برای درمان بیرون زدگی دیسک مهمترین پروتکل های درمانی که ارائه می شوند چیست؟ - دکتر امیر حسین یزدانی

برای درمان بیرون زدگی دیسک مهمترین پروتکل های درمانی که ارائه می شوند چیست؟

برای درمان بیرون زدگی دیسک مهمترین پروتکل های درمانی که ارائه می شوند چیست؟

پروتکل درمانی پلکانی، در حاضر برای درمان دیسک پیشنهاد می شود یعنی به صورت پلکانی درمان را انجام می دهیم. از درمان های کم هزینه تر و غیرتهاجمی شروع می شود و به درمان های پرهزینه تر و تهاجمی ارتقا پیدا می کند. دو هفته اول که درد دیسک کمر شروع می شود اولین قدم درمان می تواند با یک استراحت نسبی (نه استراحت مطلق) با ماساژ یخ باشد، چنانچه آرتروز دست و گردن نداشته باشد از میله بالفیکس آویزان شود، پاها آویزان بماند تا تغذیه دیسک یک مقدار بهتر برقرار شود؛ این اولین مرحله درمان است.

دکتر امیر حسین یزدانی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر امیر حسین یزدانی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگر بعد از این دو هفته باز فرد درد داشت از روش های دیگر مثل لیزر، شاک ویو و مگنت می توان استفاده کرد و به این طریق درد فرد را کم کرد.

اگر بعد از انجام این روش ها باز فرد درد داشت از روش هایی که به صورت مداخلات بسته است، استفاده می کنیم. تزریقاتی که کنار ریشه عصب انجام می شود تزریق دارای ضدالتهاب کنار ریشه عصب و تزریق اُزن است.

اگر اینها هم جواب ندادند یک مرحله بالاتر می رویم که شامل لیزر داخل دیسک است و عمل هایی که روی دیسک انجام می شود، لیزر داخل دیسک یا تزریق دیسکوژن داخل دیسک روش های خوبی هستند که می توان انجام داد.

 

برای درمان بیرون زدگی دیسک چه زمانی نیاز به جراحی است؟

اگر هیچکدام اینها به درمان جواب نداد آن وقت است که ما برای جراحی باز تصمیم می گیریم یعنی جراحی باز همیشه باید برای آخرین مرحله باشد، مگر اینکه مریضی که علائم بی اختیاری ادرار و مدفوع، بی حسی اطراف مقعد و ضعف پیش رونده داشته باشد؛ برای اینکه فردی را به جراح پیشنهاد دهیم خیلی مهمتر از درد است. مریض هایی هستند که مچ پایشان بالا نمی آید ولی درد هم ندارد که به این مشکل اهمیت نمی دهند و به پزشک هم مراجعه نمی کنند، در صورتی که ظرف 48 ساعت باید به جراح مراجعه و جراحی انجام شود. ولی بیماری هم هست که درد شدید دارد که این درد را می توان با تزریق یا لیزر آرام کرد ولی این فرد سریع جراحی انجام می دهد و این جراحی ممکن است برای وی مشکلاتی را به همراه داشته باشد و از نتیجه عمل راضی نباشد. اما فردی که حساس بوده و به خاطر ضعف عضلات پای خود باید سریع جراحی می کرد، جراحی نمی کند و متاسفانه برای همیشه حرکت پای خود را از دست می دهد؛ پس اینطور نیست که ما بگوییم جراحی اصلا خوب نیست یا اصلا نباید جراحی کرد، این یک باور غلط است. جراحی گاهی اوقات برای نجات عملکرد فرد لازم و واجب است، با اینکه می دانیم بعد از جراحی ممکن است چسبندگی ایجاد شود یا درد داشته باشد ولی اهمیت این درد از ضعف و بی اختیاری ادرار خیلی کمتر است.

این اولین راه درمان فرد است که فقط توانستیم دردش را کم کنیم اگر به هر کدام از روش هایی که در بالا ذکر شد توانستیم درد فرد را کم کنیم بعد از آن باید فرد را به حرکت وادار کنیم که باید از کمترین حرکت که بدون درد است شروع شود، آرام آرام حرکات پیشرفته تر می دهیم تا بتوانیم فرد را به حرکات عملکردی برگردانیم، کمرش را خم و راست می کنیم سپس یاد می دهیم که به چه شکل کفش و لباس خود را بپوشد و کارهای شخصی خود را انجام دهد. از این مرحله اصلاح الگوهای حرکتی و اصلاح الگوی شیوه زندگی است که باید به فرد آموزش داده شود که به چه شکل در محیط کار خود قرار بگیرد و ارگونومی نشستن پشت میز و محل کارش به چه شکل باشد. همه این ها تضمین می کند که این فرد بعد از این دچار مشکل نشود و بعد از این مرحله فرد می تواند به زندگی عادی خود برگردد و مطمئن باشد که مشکلش به گونه ای نیست که مانع فعالیتش شود.

بیرون زدگی دیسک اگر در ام آر آی دیده نشود پس چرا برخی از افراد دچار کمردرد می شوند؟

یکی از علت های کمردرد دیسک است، کمردرد در سنین مختلف، علت های مختلفی دارد. مثلا در کودکان و افراد بالای65 سال کمردرد خیلی جدی تر باید پی گیری شود چرا که علت های مختلفی ممکن است باعث این  بروز این مشکل شده باشند. کمردرد های شبانه علت های خیلی مهمی می تواند داشته باشد و باید خیلی جدی تر با این نوع از دردها برخورد شود. به عنوان مثال در خانم هایی که بعد از سن بارداری هستند کمردردها به خصوص دردهایی که موقع ایستادن در ناحیه پشت دارند، می توانند اولین نشانه های پوکی استخوان باشند و خیلی مهم است که قبل از اینکه دچار پوکی استخوان شوند ما بتوانیم این مشکل را تشخیص دهیم. از روی کمردردی که فرد دارد می توانیم یک آزمایش تراکم استخوان بدهیم که برای همه خانم هایی که بالای سن یائسگی هستند واجب است که این آزمایش گرفته شود؛ اگر پوکی استخوان دارند حتما پوکی باید درمان شود. فردی که در شب استراحت می کند اگر دچار کمردرد شود، علت آن با دیسک کاملا متفاوت است چرا که افرادی که به دیسک کمر مبتلا هستند در هنگام استراحت درد کمی بهبود پیدا می کند.

در مورد دیسک اگر استراحت کنند بهتر می شود ولی وقتی کمردرد التهابی باشد استراحت باعث بدتر شدن درد می شودو وقتی که صبح از خواب بیدار می شوند کمر خشک است که می تواند به خاطر بیماری رماتیسمی یا بعضی از انواع سرطان ها دچار کمر درد شبانه شوند که باید بررسی های لازم به موقع انجام شود.

یکی دیگر از علت های کمر درد به هم ریختن راستای قامتی افراد است، نوجوانانی که بد می نشینند و می خوابند یا موقع مطالعه کردن بدن خود را در حالت بدی قرار می گیرند این افراد معمولا دچار افزایش قوز پشت یا کمر می شوند و عارضه گردن به جلو پیدا می کنند و همه اینها می تواند باعث کمردرد شود. وقتی راستای ساختار قامتی ما تغییر می کند عضلات باید بیشتر انرژی مصرف کنند تا بتوانند این ساختار را صاف نگه دارند و این باعث درد می شود.

یکی دیگر از علت های کمر درد، ضعف عضلات کمر است که عضلات عمقی کمر که ثبات دهنده ستون فقرات هستند اگر ضعیف باشند فرد زود دچار خستگی می شود و وقتی یک مدت کمی که می ایستد دچار کمردرد می شود. خیلی ها ورزشکار حرفه ای هستند ولی کمر درد دارند که این به خاطر ضعف عضلاتی است که در عمق ستون فقرات دارند و دسترسی به این عضلات خیلی سخت است و فقط با روش های محدود و خیلی تخصصی می توان به این عضلات دسترسی پیدا کرد که نیرو را به این عضلات متمرکز کنیم تا این عضلات بتوانند ساختار ستون فقرات را حفظ کنند که مهمترین عاملی که فرد بتواند ایستادن و راه رفتن را تحمل کند و درد نداشته باشد این است که یک داربست محکم در کنار مهره ها وجود داشته باشد و این داربست متشکل از همین عضلات ریز و کوچک هستند که در ستون فقرات به مهره ها چسبیده اند که اگر این ها تقویت شوند خیلی از مشکلات فرد برطرف می شوند.

دکتر امیر حسین یزدانی

امیرحسین یزدانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، رتبه ممتاز بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در سال 1387 است. از سال 1387 نماینده علمی دی بی سی فنلاند در ایران...

سوالات خود را از بپرسید
  • انواری

    سلام همسر من دیسک کمر دارن و الان زده ب پاهاشون و مچ پاها .دکتر گفته باید عمل شن شما میتونید کمک کنید ک عمل صورت نگیره

    • دکتر امیر حسین یزدانی

      با درود درمان های غیرجراحی در اولویت هستند.باید معاینه شوند.

  • یونس

    سلام چن سالی هست مشکل تق تق زانودارم گاهی همراه درد و گاهی بدون درد زانوها درحین بلندشدن یا نشتن تق تق دارن مشکل چیست ممنون اگه راهنمایی کنین

  • فردوس فرد آقایی

    سلام خواهرم حدود یکسال و اندی است که کمر ش را جراحی کرده و ۸ عدد پیچ و مهره برای نگهداری مهره های کمر برایش گذاشته اند اما متاسفانه هنوز درد دارد و نمیتواند بدون واکر راه برود البته نظر پزشک ایشان این است که درد در ناحیه جراحی شده نیست و مربوط به نواحی انتهایی ستون مهره ها و لگن است خواستم بدانم آیا روش های درمانی شما برایش مفید خواهد بود

  • لیلی

    سلام. من بیش از ۲ماهه کف پاهام دردناکه! سوزن سوزن میشه! از گودی کف پا به سمت پنجه تا انگشتان دردناکه! پاشنه پام کمتر دردناک میشه! مخصوصا صبح ها و بعد از نشستن های طولانی... یه نفر گفت التهاب غلاف کف پا ممکنه باشه نطر شما چیه؟ خیلی اذیتم لطفا کمکم کنید🙇

  • لغو پاسخ