درمان ارتودنسی به چه صورت انجام می شود؟ - دندانپزشکی محمد

درمان ارتودنسی به چه صورت انجام می شود؟

درمان ارتودنسی به چه صورت انجام می شود؟

ارتودنسی بهترین و ایده آل ترین درمان برای مرتب کردن بی نظمی های دندانی است. هم در شرایطی که دندان ها به علت کمبود فضا به صورت نامرتب قرار گرفته اند و هم در شرایطی که بین دندان ها فضای زیادی وجود دارد، درمان ارتودنسی می تواند به عنوان درمانی ایده آل و دائمی به بهبود زیبایی لبخند کمک کند، چون بر خلاف سایر روش های ترمیمی زیبایی می توان بدون تراش از سطح مینای دندان با کمک ارتودنسی دندان ها را در قوس دندانی مرتب کرد.

دندانپزشکی محمد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی محمد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

علاوه بر زیبایی لبخند، گاهی اوقات با درمان های ارتودنسی عملکردهای دهانی مانند جویدن و یا حتی درد مفصل گیجگاه فکی نیز بهبود پیدا می کند.

درمان ارتودنسی با توجه به پیچیدگی بی نظمی های دندانی اولیه بیمار معمولا بین 1تا 3سال طول می کشد و بیمار هر ماه یکبار برای تنظیمات دستگاه ارتودنسی باید به ارتودنتیست خود مراجعه کند.

درمان ارتودنسی هیچ محدودیت سنی ندارد و از 7سالگی تا میانسالی و حتی سنین بالاتر به خوبی قابل انجام است، اما گاهی در برخی از مشکلات فکی اگر بیمار در سنین کودکی و رشد به صورت زود هنگام مراجعه کند می توان با استفاده از دستگاه های مختلفی که از ویژگی رشد کودک استفاده می کند از بسیاری مشکلات پیچیده تر و یا حتی نیاز به جراحی فکی در سنین بزرگسالی پیشگیری کرد.

بنابراین بهتر است که کودکان از همان ابتدای دوران مدرسه یعنی از 7سالگی برای بررسی نیاز به درمان ارتودنسی مراجعه کنند تا از بسیاری مشکلات پیچیده تر در آینده جلوگیری شود.

در طی درمان ارتودنسی گاه به خاطر کمبود فضا در فک ها، نیاز به کشیدن یک یا چند دندان وجود دارد.

در برخی دیگر از بیماران که مشکلات اسکلتی جدی در فک ها دارند ممکن است علاوه بر درمان های ارتودنسی نیاز باشد تا فرد در کنار آن توسط جراح فک و صورت نیز تحت عمل جراحی قرار گیرد.

نکات مهم برای انجام ارتودنسی

– از نکات مهم که لازم است فرد در حین درمان ارتودنسی رعایت کند رعایت بهداشت دندانی است، به همین دلیل نیاز است که حداقل فرد سه بار در روز مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند.

– گاه نیاز است که قبل از شروع درمان ارتودنسی فرد تحت اعمال جرم گیری و همچنین ترمیم پوسیدگی های  دندان ها قرارگیرد.

لازم به ذکر است که درمان ارتودنسی یک درمان کاملا تخصصی است و حتما باید توسط متخصص ارتودنسی انجام شود، در غیر این صورت ممکن است علاوه بر طولانی شدن روند درمان، عواقب جبران ناپذیری برای فرد به وجود آورد. به همین دلیل توصیه می شود که حتما برای درمان ارتودنسی به متخصص ارتودنسی مراجعه فرمایید.

انواع درمانهای ارتودنسی چیست؟

روش اول: براکت های فلزی

این براکت ها شایع ترین و رایج ترین براکت هایی هستند که برای درمان ارتودنسی استفاده می شوند و علاوه بر استحکام عالی برای تحمل نیروهای لازم جهت مرتب سازی دندان ها نیز انتخابی بسیار مناسب هستند.

روش دوم: براکت های شفاف سرامیکی

این براکت ها نسبت به براکت های فلزی بسیار زیباتر هستند و هم رنگ دندان ها هستند، بنابراین از فاصله دور روی دندان مشاهده نمی شوند اما از فاصله نزدیک قابل مشاهده هستند.

براکت های سرامیکی علی رغم زیبایی بیشتر، شکننده تر هستند و احتمال شکستن این نوع براکت ها در حین درمان ارتودنسی بسیار بیشتر است.

روش سوم: ارتودنسی با قالب های شفاف

در حقیقت در این روش برحسب شدت مشکل بیمار در طول درمان قالب هایی از دندان ها تهیه می شود و پس از آماده سازی های لازم به صورت قالب شفاف به بیمار تحویل داده می شود. از این قالب های شفاف باید 24 ساعته بجز در هنگام غذا خوردن استفاده شود.

مزیت این روش زیبایی بسیار بیشتر آن است که حتی از فاصله های نزدیک نیز معمولا بر روی دندان قابل رویت نیستند. بنابراین حتی در طول درمان ارتودنسی نیز بیمار می تواند بدون ایجاد اختلالی در زیبایی لبخند در گروه های اجتماعی با اعتماد به نفس حاضر شود. همچنین رعایت بهداشت دندانی با این روش آسان تر است.

اما این روش معمولا برای بی نظمی های خفیف دندانی قابل استفاده است و در مشکلاتی که پیچیده تر هستند قابل استفاده نیست.

روش چهارم: ارتودنسی لینگوال

در این روش سیم در سطح داخلی دندان ها قرار می گیرد و کاملا غیر قابل رویت است. اما این روش به تکنولوژی و ابزار و تجهیزات بسیار پیشرفته تری نیاز دارد و به همین دلیل خیلی رایج نیست. در مجموع می توان نتیجه گیری کرد که درمان ارتودنسی می تواند به بهبود زیبایی لبخند در تمامی سنین کمک کند و به عنوان یکی از بهترین درمان ها برای افزایش اعتماد به نفس فرد پیشنهاد می شود.

سوالات خود را از بپرسید
  • alo_admin

    سلام ایا می تونین به صورت غیر حضوری هم ویزیت کنید امکان مراجعه حضوری ندارم

  • لغو پاسخ