چه زمانی برای ایمپلنت دندان مناسب است؟ - دکتر رضا نادری

چه زمانی برای ایمپلنت دندان مناسب است؟

چه زمانی برای ایمپلنت دندان مناسب است؟

یکی از مسائلی که برای انجام ایمپلنت دندان باید مدنظر گرفته شود، کیفیت استخوان فک است. شاید سوال کنید کیفیت استخوان یعنی چه؟ کیفیت استخوان یعنی استخوان فک بیمار تحلیل نرفته باشد و تراکم خوبی برای قرار دادن پایه ایمپلنت در آن داشته باشد. آیا می دانید بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان چه زمانی است؟ آیا به محض کشیدن دندان می توان با ایمپلنت دندان، آن را جایگزین کرد.

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت دندان، زمانی است که دندان کشیده می شود. ولی همیشه این قضیه صدق نمی کند. چراکه باید استخوان اطراف دندان کشیده شده، تحمل کاشت دندان را داشته باشد.

در غیر اینصورت ساکت دندانی (حفره موجود بعد از کشیده شدن دندان) باید محافظت شود تا بعد از 2 تا 3 ماه امکان کاشت ایمپلنت مناسب بوجود آید.

بهترین زمان ایمپلنت دندان

برای ایمپلنت در فک پائین حدود دو تا سه ماه و برای ایمپلنت در فک بالا حدود چهار تا پنج ماه پس از کشیدن دندان بهترین زمانی است که در نظر گرفته می شود. البته مواردی نیز وجود دارد که در صورت نبود هیچگونه مشکلی می توان همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت را نیز انجام داد.

در صورتی که بیمار هیچگونه عفونتی در لثه نداشته باشد، شرایط روحی مناسبی برای پذیرش ایمپلنت داشته باشد و بیماری مزمن مانند دیابت نداشته باشد، می توان همزمان با کشیدن دندان، ایمپلنت را جایگزین آن کرد.

به طور کلی برای بیماران دیابتی که قند خون کنترل نشده دارند، نمی توان ایمپلنت گذاشت زیرا استخوان فک آنها پودر مانند است و نمی تواند ایمپلنت را تحمل کند و بپذیرد.

چگونه بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان تعیین می شود؟

بر اساس تغییرات ساختار استخوان در محل کشیدن دندان، چهار پروتکل ایمپلنت گذاری وجود دارد:

ایمپلنت گذاری فوری در همان روز، بلافاصله پس از کشیدن دندان

ایمپلنت گذاری پس از گذشت ۴ تا ۸ هفته از کشیدن دندان، همزمان با التیام بافت نرم لثه

ایمپلنت گذاری پس از گذشت ۱۲ تا ۱۶ هفته از کشیدن دندان، همزمان با التیام بافت سخت استخوان

ایمپلنت گذاری پس از التیام کامل حفره دندان، بعد از هفته ۱۶ ام

وجود نقص در استخوان فک یا ایجاد آسیب استخوانی حین کشیدن دندان یکی از دلایل عدم ایمپلنت گذاری فوری است. همچنین ضخامت حداقل ۲ میلیمتری استخوان در ناحیه حفره دندان برای حفظ حالت عمودی ایمپلنت ضروری است. در حالی که بر اساس مطالعات اخیر، در ۸۷% موارد بعد از کشیدن دندان، این ضخامت کمتر از ۱ میلیمتر بوده که این باعث به تعویق افتادن ایمپلنت گذاری می‌شود.

ضخامت بافت لثه نیز در موفقیت ایمپلنت گذاری فوری موثر است. بر اساس مطالعات اخیر، اگر بافت لثه نازک باشد ریسک پس زدن ایمپلنت طی سال اول بیشتر خواهد بود. کشیدن سیگار از جمله علل نازک شدن بافت لثه است.

لذا با در نظر گرفتن شرایط بافت لثه و استخوان، پزشک در مورد زمان مناسب برای ایمپلنت گذاری تصمیم خواهد گرفت.

 بهترین سن برای انجام ایمپلنت

تمام شدن فرآیند رشد در دختران 14 تا 16 سالگی و در پسران 17 سالگی است. اگر افراد در زیر این سن به هر دلیلی دندان خود را از دست بدهند باید تا بعد از 18 سالگی صبر کنند. زیرا کاشت ایمپلنت زیر این سن انجام شدنی نیست.

پیش از انجام این عمل به طور حتم باید میزان تراکم و حجم استخوان لثه بررسی و سپس برای درمان اقدام شود. به طور کل، انجام ایمپلنت باید توسط افراد متخصص در مراکز تخصصی انجام شود که بیمار از انجام آن دچار ضرر و زیان نشود. کلینیک تخصصی دیبا یکی از بهترین مراکز کاشت ایمپلنت در تهران است. این کلینیک بسیار مجهز است و بیماران با سنین مختلف، می‌توانند با خیالی آسوده تعیین امکان ‌پذیر بودن کاشت ایمپلنت دندان را به آنها واگذار کنند.

از چه سنی امکان انجام ایمپلنت دندان وجود دارد؟

در مواردی رشد فک تا 18 یا 20 سالگی ادامه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای انجام این درمان عجله نشود. البته این مورد در افراد مختلف متفاوت است. ارزیابی رشد فک با استفاده از آزمایش‌های مختلف امکان پذیر است.

 تا چه سنی امکان انجام ایمپلنت دندان وجود دارد؟

تا زمانی که فرد از تراکم استخوانی کافی برخوردار باشد برای این درمان مناسب خواهد بود. هیچ سن حداکثری برای انجام ایمپلنت وجود ندارد. تا زمانی که دندانپزشک شرایط بیمار را مناسب بداند، می‌تواند برای آن اقدام کند. حتی افراد در بالای 90 سالگی می‌توانند بدون هیچ مشکلی تحت این درمان قرار گیرند.

همانطور که دیدید بهترین زمان انجام ایمپلنت تا زمانی است که استخوان فک تان تحلیل نرفته باشد. البته در این موارد هم با انجام پیوند استخوان هم میتوان زمینه مساعد برای انجام ایمپلنت را ایجاد کرد ولی مسلما نیاز به مراحل بیشتر، هزینه بیشتر و تحمل درد بیشتر تا زمان بهبودی خواهید داشت. پس بهتر است تا دیر نشده به فکر انجام ایمپلنت خود باشید.

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ