ارتودنسی به چه صورت انجام می شود؟ انواع آن را توضیح دهید؟ - دکتر رضا نادری

ارتودنسی به چه صورت انجام می شود؟ انواع آن را توضیح دهید؟

ارتودنسی به چه صورت انجام می شود؟ انواع آن را توضیح دهید؟

ارتودنسی یکی از درمان های رایج دندانپزشکی در حوزه زیبایی و تصحیح ایرادات در آناتومی فک و دندان ها است. اگر تصمیم به انجام ارتودنسی دارید و می خواهید اطلاعات کاملی در مورد نحوه انجام ارتودنسی به دست آورید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ارتودنسی به صورت ثابت و متحرک اجرا می شود. نوع متحرک معمولا برای نگهداری فرم دندان ها بعد از اتمام دوره درمانی توسط ارتودنسی ثابت، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دندان ها پس از اتمام دوره درمان، کاملا تمایل به برگشت به حالت اولیه خود را دارند اما با استفاده از نگهدارنده ثابت یا متحرک تجویز شده توسط دندانپزشک معالج، به حداقل خود می رسد.

ارتودنسی به شیوه های نوین

علم دندانپزشكی نه تنها در زیباسازی دندان‌ ها به خوبی پیشرفت كرده است بلكه روش‌ های راحت ‌تر و ساده ‌تری را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به كار می‌ گیرد. از ارتودنسی‌ های پیشگیری تا ارتودنسی‌ های نامرئی.

در روش‌ های جدید فرد كمتر به سیم ‌ها و براكت ‌هایی كه با هر بار حرف زدن و خندیدن خود را نشان می‌ دهند، اذیت می ‌شود و تا طی كردن دور كامل مشكلی از نظر ظاهری ندارد.

هدف اصلی از درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ‌های ارتودنسی به منظور برقراری رابطه بین دندانی و فكی بهتر انجام می‌ گیرد. با این درمان‌ ها نه تنها به زیبایی بیشتر دست می ‌یابیم بلكه می ‌توانیم با رعایت بهداشت از پوسیدگی ‌های بیشتر كه براثر نامرتبی و روی هم قرارگرفتن برخی از دندان ‌ها یا فاصله بین دندانی جلوگیری كنیم.

این روش با قرار گرفتن دندان‌ ها در محل خود و ایجاد روابط فكی صحیح، سبب تلفظ بهتر حروف و كلمات توسط بیمار و نهایتا حضور با اعتماد به نفس او در جامعه می‌ شود.

چه کسانی نیاز به انجام ارتودنسی دارند؟

به دلیل وجود درمان ‌های زیاد و نیز تنوع وضعیت ‌های مختلف دهانی و دندانی، برای اینكه متوجه شوید نیاز به انجام دادن ارتودنسی دارید یا نه باید به دندانپزشك مراجعه كنید.

چون امكان درمان‌ های جایگزینی برای ارتودنسی وجود دارد. با معاینه دندانپزشك، او متوجه نیاز یا بی ‌نیازی به ارتودنسی می ‌شود.

در بعضی مواقع می ‌توان در سنین بعد از رشد در صورت نامرتبی‌ های كم‌ از درمان ‌های لامینیت كه پوشش‌های استتار‌كننده نامرتبی‌ های دندانی است و روی سطح جلویی دندان ‌های قدامی چسبانده می ‌شوند، استفاده كرد.

ارتودنسی چگونه باعث رفع ایرادات فک و دندان ها می شود؟

دستگاه ‌های ارتودنسی با اعمال نیرو روی دندان‌ ها آنها را جا به جا می‌ كند. این نیرو با اطلاع كامل از میزان آنها و محاسبه با روش‌ های خاص درمانی انجام می‌ شود. پس از هر بار كشیدن سیم‌ ها كمی درد ایجاد می ‌شود كه معمولا بعد از چند روز از بین می‌ رود. نكته مهم آن است كه درمان ارتودنسی نیاز به نظم خاص و آماده ‌سازی دارد. حین ارتودنسی باید جرم‌گیری، ترمیم پوسیدگی، كشیدن دندان و آموزش بهداشت انجام شود تا پس از اتمام ارتودنسی دندان ‌ها در سالم ‌ترین شكل خود قرار داشته باشد.

مراحل انجام یک درمان ارتودنسی چیست؟

  1. نصب براکت ها بر روی دندان ها

برای شروع کار و قبل از نصب براکت ها متخصص ارتودنسی شما ابتدا دندان هایتان را پالیش و خشک می کند.

  1. سپس اسید مخصوص را  روی سطح دندان ها قرار می دهد که شرایط را برای نصب براکت ها آماده می کند.
  2. در مواردی که کامپوزیت نوری برای چسباندن براکت ها به دندان مورد استفاده قرار گیرد نور پلاسما با شدت بالا به روی براکت ها تابانده می شوند و سپس سیم قوسی را از تمام براکت ها عبور می دهند
  3. برای ایجاد فشار بر دندان ها، کش های کوچکی که ترکیب رنگی مختلفی دارد به دلخواه بیمار روی براکت های ارتودنسی قرار می دهند.

آیا مراحل انجام ارتودنسی با درد همراه است؟

– گذراندن این مراحل ممکن است کمی برای شما درد آور باشد.

– این درد ممکن است تا یک هفته با شما بماند تا به تدریج از شدت آن کاسته شود.

– شما می توانید با خوردن مسکن که معمولا استامینافون می باشد و یا هر مسکنی که دکترتان برایتان تجویز کرده از تحمل درد راحت شوید.

بعضی افراد هم جویدن آدامس بدون قند را به خوردن مسکن ترجیح می دهند.

آنها  با این کار هم به تقویت حرکت دندان هایشان و هم کاهش درد ناشی از  ارتودنسی کمک می کنند.

 ارتودنسی به منظور تنظیم براکت های ارتودنسی

در این مرحله شما بایستی هرماه به وسیله متخصص ارتودنسی خود ویزیت شوید.

تا اگر کش ها ی ارتودنسی نیاز به تعویض دارد و یا سیم قوس دار ارتودنسی یا براکت ها به تنظیم نیاز دارد این کار انجام شود.

پس از هر بار تنظیم و تعویض کش ها شما ممکن است در این مراحل هم مجبور به تحمل کمی درد باشید.

 ارتودنسی به منظور نصب دستگاه ارتودنسی ثابت

این دستگاه برای درمان ناهنجاری های پیچیده و پس از رویش تمام دندان های دائمی مورد استفاده قرار می گیرد.

نداشتن محدودیت سنی برای استفاده از ارتودنسی ثابت و همچنین کارایی بالای آن باعث شده است که طرفداران این نوع درمان ارتودنسی بیشتر از نوع ارتودنسی متحرک باشند.

ارتودنسی ثابت دندان های شما را به وسیله سیم ها و کش های مخصوص به سمت مورد نظر حرکت داده و دندان ها را در سر جای اصلی خود قرار می دهد.

انجام این کار هیچ آسیبی به دندان ها و ریشه آنها وارد نمی آورد.

پس از برداشتن براکت ها در پایان کار بهداشت دهان و دندان هایتان بسیار آسان تر می شوند.

 ارتودنسی و نصب دستگاه ارتودنسی متحرک

این دستگاه برای سنین پایین تر و ناهنجاری های فکی در سنین قبل بلوغ  استفاده می شود. برای شروع کار ابتدا از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری صورت می گیرد و پلاک بالا و پایین ساخته می شود. پس از آماده شدن قالب، بیمار متعهد می شود در همه زمان ها حتی در خواب از قالب متحرک استفاده کند. قالب متحرک را می توان فقط در زمان خوردن و آشامیدن از دهان خارج کرد.  پس از استفاده از مسواک و نخ دندان آن را دوباره در دهان قرار داد.

استفاده از این روش برای افرادی که سن کمتری دارند باعث می شود که علاوه بر مشکلات دندانی ناهنجاری های کوچک فکی نیز بر طرف شود، همچنین استفاده از ارتودنسی متحرک ممکن است سبب محدودیت حرکات دندانی شود.

برای درمان ارتودنسی به وسیله قالب متحرک متخصص ارتودنسی به همکاری بیمار نیز است.

مدت زمان استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک بسته به سن بیمار تقریبا ۶ ماه الی یک سال است

 ارتودنسی جهت اصلاح و درمان نا هنجاری ها و ایرادات

ناهنجاری های فکی و صورتی  احتمال دارد ارثی و یا در اثر کشیدن پیش از موعد دندان شیری و یا در اثر ضربه و تصادف باشد.

در هر صورت و به هر دلیل که باشد این ناهنجاری ها در کودکان قابل درمان و پیشگیری است.

مراحل اولیه قبل از انجام عمل ارتودنسی

ارتودنتیست شما پس از مشاهده رادیوگرافی های فک و صورت به شما خواهد گفت که شما باید جراحی فک انجام دهید یا نه.

اگر مشکلات مرتبط با فک را در کودکان بتوان تنها با ارتودنسی دندان برطرف کرد و نتیجه مطلوب را به دست آورد دیگر نیازی به جراحی فک نیست.

عمل جراحی فک در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که ارتودنسی به تنهایی پاسخ گوی مشکلات مرتبط با فک شما و یا فرزند شما نباشد.

به هر حال در مرحل ارتودنسی  اولیه  شما باید از درمان ارتودنسی شروع کنید تا موقعیت دندان ها برای انجام جراحی فک مشخص شود.

اصلاح روابط بین دندان های  فک بالا و ارتباط آن با دندان های فک پایین به وسیله جراحی فک صورت می گیرد.

بخشی از این اصلاح به وسیله ارتودنسی قبل از انجام عمل جراحی فک و بخش دیگری بعد از جراحی فک انجام می شود.

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ