طرح‌واره درمانی یعنی چه؟ - دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان)

طرح‌واره درمانی یعنی چه؟

طرح‌واره درمانی یعنی چه؟

هر فردی در طول زندگی خود با الگوی تربیتی والدین خود، خلق و خوی ذاتی خود و تجاربی که بدست می‌آورد یاد می‌گیرد که در برابر موضوعات و مشکلات چطور رفتار کند؛ که با رشد کردن طرح‌واره ها یا همان الگوهای رفتاری در او شکل می‌گیرند.

دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان) نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان) کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

گاهی عملکرد او در برخورد با مشکلات دچار مشکل می‌شود بدین معنی که با هر نوع مشکلی به یک صورت پاسخ می‌دهد مثلا هر موقع چیزی باب میلش نباشد عصبانی می‌شود و پرخاش می‌کند یا سکوت می‌کند.  یا در یک‌سری موقعیت‌های مشابه رفتاری مشابه انجام می‌دهد که این رفتارها گاهی عملکرد بین‌فردی او را مختل می‌کنند.

طرح‌واره درمانی کمک می‌کند تا ما الگوهای زندگی خود را:

1- ابتدا بشناسیم.

۲- سپس موقعیت‌های مختل‌کننده و هیجانات خودمان را شناسایی کنیم.

۳- رفتارهای سالم را جایگزین کنیم.

۴- الگوی معیوب را اصلاح کنیم.

فرض کنید وقتی خردسال بودید والدین انتقادگری داشتید که به خاطر هر اشتباهی شما را به شدت سرزنش می کردند و هر اتفاق بدی که می افتاد شما مقصر بودید و از سمت والدینتان طرد می شدید.

معمولا چنین والدینی فقط یکی دو بار این کار را انجام نمی دهند بلکه سرزنش و انتقادگری کار هر روز و هر ساعت آنهاست، بنابراین آنقدر در دوران کودکی انتقاد می شنوید و طرد می شوید که طرحی در ذهن شما شکل می گیرد مبتنی بر اشتباه کردن و به دنبالش سرزنش و طرد شدن.

وقتی که بزرگسال می شوید این طرح هنوز در ذهن شما وجود دارد و با هرکسی وارد رابطه می شوید انتظار دارید به خاطر کوچکترین اشتباهی شما را سرزنش کرده و طردتان کند درحالیکه فرد مقابل شاید اصلا چنین آدمی نباشد ولی شما طبق طرح ذهنی خودتان اینطور انتظار دارید!

به طرحی که در ذهن ما جا می افتد می گوییم طرح واره و انواع زیادی دارد. به طور مثال:

– اگر در روابط عاطفی پیشاپیش انتظار ترک شدن و رها شدن را داشته باشیم، آن طرحواره رهاشدگی است.

– اگر فکر کنیم معایب و بی کفایتی هایمان دیر یا زود نزد طرف مقابل فاش می شود و آبرویمان می رود، طرح واره نقص/ شرم است.

– اگر دست به هر کاری می زنیم پیشاپیش انتظار مانع یا شکست را می کشیم، طرحواره شکست است.

طرح واره ها موانع بزرگی بر سر راه احساس شادی، عشق، صمیمیت و موفقیت ما ایجاد می کنند به طوریکه بدون غلبه بر آنها اغلب نمی توانیم حال خوب مستمری را تجربه کنیم.

دکتر سحر اشرفی (مرکز مشاوره مهروان)

دکتر سحر اشرفی، دکترای روانشناسی و مشاوره خدمات مطب: ۱) درمان مشکلات روانشناختی و مشاوره فردی: .طرحواره درمانی .هیپنوتراپی .روان درمانی اضافه وزن و بیش خوری .آموزش مهارت های زندگی...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Diana

    سلام امیدوارم که زود جواب بدین اخه خیلییییی نا امیدم😢 من ۱۲ سالمه و این چند روزه همش به فکر خودکشی هستم من خانواده ی بسیار ثروتمندی دارم اما محبتی در خانواده ام وجود نداره همیشه با هر کسی که توی مدرسه دوست شدم،به نوعی زیر ابم رو زده و بلید بگم که همه قلبم رو شکستن من زیاد احساساتی نیستم ولی واقعا نا امیدم حتی امیدم رو از خدا هم از دست دادم چون فکر میکنم که منو نمیبینه دلم واقعااااا پره من افسردگی شدیدی دارم و اما خانوادم اعتقادی به افسردگی ندارن و به خاطر همینم نمیتونم به راونپزشک، روان شناس و... مراجعه کنم تمام عواقب خودکوشی رو میدونم و خوندم اما دیگه امیدی ندارم مادرم رو یه فرد عقب مونده میبینم که از دنیای تکنولوژی عقبه از پدرم به شدت متنفرم و اون رو یه فرد بدون احساس میبینم ... وقتی فکر میکنم که چرا من به دنیا اومدم و هدف از افرینش من چی بوده ، کاملا احساس پوچی میکنم چون دلیلی نمیبینم یادتون نره که من فقط ۱۲ سال دارم لطفاااا من رو راهنمایی کنین به شدت به کمکتون نیاز دارم

  • سعید سمندریان

    سلام مجدد من قبل از ثبت نام سوال پرسیدم نمیدونم ایا به دستتان رسیده یانه.به هر حال در مورد گذشته همسرم پرسیدم که چگونه میشه با ان کنار امد.چون قبل از ازدواج ارتباطهایی داشته که ترکشهای ان هنوز در زندگی حس میشه و باعث مجادله و بحث میشه .خواهشا راهنمایی بفرمایید.

  • جواد جواد

    سلام بچه 5 ساله ای دارم که دوست دارم انشااله بزرگ که شد دندانهای سالم و زیبائی داشته باشد ، چه نکاتی را باید رعایت کنم؟

  • جواد جواد

    سلام خانم دکتر من بچه ای 5 ساله دارم که خیلی دوست دارم اشااله بزرگ که شد از دندانهای محکم و زیبایی برخوردار باشه، الان باید چه مواردی را رعایت کنم؟

  • لغو پاسخ