تغذیه سالمندان با اختلال شناخت - دکتر راحله علیمرادزاده

تغذیه سالمندان با اختلال شناخت

تغذیه سالمندان با اختلال شناخت

تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی مهم است. اما داشتن وعده های غذایی منظم برای سالمندان با اختلالات شناختی به تدریج که بیماری ایشان پیشرفت می کند چالش برانگیز خواهد شد. این بیماران ممکن است خوردن را فراموش کنند یا فکر کنند که همین الان غذا خورده اند. اگر با بیمار سالمند که مشکل در غذا خوردن دارد باید مسایل زیر مورد ارزیابی قرار گیرد:

دکتر راحله علیمرادزاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر راحله علیمرادزاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مشکلات فیزیکی مثل:

زخم های دهانی، عدم مناسب بودن دندان مصنوعی، بیماری های لثه و خشکی مخاطات که خوردن را مشکل می کند.

بیماری ها و سایر مشکلات:

مثل مشکلات و بیماری های روده ایی و یا قلبی، دیابت که اشتهای سالمند را کم می کنند، همچنین یبوست، سوهاضمه یا اقسردگی هم می توانند باعث کاهش اشتها شوند.

اضطراب و حواس پرتی

هر چیزی که منجر به استرس و یا حواس پرتی سالمند شود مانع می شود که بیمار بتواند برای تمام کردن یک وعده کامل بنشیند، پس سعی کنید محیط غذا خوردن بیمار را تا حد امکان آرام و بدون عوامل  منجر به حواس پرتی نمایید.

محیط

به بوهای نامطبوع و یا صداهایی که منجر به آزار و حواس پرتی بیمار می شوند توجه نمایید و آنها را حذف نمایید.

کیفیت غذا

به ظاهر، بو و مزه غذا توجه کنید که جذابیت برای سالمند داشته باشد. از غذاهایی که برای بیمار خوشایند است استفاده کنید و اگر بیمار نمی تواند سه وعده را کامل تمام کند حتما از چندین وعده برای تغذیه ایشان استفاده کنید و در میان وعده ها اسنک داشته باشد.

 نکات تغذیه:

توصیه های زیر می تواند هم برای بیمار دمانس و هم مراقب آن سودمند باشد.

  1. در رژیم غذایی بیمار از همه گروه های مواد غذایی استفاده شود. سبزیجات، میوه ها، همه حبوبات، لبنیات کم چرب و گوشت های کم چرب استفاده شود.
  2. غذاهای با چربی اشباع شده و حاوی کلسترول اجتناب شود. قابل توجه اینکه برخی چربی ها برای سلامتی ضروری هستند اما همه چربی ها در این مورد برابر نیستند. یعنی اینکه از مصرف چربی های مضر که در غذاهایی مثل کره، روغن جامد وگوشت های پرچرب هستند، اجتناب شود.
  3. از مصرف شکرهای تصفیه شده اجتناب شود، که اغلب در غذاهای فرآوری شده وجود دارند. شکرهای تصفیه شده حاوی کالری هستند اما ویتامین، مواد معدنی و فیبر ندارند. برای داشتن طعم شیرین در بیمار دمانس می توان از انتخاب های سالم تر مثل آب میوه طبیعی یا شیرینی های پخته شده با میوه و کمپوت میوه بدون شکر استفاده کرد. اما باید توجه داشت که در بیماران دمانس پیشرونده مثل آلزایمر اگر بیمار دچار کاهش و یا بی اشتهایی شده است گاها اضافه کردن شکر به غذا ممکن است او را تشویق به خوردن کند.
  4. غذاهای حاوی نمک محدود شود و برای چاشنی غذاها از ادویه و گیاهان معطر استفاده شود.با پیشرفت بیماری دمانس از دست دادن اشتها و به دنبال آن کاهش وزن می تواند نگران کننده باشد که در این موارد توسط پزشک مکمل های بین وعده ای غذایی، برای افزایش کالری دریافتی تجویز می شود.
  5. هیدره نگه داشتن (کم آب نشدن) این بیماران هم می تواند مشکل باشد. بیمار را برای دریافت مایعات تشویق کنید به اینصورت که در طول روز به طور مکرر مقدار کافی از آب یا سایر مایعات دیگر به بیمار داده شود. از غذاهای آبکی مثل سوپ و یا میوه، میلک شیک و اسموتی ها هم می توان استفاده کرد. اسموتی نوعی نوشیدنی است که برخلاف آبمیوه آبکی نیست و بافت میوه حفظ شده و فقط کمی نرم شده است.

     

دکتر راحله علیمرادزاده

دکتر راحله علیمرادزاده، فارغ التحصیل سال 96 از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته تخصصی طب سالمندان است و دارای رتبه دوم بورد کشوری سال 96، استادیار و عضو هیات...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • alo_admin

    مادر من 75سا له احساس ضعف دارد و کسل است کم حرف میزند غذا نمی تواند بخورد چکار باید کرد?

  • alo_admin

    سلام . شب بخیر . من یه مادر 94 ساله دارم . هر دکتری میبریمش میگن سن بالاست و یه جوری مستقیم و غیرمستقیم میگن کاری نمیشه کرد . آیا برای اینجور سالمندان میشه کاری کرد ؟

  • alo_admin

    پدرم سالمند آلزایمریست، دیروز ناگهان شنواییش را از دست داد، چکار باید کرد؟ آیا برای همیشه ناشنوا شده؟

  • alo_admin

    آیا ممکن است استفاده همزمان و مستمر داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی در فرد آلزایمری ایجاداختلالاتی نمایند? ممنون میشم پاسخ بدید، من از پدرم نگهداری می کنم، قبلن کم شنوا بود الان ناگهان ناشنوا شده شوکه شدم،

  • لغو پاسخ