تفاوت لیپوماتیک با سایر ورش‌ها چیست؟ - حمیدرضا وفائی

تفاوت لیپوماتیک با سایر ورش‌ها چیست؟

تفاوت لیپوماتیک با سایر ورش‌ها چیست؟

 

دکتر حمیدرضا وفائی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر حمیدرضا وفائی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

به تمامی این روش‌ها لیپوساکشن گفته می‌شود. لیپو به معنای چربی و ساکشن یعنی خارج کردن پس اینها روش‌هایی هستند که توسط آنها چربی از بدن خارج می‌شود.

روش‌های مختلفی وجود دارند. از قدیم روش لیپوساکشن دستی یا سنتی بود که جراح به صورت فیزیکال انجام می‌داد بعد از آن روش‌های دیگری مثل لیپولیزر، لیپولیز، واترجت، اولترازد، لیپوماتیک و لیپوست اضافه شدند که همه اینها لیپوساکشن هستند، یعنی چربی را خارج می‌کنند ولی مکانیسم عمل آنها متفاوت است. مثلا در عمل لیپولیزر، چربی‌ها با لیزر شکسته و به بیرون ساکشن می‌شد یا واترجت با فشار آب شکسته و به بیرون تخلیه می‌شد.

کدام روش بهتر است؟    

بستگی به مکانیسم و تکنولوژی دارد که جدیدترين آن استفاده می‌شود. در حال حاضر وقتی به فرض می‌گوییم لیپوماتیک خوب است كه هیچ‌گونه تعصب خاصی روی این روش نیست و با توجه به جمیع جهاتی که اشاره کردم مثلا در لیپولیزر چون با لیزر چربی‌ها شکسته و خارج می‌شد این لیزر ممکن بود همزمان باعث سوختگی پوست و عضله شود و چون یک نوع سوختگی بود تا 10 روز ترشحات خونابه‌ای شدید داشت، بیمار درد شدید داشت و ممکن بود باعث تیرگی پوست شود كه این روش منسوخ شده است ولی به علت اینکه هزینه کمتری دارد ممکن است خیلی از همکاران انجام دهند. خودم به شخصه چندین سال است که از این روش استفاده نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم از روش‌هایی که از تکنولوژی جدیدتر است، استفاده کنم.

لیپوماتیک روشی است که با ارتعاش چربی‌ها توسط ارتعاش کانال‌هایی (همان میله‌ای که ترشحات تخلیه می‌شود) كه حدود 300 ارتعاش در دقیقه دارد، به صورت دورانی و عقب و جلو همزمان چربی‌ها را می‌شکند و تخلیه می‌‌کند، در عین حال هم به بافت‌های اساسی بدن مثل عصب‌های پوستی مثل شریان‌ها و وریدها آسیبی وارد نمی‌کند.

جدیدا دستگاه لیپوست وارد شده که باز مکانیسم لیپوماتیک را دارد. فقط دستگاه کوچک‌تر و پرتابل است. منظور این است که تبلیغاتی که در مورد بعضی روش‌ها انجام می‌شود که این روش خیلی عالی است و معجزه می‌کند، به  این صورت نیست. اگر مکانیسم اینها را بدانید متوجه می‌شوید که کدام دستگاه بهتر است و نباید خیلی فریب ظواهر تبلیغات را خورد، مخصوصا خیلی از کلینیک‌ها که چند تا تکنيسین و پزشک عمومی هستند که تبلیغ می‌کنند و مردم هم ممکن است گرفتار این تبلیغات کاذب شوند.

روش‌های غیرجراحی لاغری

روش‌هایی مثل کرایو، کویتیشن و آر اف خیلی تبلیغ می‌شوند. اگر در یک جمله بخواهم خلاصه کنم این است كه هر روشی که سلول‌های چربی را از بدن خارج نکند، روش مفیدی نیست. بعضا زیاد شنیده شده است که روشی به کار برده شده و به فرد گفته شده که چربی می‌شکند و از طریق ادرار دفع می‌شود بايد بگويم كه اصلا این‌چنین مکانیسمی وجود ندارد که چربی شکسته شود و از طریق ادرار دفع شود. برای مثال فردی که 9-8 لیتر چربی اضافه دارد و حین عمل لیپوماتیک خارج می‌کنیم و خود فرد می‌بیند، شما فکر می‌کنید به چه شکل این 9 لیتر چربی طی چند وقت شکسته شود و از بدن فرد خارج شود. بیشتر اینها جنبه تبلیغاتی دارند، یکسری جنبه تجاری دارند و معمولا افرادی هستند که چندین جلسه مثلا 20-15 جلسه مراجعه کردند و هزینه هنگفتی پرداخت کردند ولی متاسفانه نتایج بسیار جزئی گرفتند. مثلا اگر دور کمر آنها 15 سانت اضافه دارد یک سانت هم کم شده و مجبور هستند مجدد عمل را انجام دهند که یک هزینه، زمان و یک مشقتی را تحمل کردند اما نتیجه‌ای نداشته است. به این خاطر توصیه می‌کنم کسانی که اضافه وزن دارند و به عللي نیاز به روشی مثل لیپوماتیک دارند، مستقیم به این روش‌های جراحی مراجعه کنند و روش‌های دیگر در موارد بسیار بسیار خاص مثلا در اعمال جراحی برای اینکه بعضی مناطق نیاز داشته باشند که یکدست و یکنواخت شوند، روش‌هایی مثل آراف و کویتیشن توصیه می‌شود كه یکی، دو جلسه انجام شود ولی به عنوان درمان اصلی به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

نکته دیگری که خیلی اشاره  می‌شود این است که گفته می‌شود بعد از بعضی عمل‌ها پوست کش می‌آید یا جمع می‌شود. تفاوت چندانی ندارد و تمام اینها بستگی به وضعیت قبل از عمل فرد دارد که نوع جنس پوست فرد که در بعضی‌ها کلاژن پوست کمو نازک است و بعضا ترک‌های زیادی دارند و پوست به جای اینکه کش بیاید، شکسته می‌شود و حالت فنری ندارد چون کلاژن پوست آنها کم است. این افراد هر عملی انجام دهند باز جمع شدگی پوست مثل پوست افرادی که کلاژن زیادی دارند، نخواهد بود پس نکات و پارامترهای اصلی کیفیت و نوع جنس پوست خود فرد است و اینکه عمل مناسب انجام شود. کسی که بیش از حد پوست آویزانی داشته باشد، عمل لیپوماتیک متاسفانه جواب نخواهد داد و اگر هم این عمل برای وی انجام شود، نتیجه مناسبي نمی‌گیرد.

دکتر حمیدرضا وفائی

دکتر حمیدرضا وفایی، فوق تخصص جراحی دکتر حمیدرضا وفایی از آن دسته از پزشکان هستند که تمام جراحی ها و روش های درمانی و زیبایی دکتر بدون هیچ گونه خطری...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رها حجابی

    سلام خسته نباشید آقای دکتر من ۵ سال پیش عمل لیپوماتیک انجام دادم ولی متاسفانه به خاطر بی تجربه بودن پزشک بدنم ناهموار و خیلی بد ترکیب شده پشت بازو هام گود رفته و گوله گوله شده شکمم ناهموار و تیکه تیکه شده و ران هام هم همچنین لطفا بفرمایید قابل ترمیم هستند یا نه ؟ ممنونم

  • محمدحسین سعادت

    سلام من 19 سالمه و روی صورتم انواع و اقسام جوش ها ایجاد میشود مثل جوش چرکی زیر پوستس دردناک و مواد غذایی گرم هم باعث ایجاد جوش میشه بعضی ها میگن منافظ پوستت بازند و صورتم هم چرب هست خواهشا راهنمایی کنید

  • گلی زنگنه

    آیا با وزن ۱۰۰ کیلو گرم انجام عمل لیپوماتیک امکان پذیر است؟

    • دکتر حمیدرضا وفائی

      بله قابل انجامه

  • زهراابراهیمی

    باسلام ،صورت همسرم وقتی بچه بوددچارسوختگی شده الان لکه ی بدی روی صورتشه خواستم بدونم باجراحی پلاستیک ازبین میره یانه؟؟ممنونم

  • لغو پاسخ