آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟ - دکتر رضا نادری

آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟

آیا ایمپلنت دندان عوارض دارد؟

انجام ایمپلنت برای هر فردی مناسب نیست و فرد باید قبل از انجام ایمپلنت از نظر شرایط جسمی، آناتومی فک و دهان، سن و شرایط دیگر، مورد بررسی دندانپزشک قرار بگیرد تا صلاحیت او برای انجام ایمپلنت تایید شود. کاشت ایمپلنت در صورت رعایت کلیه اصول محافظت از استخوان و لثه، هیچ گونه عوارضی ندارد.

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

عمل ایمپلنت دندان مناسب چه افرادی است و چه محدودیت هایی دارد؟

ایمپلنت گذاشتن محدودیت سنی ندارد، اما با محدودیت ‌ها و منع‌ هایی همراه است؛ مثلا افرادی که دچار بروکسیسم یا دندان‌ قروچه و سایش شبانه دندان ‌ها هستند نباید ایمپلنت بگذارند؛ این افراد در صورتی که تمایل به استفاده از ایمپلنت دارند باید پیش از آن با مراجعه به روانپزشک برای درمان اختلال بروکسیسم خود اقدام کنند و پس از درمان آن به منظور دریافت ایمپلنت اقدام کنند.

بررسی عوارض و خطرات احتمالی ایمپلنت

– احساس درد و ناراحتی پس از ایمپلنت

درد و زخم یکی از اصلی ‌ترین عوارض ایمپلنت دندان است. این عارضه معمولا پس از قرار گرفتن تحت هرگونه جراحی پزشکی است. برای مدیریت این عارضه جانبی، بیماران می ‌توانند از مسکن‌ های گوناگون برای التیام درد بهره گیرند. پرهیز از خوردن غذاها و نوشیدنی ‌های بسیار سرد و بسیار داغ می ‌تواند باعث کاهش حساسیت و احساس ناراحتی شود.

درد که امری اجتناب ناپذیر است و بسته به سختی جراحی و خصوصیات افراد کم یا زیاد است، ولی در هر صورت بهترین راه کنترل درد استفاده از مسکن یک ساعت قبل از جراحی است.

معمولا درد فقط سه یا چهار روز اول بعد از کاشت دندان است.

در مورد ایمپلنت های بدون جراحی به دلیل باز نشدن لثه به میزان وسیع درد بسیار کمی وجود خواهد داشت که حتی نیاز به مسکن نیست.

کبودی در اطراف دندان جدید

بیماران در روزهای اول ریکاوری ممکن است شاهد ایجاد کبودی در قسمت ‌هایی از بافت لثه شوند که در اطراف محل جراحی وجود داشته باشد.

این عارضه جانبی نیز یکی از عوارض جانبی معمول ایمپلنت است که می ‌تواند تا چند روز ادامه داشته باشد.

با این حال بیماران باید شاهد کاهش این کبودی در طول زمان ریکاوری باشند به این صورت که تغییر رنگ ایجاد شده در لثه آنان به مرور زمان و در طول زمان بهبودی بهتر ‌شده و به رنگ اصلی بازگردد.

-تورم و التهاب صورت و لثه فرد پس از انجام ایمپلنت

تورم بعد از گذاشتن ایمپلنت در بعضی بیماران وجود دارد و در موارد جراحی پیوند استخوان احتمال کبودی نیز می رود که معمولا این عوارض ایمپلنت از روز بعد از کاشت ایمپلنت شروع می شود و پس از یک هفته بهبودی کامل می یابد.

در بعضی از موارد (مواردی که ارتفاع استخوان فک پایین بسیار کم است) ممکن است گزگز و یا بی حسی گوشه لب مشاهده شود که امری عادی است و پس از گذشت زمان بهبود می یابد.

کمی ورم در قوس دندانی و قسمتی از صورت و نیز ورم لثه پس از یک جراحی مانند ایمپلنت طبیعی است. خوشبختانه این تورم آن‌چنان مشهود نیست و پس از چند روز به حالت عادی باز می‌گردد. برای بهبود این تورم، بیماران باید از کمپرس سرد بر روی صورتشان استفاده کنند.

– بروز خونریزی پس از انجام ایمپلنت

خونریزی خفیفی از قسمت ‌های جراحی شده دهان پس از جراحی قابل پیش‌بینی است. این مشکل نیز باید طی چند روز کاملا مرتفع شود.

پیروی از دستورالعمل‌هایی که توسط پزشکتان برای دوران پس از جراحی به شما ارائه شده است به شما کمک می‌کند تا نواحی آسیب دیده را بهداشتی نگه داشته و از ایجاد عفونت پیشگیری کنید.

خروج روکش ایمپلنت

روکش های دندان در سال اول با چسب موقت چسبانده می شود. به همین دلیل امکان افتادن روکش ایمپلنت وجود دارد. در صورت افتادن روکش ایمپلنت، با مراجعه به دندانپزشک، دوباره روکش بر روی ایمپلنت چسبانده می شود. اگر شرایط استاندارد برای چسباندن دائمی روکش ایمپلنت وجود داشته باشد، با چسب دائمی این کار صورت می گیرد.

 لقی روکش ایمپلنت

در برخی موارد که فشار در برخی نواحی دهان بیشتر از حد معمول باشد، احتمال دارد که روکش ایمپلنت لق شود.

شکستن پروتز و شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت

گاهی به دلیل فشار زیادی که به روکش وارد می شود، احتمال شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت وجود خواهد داشت. این فشار وارده بیشتر در اثر دندان قروچه یا زیر دندان رفتن سنگ به وجود می آید که البته با درد همراه است. در این موارد پزشک با معاینه ایمپلنت شما، در صورت امکان پروتز را خارج و آن را درمان می کند.

وقوع شکستگی بدنه ایمپلنت

بسیار نادر است که این عارضه پیش آید اما غیر ممکن نیست. شکستگی بدنه ایمپلنت جبران ناپذیر بوده و در اثر فشار بسیار زیادی که به ایمپلنت وارد می شود، پدید می آید. در صورتی که پروتز دندان، به نحوی نامناسب کار شده باشد که فشارها را از مرکز ایمپلنت به اطراف منتقل کند هم امکان شکستگی بدنه ایمپلنت وجود دارد.

– بروز عفونت پس از ایمپلنت دندان

ترس از عفونت که شاید بتوان آن را نوعی فوبیا (ترس بیش از حد و غیر منطقی) نامید مختص جراحی ایمپلنت نیست.

بسیاری از افرادی که تحت انواع جراحی‌های دهانی قرار می‌گیرند این دغدغه را دارند و در اثر همین وسواس تمام پدیده‌های طبیعی بعد از جراحی را نشانه‌ای از عفونت می‌دانند. در صورتی‌که هر تورمی، آبسه و هر ترشحی، چرک نیست.

از طرفی اصطلاح رایج «عفونت کردن ایمپلنت» معمولا اشاره به تمام موارد شکست زود هنگام ایمپلنت (با انواع دلایل واقعی) دارد.

نیاز به بازسازی استخوان برای انجام ایمپلنت

اگر ابعاد استخوان در محل کاشت ایمپلنت کافی نباشد جراح باید قبل یا حین کاشت ایمپلنت، استخوان از دست ‌رفته را بازسازی نماید؛ به نحوی که ایمپلنت در تمام طول خود در محاصره دیواره‌های استخوانی باشد.

اگر به هر دلیل این بازسازی انجام نشود ایمپلنت به استخوان جوش نخورده و هرگز آماده روکش گذاشتن نخواهد شد. ممکن است در این حالت ایمپلنت لق شده و نیاز به خارج کردن آن پیدا شود.

اما معمولا تنها برداشتی که فرد از این اتفاقات ناخوشایند دارد این است که «ایمپلنت من عفونت کرد و دکترم آن‌ را خارج کرد.» اما موارد عفونت واقعی ایمپلنت بسیار ناچیز بوده و چالشی در درمان‌های ایمپلنت محسوب نمی‌شوند.

لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت

این امر بعد از سه هفته تا یک ماه به حالت طبیعی خود برمی گردد.

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ