آیا امکان مجدد عمل لیپوماتیک برای یک ناحیه وجود دارد؟ - حمیدرضا وفائی

آیا امکان مجدد عمل لیپوماتیک برای یک ناحیه وجود دارد؟

آیا امکان مجدد عمل لیپوماتیک برای یک ناحیه وجود دارد؟

در عمل لیپوماتیک سلول‌های چربی تخلیه می‌شوند، وقتی سلول چربی تخلیه می‌شود دیگر در این قسمت سلولی وجود ندارد که بعد از گذشت چند سال مجدد تخلیه شود و این در صورتی است که حین انجام عمل لیپوماتیک چربی ها کامل تخلیه شده باشد چاق شدن و لاغر شدن با افزایش تعداد سلول‌ها نیست. مثلا اگر فردی چاق می‌شود تعداد سلول‌ها از 10 عدد 20 عدد نمی‌شود بلکه همان 10 عدد هستند که این 10 عدد بزرگ می‌شوند یا لاغر می‌شوند. این 10 سلول کوچک می‌شوند سلول‌های چربی از بین نمی‌روند. در این روش چون سلول‌های چربی را تخلیه می‌کنیم و از بین می‌بریم حتی اگر فرد چاق هم شود دیگر ناحیه لیپوماتیک شده به شکل سابق برنخواهد گشت، بلکه ممکن است مناطق دیگر چاق شود. عمل لیپوماتیک را انجام می‌دهیم که هم فرم بدن تغییر کند و هم وزن کم شود.

دکتر حمیدرضا وفائی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر حمیدرضا وفائی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگر فردی بی‌مبالات باشد و بعد از عمل رژیم خود را رعایت نکند و باعث شود که وزن وی افزایش پیدا کند و مواردی  که در بالا ذکر  شد را رعایت نکند، کالری که مصرف کرده، چربی که در بدنش ساخته شده، باید در جایی خودش را نشان دهد و این معمولا در جاهایی که عمل نشده و سلول‌های چربی دارد، دیده می‌شود. مثلا فردی شکم و پهلويش را لیپوماتیک کرده و بعد از 7-6 سال چاق شده، ممکن است بازو یا ران فرد بزرگ‌تر شود، چون جاهایی است که سلول چربی وجود دارد و ما به آنها دست نزدیم و آنها ممکن است بزرگ شود و این مناطق نیاز به انجام عمل داشته باشد. پس اگر عمل درست انجام شود و سلول‌های چربی حین عمل کامل تخلیه شود، هیچ‌وقت این ناحیه نیاز به عمل مجدد نخواهد داشت. اگر بیماران همه موارد را رعایت کنند و سوخت و ساز بدن را بالا ببرند، در 90درصد بیماران کل فرم بدن اصلاح می‌شود.

در مواردی حتی دیده شده است که برای یک قسمت از بدن لیپوماتیک انجام شده است و بعد از عمل به بیمار توصیه کردیم که سبک زندگی خود را تغییر دهد و  رژیم را رعایت کند که در اثر رعایت این عوامل کل قسمت‌های بدن فرم مناسب پیدا کرده است.

خانم‌هايي که زایمان داشتند یا نداشتند، می‌توانند عمل‌های زیبایی شکم انجام دهند؟

لیپوماتیک برای کسانی است که زایمان نداشتند یعنی هنوز فرم بدن آنها به‌هم نخورده است. اگر کسی زایمان داشته باشد و عضلات شکم باز و پوست اضافه باشد، لیپوماتیک مناسب وی نیست. به جز از نظر زیبایی ظاهری بافت چربی بافتی است که هورمون در آن جمع می‌شود. خیلی از خانم‌هایی که مشکل نازایی، مشکلات هورمونی و عادت‌های نامنظم دارند، مربوط به افزایش وزن است.

اگر به هر علتی حجم چربی آنها کم شود از این مشکلات کم خواهد شد. بیمارانی داشتم که نازایی داشتند، عمل لیپوماتیک انجام دادند و موارد تاکید شده را رعایت کردند، (این عمل‌ها فقط به عنوان یک کاتالیزور و نقطه استارت است) اکثر موارد و مشکلات هورمونی آنها بدون درمان دارویی رفع شده است. حتی بیماری‌های دیگر مثل دیابت و فشار خون همه اینها بیماری‌هایی هستند که با توده‌های چربی بدن نسبت دارند. توصیه می‌کنیم کسانی که ازدواج نکردند اما چربی موضعی زیاد دارند، لیپوماتیک انجام دهند. برای بارداری هم مناسب است، کسی که باردار نیست اما ضخامت جداره شکم وی 15-10 سانت است، زماني که باردار شود 20 کیلو هم اینجا اضافه می‌شود هم حین بارداری و هم حین زایمان با مشکل مواجه خواهد شد. برای مثال اگر سزارین داشته باشد یک جداره شکم نازک خیلی راحت‌تر عمل خواهد شد تا شکمی که جداره ضخیم حدود 20 سانت دارد.

پس برای بارداری مشکل ندارد بلکه برعکس و به جز اینکه از نظر ظاهر زیباتر و شکیل‌تر می‌شود به کل سیستم هورمونی بدن آنها هم کمک خواهد کرد که تنظیم شود.

ولی آبدومینوپلاستی عملی است که  عضلات دوخته شده و پوست کشیده می‌شود. اگر کسانی که می‌خواهند مجدد باردار شوند، توصیه می‌کنیم فعلا این عمل را انجام ندهند. برای باردار شدن هم مشکلی پیدا نمی‌کنند، ولی چون عضلات دوخته می‌شود و به شکل قبل از بارداری برمی‌گردد، اگر مجدد باردار شوند و افزایش حجم شکم داشته باشند، ممکن است عضلات شکم دوباره باز شود و نتیجه زیبایی خراب شود به‌خاطر همین توصیه می‌کنیم اگر تصمیم به بارداری دارند بعد از بارداری آبدومینوپلاستی انجام دهند. عمل لیپوماتیک کاملا برای کسانی است که هنوز زایمان و بارداری نداشتند.

نکته:

نکته ای که در مورد عمل‌های جراحی چاقی می‌خواهم اشاره کنم این است که همه این عمل‌ها باید نقطه استارت و شروع برای تغییر سبک زندگی فرد باشند. اینکه فرد فکر کند که یک عمل جراحی انجام دهد و بعد به همان شکل قدیم زندگی کند یعنی ورزش نکند، رژیم غذایی ناسالم داشته باشد، رژیم پرکالری داشته باشد یا همان فست‌فودهایی را که قدیم می‌خورده را بخورد، انواع شیرینی و غذاهای پرکالری قبلی را مصرف کند، زندگی خود را بدون تحرک ادامه دهد، شخصا خودم هم چنین فردی را عمل نخواهم کرد. یعنی جزء مشاوره‌های جراحی ما قبل از عمل این است که بررسی کنیم آیا فرد انگیزه و توانایی این را دارد که سبک زندگی قدیم خود را تغییر دهد یا خیر. این اعمال به عنوان یک نقطه شروع و استارت برای این است که فرد انگیزه بگیرد و سبک و الگوی زندگی خود را تغییر دهد. به هر حال هرقدر نتیجه عمل خوب باشد، اگر خود فرد در ادامه رعایت نکند ممکن است در مناطقی که عمل انجام نشده چربی‌ها در این مناطق تجمع پیدا کنند. برای مثال شکم و پهلوی یک فرد را لیپوماتیک می‌کنیم و سلول چربی دیگر وجود ندارد، مطمئنا مثل قبل نخواهد شد ولی اگر فردی باشد که بی‌مبالات باشد که مجدد به سبک زندگی اشتباه قبلی خود برگردد، افزایش وزن را در مناطقی که سلول چربی مثل پا و بازوها وجود دارد را خواهیم داشت که نه تنها نتیجه قبلی از بین می‌رود بلکه ممکن است یک شکل و فرم بدتری هم خود فرد پیدا کند، به همین خاطر بعد از لیپوماتیک رعایت رژیم غذایی، سبک زندگی که شامل تحرک است، باید حتما رعایت شود.

دکتر حمیدرضا وفائی

دکتر حمیدرضا وفایی، فوق تخصص جراحی دکتر حمیدرضا وفایی از آن دسته از پزشکان هستند که تمام جراحی ها و روش های درمانی و زیبایی دکتر بدون هیچ گونه خطری...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رها حجابی

    سلام خسته نباشید آقای دکتر من ۵ سال پیش عمل لیپوماتیک انجام دادم ولی متاسفانه به خاطر بی تجربه بودن پزشک بدنم ناهموار و خیلی بد ترکیب شده پشت بازو هام گود رفته و گوله گوله شده شکمم ناهموار و تیکه تیکه شده و ران هام هم همچنین لطفا بفرمایید قابل ترمیم هستند یا نه ؟ ممنونم

  • محمدحسین سعادت

    سلام من 19 سالمه و روی صورتم انواع و اقسام جوش ها ایجاد میشود مثل جوش چرکی زیر پوستس دردناک و مواد غذایی گرم هم باعث ایجاد جوش میشه بعضی ها میگن منافظ پوستت بازند و صورتم هم چرب هست خواهشا راهنمایی کنید

  • گلی زنگنه

    آیا با وزن ۱۰۰ کیلو گرم انجام عمل لیپوماتیک امکان پذیر است؟

    • دکتر حمیدرضا وفائی

      بله قابل انجامه

  • زهراابراهیمی

    باسلام ،صورت همسرم وقتی بچه بوددچارسوختگی شده الان لکه ی بدی روی صورتشه خواستم بدونم باجراحی پلاستیک ازبین میره یانه؟؟ممنونم

  • لغو پاسخ