فلورایدتراپی یا درمان با فلوراید چیست؟ - دکتر زهره سادات نوروز زاده

فلورایدتراپی یا درمان با فلوراید چیست؟

فلورایدتراپی یا درمان با فلوراید چیست؟

 

دکتر زهره سادات نوروز زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر زهره سادات نوروز زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان فلورایدتراپی در مواردی که دندان  فرد در مرحله رویش در دهان است توصیه می­ شود.

فلوراید می­ تواند در ترکیب ساختار دندان خود را به جای کلسیم جا داده و باعث استحکام بیشتر دندان در مقابل پوسیدگی شود.

فلوراید یک ماده طبیعی است که  دندان ­ها را تقویت می­ کند و می­ تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. متخصصان معتقدند که بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، استفاده از منابع مختلف فلوراید است.

فلوراید به صورت طبیعی در منابع آب در مقادیر کوچک یافت می ­شود. برخی غذاها مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و چای حاوی فلوارید هستند. در برخی مناطق فلوراید به آب نیز اضافه می­ شود. بسیاری از خمیر دندان­ ها، دهانشویه‌ ها و درمان­ های حرفه‌ ای حاوی فلوراید هستند. قرص­ های فلوراید نیز برای کودکانی وجود دارد که در آب خود فلوراید نمی­ خورند.

فلوراید تراپی در سنین ۳ تا ۱۲ سالگی توصیه می­ شود. البته به شرط اینکه کودک توانایی تف کردن را داشته باشد.

درمان­ های با فلوراید به پیشگیری از پوسیدگی در کودکان و بزرگسالان کمک می ­کنند. هر شخصی که در معرض خطر پوسیدگی دندان وجود دارد، داوطلب مناسبی برای درمان با فلوراید موضعی به شمار می ­رود. این فلوراید مستقیما روی دندان ­ها استفاده می شود.

 

بهترین روش ­های فلوراید تراپی:

۱- در مطب دندانپزشکی: توسط دندان پزشک هر ۳ ماه یا ۶ ماه یکبار

2- در منزل: هر شب به عنوان دهانشویه پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توسط والدین

3- در مدرسه: پس از مسواک زدن به صورت همگانی و هر هفته یک بار.

درمان با فلوراید در مطب دندانپزشکی معمولا برای کودکانی با دندان­ های در حال رشد انجام می ­شود. کودکی که دارای سابقه پوسیدگی یا در خطر بالای پوسیدگی قرار دارد باید فلوراید اضافی مصرف کند. این کار، رمینرالیزاسیون دندان­ ها را افزایش می­ دهد. بسیاری از کودکان هر شش ماه یکبار تحت فلورایدتراپی قرار م ی­گیرند. درما ن­ها، محافظت بیشتری در مقابل پوسیدگی فراهم می سازد، حتی اگر کودکان قبلا آب دارای فلوراید نوشیده باشند.

دهانشویه­ های حاوی فلوراید نیز می توانند به کودکان دارای سابقه پوسیدگی یا خطر بالای پوسیدگی کمک کنند. این دهانشویه‌ ها برای کودکان بالاتر از 6 سال توصیه م ی­شوند. شما می ­توانید آنها را در بخش دهانشویه‌ اکثر فروشگاه ­ها پیدا کنید. دهانشویه‌ ها و ژل­ های حاوی فلوراید که دارای مقدار بیشتری فلوراید هستند نیز موجودند.

مکمل­ های فلوراید معمولا برای کودکان 6 ماه تا 16 سال تجویز می­ شود که مقدار کم فلوراید در آب نوشیدنی آنها وجود دارد و در خطر بالای پوسیدگی دندان قرار دارند. این مکمل­ ها به صورت مایع یا قطره برای کودکان کوچک­ تر و به صورت قرص برای کودکان بزرگتر وجود دارند. پزشک متخصص اطفال یا دندانپزشک می­ توانند آنها را تجویز کنند.

درمان­ های با فلوراید به پیشگیری از پوسیدگی در کودکان و بزرگسالان کمک می­ کنند. هر شخصی که در معرض خطر پوسیدگی دندان وجود دارد، داوطلب مناسبی برای درمان با فلوراید موضعی به شمار می­رود. این فلوراید مستقیما روی دندان­ها استفاده می شود.

پیگیری

پس از یک درمان حرفه ­ای با فلوراید، حداقل به مدت 30 دقیقه چیزی نخورید، نیاشامید و سیگار نکشید. این کار به افزایش تماس فلوراید با دندان­ ها کمک می­ کند.

خطرات

فلوراید هنگامی ایمن و موثر است که به درستی مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، در دوزهای بالا می ­تواند خطرناک باشد. تمامی سیستم ­های افزودن فلوراید به آب روزانه بررسی می ­شوند تا مقدار بی­ خطر فلوراید را حفظ کنند. والدین باید بر استفاده از تمامی محصولات حاوی فلوراید از جمله خمیردندان­ ها در منزل نظارت کنند. قرص­ های فلوراید را در جایی امن و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

اگر کودکان خردسال فلوراید بسیار زیادی ببلعند، ممکن است دچار حالت تهوع شوند. همچنین مصرف بسیار زیاد فلوراید می­ تواند باعث تشکیل لکه‌ هایی روی مینای دندان­ های در حال رشد شود و زمانی که دندان به طور کامل رشد کرد، این لکه‌ها قابل مشاهده خواهند بود. درباره این موضوعات با پزشکتان مشورت کنید، پزشک می­ تواند توصیه کند که چه نوع محصولات حاوی فلورایدی، بیشترین تاثیر را روی کودکان دارد.

دوزهای سمی فلوراید به وزن کودک بستگی دارند. برای مثال یک دوز سمی فلوراید برای یک کودک 8 ساله با وزن 45 پوند، 655 میلی­ گرم است. در مقایسه، یک لیوان آب 8 اونسی با 1 واحد در میلیون فلوراید حاوی 0.25 میلی­ گرم فلوراید است. یک مقدار کم خمیردندان فلوراید حاوی 0.24 میلی­ گرم فلوراید است. از آنجا که این محصولات فلورایدی در این مقادیر کم مصرف می­ شوند، دریافت دوزهای سمی بسیار بالا در منزل به ندرت صورت می­ گیرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

شما باید درباره هرگونه محصول حاوی فلورایدی که مصرف می ­کنید با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک می­ تواند تمامی منابع فلوراید مکمل را بررسی کرده و بهترین محصول را برای شما یا کودکتان تعیین کند.

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده؛ جراح دندانپزشک، ایمپلنت و لیزر دندان فارغ تحصیل سال 84شماره نظام پزشکی 106854 دارنده گواهینامه ایمپلنت از انجمن ایمپلنت آمریکا در سال 2006 و گواهینامه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    سلام داکتر صاحب من یک مشکل دارم که دندان هایم سر بخودی پوسیده میشوند منتظر جواب و هدایت تان استم تشکر.

  • alo_admin

    سلام چطور میتوان دندان هایی که کامپوزیت شده رنگش را روشن کرد .من دندانهام کامپوزیت شده ولی رنگش تیره شده حدود 9 سال پیش انجام شده

  • alo_admin

    با سلام روی 2 دندان اصلی دختر 6 ساله ام لکه های قهوه ای بوجود آمده چرا این لکه ها پدید آمده و باید چه کاری انجام دهم ممنون

  • لغو پاسخ