا احساس پوچی میکنم چون دلیلی نمیبینم یادتون نره که من فقط ۱۲ سال دارم لطفاااا من رو راهنمایی کنین به شدت به کمکتون نیاز دارم

  • سعید سمندریان

    سلام مجدد من قبل از ثبت نام سوال پرسیدم نمیدونم ایا به دستتان رسیده یانه.به هر حال در مورد گذشته همسرم پرسیدم که چگونه میشه با ان کنار امد.چون قبل از ازدواج ارتباطهایی داشته که ترکشهای ان هنوز در زندگی حس میشه و باعث مجادله و بحث میشه .خواهشا راهنمایی بفرمایید.

  • جواد جواد

    سلام بچه 5 ساله ای دارم که دوست دارم انشااله بزرگ که شد دندانهای سالم و زیبائی داشته باشد ، چه نکاتی را باید رعایت کنم؟

  • جواد جواد

    سلام خانم دکتر من بچه ای 5 ساله دارم که خیلی دوست دارم اشااله بزرگ که شد از دندانهای محکم و زیبایی برخوردار باشه، الان باید چه مواردی را رعایت کنم؟

  • لغو پاسخ