فلوئوروز چیست؟ - زهره سادات نوروز زاده

فلوئوروز چیست؟

فلوئوروز چیست؟

 

دکتر زهره سادات نوروز زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر زهره سادات نوروز زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دندان­‌های دائمی شما در طول سال­‌های اولیه کودکی در زیر لثه و در استخوان فک شکل می‌­گیرند. دندان‌­های دائمی پس از افتادن دندان‌­های شیری یا دندان‌­های اولیه‌ ظاهر می‌­شوند. به استثناء دندان‌­های عقل که در جوانی به وجود می‌آیند، تاج‌­های (تقریبا) تمامی دندان‌­های دائمی در حدود هشت سالگی به‌­طور کامل شکل می‌­گیرند. تاج دندان، بخشی از دندان است که می­‌توانید در دهانتان مشاهده نمایید.

مصرف بیش از حد فلوراید در زمانی که دندان‌­ها در حال شکل گرفتن هستند، می­‌تواند به فلوئوروز منجر شود. این شرایط باعث تغییر رنگ یا ایجاد لکه‌های سفید یا قهوه‌ای روی مینا یعنی سطح دندان می‌­شود. اثرات آن می‌­تواند از تغییر رنگ جزئی تا ایجاد یک سطح بسیار ناهموار گسترده باشد. پس از اینکه دندان‌­ها در داخل دهان جوانه زدند، فلوئوروز دیگر توسعه نمی‌یابد.

فلوئوروز یک وضعیت زیبایی است نه یک بیماری و اغلب به اندازه­‌ای خفیف است که تنها یک دندانپزشک حرفه‌ای می‌­تواند آن را تشخیص دهد. اغلب موارد فلوئوروز در کودکانی بروز پیدا می‌­کند که مکمل­‌های فلوراید مصرف می­‌کنند یا خمیردندان حاوی فلوراید را قورت می‌­دهند و آبی که می‌­نوشند نیز به فلوراید آغشته شده است.

علائم

دندان­‌های دچار فلوئوروز خفیف ممکن است هیچ‌گونه تغییری را نشان ندهند یا تغییرات آنها تنها توسط دندانپزشک قابل تشخیص باشد. فلوئوروز خفیف تا ملایم باعث ایجاد خطوط، رگه‌ها یا لکه‌های سفیدرنگ می­‌شود. در اغلب موارد وخیم، دندان‌­ها حفره‌دار شده و دارای لکه‌های قهوه‌ای، خاکستری یا سیاه رنگ می­‌شوند. مینای دندان نیز ممکن است شکل غیرمعمولی به خود بگیرد.

تشخیص

دندانپزشک و متخصص بهداشت دندان درباره جذب فلوراید توسط کودک از والدین سوال خواهند کرد. این پرسش به دندانپزشک در تشخیص تغییر رنگ ظاهر شده دندان کودک کمک خواهد کرد که در نتیجه‌ فلوئوروز است یا خیر. آنها همچنین درباره وضعیت پزشکی یا ناتوانایی‌های گذشته و فعلی کودک از شما سوال خواهند کرد که ممکن است روی دندان­‌های فرزندتان تاثیر گذاشته باشد. دندانپزشک، دندان­‌ها و لثه‌های فرزند شما را معاینه کرده و از آنها عکس X-rays می‌­گیرد تا مطمئن شود دندان­‌ها نقص­‌های دیگر یا پوسیدگی نداشته باشند.

شرایط دیگری نیز ممکن است به فلوئوروز مشابهت داشته باشند. نقایص یا مشکلات تکاملی در جمجمه یا استخوا‌‌‌ن­‌های صورت می‌تواند ­تواند مینا یا عاج دندان­‌ها را مختل سازد. علاوه بر این، تب بالا یا تروما (مانند افتادنی که باعث آسیب به دندان‌­ها شود) در نوزادان یا کودکان خردسال می‌­تواند باعث تغییر رنگ دندان­‌ها شود. ممکن است پوسیدگی‌­هایی در دندان‌­های شیری کودکان به‌­وجود بیاید، بنابراین هرگونه تغییر رنگ دندان را باید در مطب دندانپزشک مورد بررسی قرار داد.

مدت زمان مورد انتظار

لکه‌­ها و نقاط باقیمانده به دلیل فلوئوروز، دائمی هستند و ممکن است در طول زمان تیره‌­تر شوند.

پیشگیری

اگر فرزند زیر 6 سال دارید، تنها به اندازه نخود خمیردندان روی مسواکش قرار دهید. فرزندتان را تشویق کنید پس از مسواک زدن به جای قورت دادن، آن را تف کند. از خمیر دندان­‌های طعم­‌دار استفاده نکنید زیرا ممکن است تشویق شوند که آن را قورت دهند. تمامی محصولات حاوی فلوراید را از دسترس کودکانتان دور نگاه دارید که خمیر دندان‌­ها و دهانشویه‌ها را نیز شامل می‌­شود.

افزودن فلوراید به آب نوشیدنی یکی از برنامه­‌های مهم پیشگیری از بیماری در قرن بیستم است. اگر آبی که کودکان می‌­نوشند حاوی فلوراید کافی نباشد و آنها در خطر بالای پوسیدگی قرار دارند باید مکمل‌­های فلوراید مصرف کنند. اگر کودک شما اکنون مکمل‌­های فلوراید مصرف می­‌کند، میزان فلوراید داخل آب را چک نمایید. اگر از یک منبع آب عمومی استفاده می‌­کنید، با تامین کننده تماس گرفته و درباره میزان فلوراید سوال نمایید. سپس درباره نیاز کودکتان به فلوراید با دندانپزشک خود یا دندانپزشک اطفال مشورت نمایید.

برخی غذاها و نوشیدنی­‌ها حاوی فلوراید هستند. برای مثال، بسیاری از آب‌میوه­‌ها و نوشیدنی‌­ها به اندازه آب دارای فلوراید، حاوی فلوراید هستند. برخی بطری‌­های آب اکنون فلوراید اضافه دارند. تمامی این موارد می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند و شما باید بدانید که فرزندتان به چه میزان فلوراید مصرف می‌­کند.

درمان

به خاطر داشته باشید که فلوئوروز تنها روی ظاهر دندان‌ها تاثیر می‌­گذارد و به ایجاد سوراخ یا حفره منجر نمی‌­شود. در نتیجه، اغلب درمان­‌های مربوط به فلوئوروز شامل پوشاندن لکه‌ها می‌­شوند.

بسیاری از موارد فلوئوروز به حدی خفیف هستند که نیازی به درمان ندارند. برخی اوقات فلوئوروز در دندان­های عقب رخ می­‌دهد که قابل مشاهده نیستند. موارد حاد فلوئوروز را می‌­توان با باندینگ یا روکش پوشاند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه رگه‌­ها یا نقاط سفیدرنگی روی دندان­‌های کودک خود شدید یا متوجه شدید که یک یا چند دندان فرزندتان تغییر رنگ داده است، با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پیش آگهی

دندان­‌هایی که تحت تاثیر فلوئوروز قرار گرفته‌اند، دندان‌­های بیمار نیستند. فلوئوروز به پوسیدگی یا سایر مشکلات دندانی منجر نخواهد شد. نگرانی‌­های مربوط به زیبایی را می‌­توان با سفید کردن دندان یا برداشتن رگه‌­های روی سطح یا روکش یا سایر روش­‌های پوشش تغییر رنگ برطرف ساخت.

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده؛ جراح دندانپزشک، ایمپلنت و لیزر دندان فارغ تحصیل سال 84شماره نظام پزشکی 106854 دارنده گواهینامه ایمپلنت از انجمن ایمپلنت آمریکا در سال 2006 و گواهینامه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    سلام داکتر صاحب من یک مشکل دارم که دندان هایم سر بخودی پوسیده میشوند منتظر جواب و هدایت تان استم تشکر.

  • alo_admin

    سلام چطور میتوان دندان هایی که کامپوزیت شده رنگش را روشن کرد .من دندانهام کامپوزیت شده ولی رنگش تیره شده حدود 9 سال پیش انجام شده

  • alo_admin

    با سلام روی 2 دندان اصلی دختر 6 ساله ام لکه های قهوه ای بوجود آمده چرا این لکه ها پدید آمده و باید چه کاری انجام دهم ممنون

  • لغو پاسخ