آیا ایمپلنت درد دارد؟ - دکتر رضا نادری

آیا ایمپلنت درد دارد؟

آیا ایمپلنت درد دارد؟

بسیاری از افرادی که نیاز به ایمپلنت دندان دارند، به خاطر ترس از درد ایمپلنت دندان، آن را به تعویق می اندازند. آیا شما هم جزو این افراد هستید؟ هر جراحی ای به نوبه خود می تواند درد داشته باشد و این امری مسلم است. ایمپلنت در حین انجام به دلیل زدن بی حسی، دردی ایجاد نمی کند اما پس از آن شما قطعا کمی درد در فک خود احساس می کنید.

دکتر رضا نادری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر رضا نادری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

میزان درد ایمپلنت دندان

میزان درد ایمپلنت دندان به چندین مورد بستگی دارد. اصلی‌ترین عامل به نوع جراحی برمی گردد. اگر پیوند استخوان انجام داده‌اید، پس کاملا طبیعی است که انتظار درد داشته باشید. اگر ایمپلنت دندان بدون هیچ گونه جراحی اضافی (مانند جراحی پیوند استخوان) باشد، درد آن شبیه به کشیدن دندان خواهد بود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم، تورم معمولا طی ۳ تا ۵ روز از بین می ‌رود، و ۹۹ درصد درد ایمپلنت دندان طی ۷ تا ۱۰ از بین خواهد رفت. اما یک حقیقت جالب درباره جراحی وجود دارد. به دلایلی درد اولیه طی ۲ تا ۳ روز از بین می ‌رود و سپس در روز‌های ۴ و ۵ ناگهان درد بیشتری را احساس خواهید کرد، وحشت نکنید. این موضوع لزوما به این معنی نیست که اشتباهی روی داده است. این امر گاهی اتفاق می‌افتد. تنها موضوع مهم این است که حواس تان باشد تورم دوباره برنگردد.

اگر احساس کردید که تورم دوباره ظاهر شده است، سریع با پزشک خود تماس بگیرید. این حالت می‌ تواند نوعی عفونت باشد که نیاز به آنتی بیوتیک خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل مهم در میزان درد ایمپلنت دندان، به روند بهبود فرد بستگی دارد؛ به نظر می ‌رسد که برخی از افراد، خیلی سریعتر از دیگران بهبود می ‌یابند. آن‌ها درد و تورم کمتری را تجربه می‌ کنند. برای این افراد خوش شانس، ایمپلنت اغلب بسیار ساده است!

اقدامات لازم قبل از انجام ایمپلنت برای کاهش درد

خوردن غذای سبک و مقوی بسیار خوب است. اگر بیمار، بیماری خاصی دارد باید حتما آزمایشات خود را به متخصص ایمپلنت نشان دهد و اگر داروی خاصی مصرف می کند با متخصص ایمپلنت مطرح نماید.

میزان درد ایمپلنت دندان در مراحل مختلف آن

درد در مرحله اول

پایه دندان در داخل  لثه کاشته می شود که در طول انجام این مرحله دندان به طور کامل بی حس است و شما هیچ احساس دردی نخواهید داشت گذاشتن هر پایه ایمپلنت دندان به اندازه یک ربع زمان بر است و حتی دردسر های آن از کشیدن دندان هم کمتر است شاید درد بعد از رفع بی حسی آغاز شود که با مسکن قابل حل است. که البته بسته به تعداد دندان های مورد نظر مقدار درد نیز کمتر و بیشتر خواهد بود که بعد از این مرحله باید از غذاهای نرم استفاده کنید تا به پایه تیتانیومی آسیبی نرسد.

درد در مرحله دوم

این مراحله باید به فاصله سه تا شش ماه از کاشت پایه ها انجام شود که روی آنها یک قطعه فلزی گذاشته می شود به این صورت که از لثه عبور کرده و به استخوان می رسد تمامی این مرحله هم با بی حسی موضعی انجام می گیرد  و بیمار تنها ممکن است بعد از جراحی احساس درد کمی داشته باشد.

درد در مرحله سوم

مهم ترین و اصلی ترین مرحله در طول درمان با ایمپلنت دندان مرحله سوم است که به گذاشتن روکش های دندان و به مراجعه عادی شما به دندانپزشک شباهت دارد و قالب گیری از دندان انجام شده و روکش امتحان می شود. در آخر عاج دندان بر روی پایه کلی قرار گرفته و ایمپلنت دندان به پایان می رسد که بیمار باز هم متوجه درد چندانی نمی شود.

مراقبت های لازم برای کاهش درد پس از ایمپلنت دندان

راهکارهای مختلفی برای کاهش درد در 7 تا 10 روز اول پس از جراحی ایمپلنت وجود دارد:

  • مهم‌تر از همه، با دندانپزشکی کار کنید که تخصص و تجربه‌ کافی داشته باشد. پیشنهاد می‌شود بر اساس قیمت پیشنهادی پزشکان را انتخاب نکنید.
  • توصیه ‌های بعد از جراحی ایمپلنت را جدی بگیرید.
  • دندانپزشک برای کاهش درد برای شما مسکن تجویز خواهد کرد. ایبوپروفن یکی از رایج ‌ترین این مسکن‌ ها است. اگر قصد استفاده از این دارو را دارید، فراموش نکنید که هر هشت ساعت باید 600 میلی‌گرم از دارو را مصرف کنید. اگر این میزان به کاهش درد کمک نمی‌ کند از دندانپزشک بخواهید داروی قوی‌تری تجویز کند.
  • برای کاهش التهاب از کیسه‌ یخ یا سبزیجات فریز شده کمک بگیرید. بلافاصله پس از جراحی کیسه یخ را روی گونه و لب‌ های خود قرار دهید.
  • دهان خود را با آب گرم بشورید، البته نباید آب را قرقره کنید یا در دهان بچرخانید.
  • از غذاهای سفت دوری کنید. غذاهای سرد و نرم مانند بستنی یا ماست، مناسب این دوره از درمان هستند.
  • بهداشت دهان خود را بسیار جدی بگیرید.
  • اگر درد شدید‌تر شد و یا بیش از زمان مورد انتظار به ‌طول انجامید، برای جلوگیری از مشکلات بعدی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • استراحت مطلق داشته باشید و از فعالیت ‌های سخت دوری کنید.
  • تقریبا تمام التهاب باید پس از 3 تا 5 روز و درد پس از 7 تا 10 روز پس از جراحی ایمپلنت از بین برود.

با کمی مراقبت می توانید بدون مشکل این دوران را بگذرانید. حتما اگر درد زیادی را تحمل می کنید، از داروهای مسکن مثل استامینوفن و بروفن استفاده کنید تا هم التهاب لثه تان کم شود و هم اینکه میزان دردتان کمتر شود.

دکتر رضا نادری

دکتر رضا نادری جراح- دندانپزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد تهران سال 1376 گذراندن دوره‌های تخصصی ایمپلنت- زیبایی- ارتودنسی- جراحی لثه (دارای گواهینامه‌های معتبر از موارد بالا)

سوالات خود را از بپرسید
  • افسانه خدائیان کریم

    با سلام خدمت شما ، من 15 سال پیش بدلیل جراحی لثه مجبور به کاشت دندان شدم و الان ایمپلنتها لق شده و در حال بیرون آمدن هستن . نظر شما رو برای درمان مجدد می خواستم . ضمنا الان دارای دیابت هستم .

  • س. رحیمی

    با سلام. کاشت ی دندان فک بالا اسیاب چقدر هزینه داره

  • رضا حسینی

    با سلام خدمت دکتر و متخصص محترم اقا نادری .بنده غلام رضا حسینی هستم حدود 32 سال سن دارم و تعداد زیادی از دندانها بخاطر بی توجهی خودم از دست رفته که حدود 10 عدد کلا داغون شده و حدود 8 عدد نیمه تخریب هستند و در این سن خیلی مشکل دارم .البته من مشهد هستم و جزو اتباع هستم البته متولده ایرانم با مدرک امایش .میخواستم اگه لطف کنید حدود قیمت برایه کاشت دندانهایه عمری و یا ترمیم دندانها چه مقدار باید هزینه در نظر بگیرم و ایا امکان دارد تا از راهی و روشی هزینها کم بشه مثله بیمه مخصوصی و یا مسیره دیگه ایی ممنون از پاسخ گویی تان .یا حق

  • alo_admin

    سلام آقای دکتر، سال نو مبارک، آقای دکتر میخواهم کل دندان هایم را ایمپلنت کنم چقدر هزینه دارد؟

  • لغو پاسخ