اگر پوسیدگی دندان رعایت نشود چه عواقبی به همراه دارد؟ - دندانپزشکی آراد

اگر پوسیدگی دندان رعایت نشود چه عواقبی به همراه دارد؟

اگر پوسیدگی دندان رعایت نشود چه عواقبی به همراه دارد؟

پوسیدگی دندان به دو بخش تقسیم می شود:

دندانپزشکی آراد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی آراد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان
  • پوسیدگی هایی که در حد مینای دندان هستند.
  • پوسیدگی هایی که وارد عاج دندان می شوند.

اگر پوسیدگی در حد مینای دندان باشد و وارد عاج دندان نشده باشد می توان صبر کرد و اگر بهداشت دندان رعایت شود ، نخ دندان کشیده شود، فلوراید تراپی انجام گیرد، این شانس وجود دارد که پوسیدگی رشد نکند و متوقف شود. ولی گاهی اوقات ممکن است باعث تغییر رنگ شود و از لحاظ زیبایی مشکل ایجاد گردد که در این مواقع مجبوریم بخاطر بحث زیبایی دندان را پر کنیم.

ولی اگر پوسیدگی از مینای دندان وارد عاج دندان بشود در این موقع باید تداخل داشته باشیم. هر چه سریعتر این کار انجام شود قطعا بهتر است برای اینکه پوسیدگی وقتی وارد عاج دندان بشود با رعایت بهداشت خیلی خوب شاید سرعت رشد را خیلی بتوان کم کرد ولی معمولا به صفر نمی رسد چون به هر حال همه ما کم و بیش مواد قندی مصرف می کنیم مگر اینکه خام گیاه خوار باشیم و هیچ نوع ماده قندی مضر مصرف نکنیم. خلاصه اینکه وقتی پوسیدگی داخل عاجی داریم، بهتر است که هرچه سریعتر پوسیدگی آن ناحیه برداشته شود و با هر ماده ی (مواد ترمیمی همرنگ دندان یا مواد نقره ای رنگ که آمالگام نامیده می شود) مناسب پر کردن، کار انجام شود تا پوسیدگی بیشتر نشود و درمان های پیچیده تری نیاز نداشته باشد.

پیشگیری از عفونت دندانی

بی‌شک رعایت بهداشت خوب دهان با تمیز نگه داشتن لثه‌ها و دندان‌ها از بقایای غذایی می‌تواند از بروز عفونت‌های دندانی پیشگیری کند. البته نباید از اهمیت معاینات منظم دندانپزشکی غافل شد.

درمان پوسیدگی دندان

روش اول: فلورایدتراپی

اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه باشد و دندانپزشک شاهد لکه های سفید رنگ بر روی دندان باشد، امکان توقف پوسیدگی با استفاده از فلوراید تراپی و روشهای دیگر ممکن است. اما اگر پوسیدگی در مراحل پیشرفته باشد و موجب آسیب مینای دندان شده باشد، برگشت پذیر نیستند.

روش دوم: ترمیم

ترمیم، درمان اصلی پوسیدگی است. در این روش بعد از برداشتن ناحیه پوسیده شده که معمولاً به رنگ قهوه ای تا سیاه می باشد، از موادی مانند آمالگام که ترکیب اصلی آن نقره و جیوه می باشد و یا کامپوزیت ( مواد همرنگ دندان ) استفاده می شود. آمالگام نسب به کامپوزیت، استحکام بیشتر و هزینه کمتری دارد اما با رنگ دندان‌ مطابقت ندارد.

روش سوم: روکش

انواع مختلفی از روکش های دندانی وجود دارد مثل PFM، زیرکونیا و … . روکش دندان زیرکونیا ظاهر طبیعی تر، استحکام و کیفیت بهتری دارد و از بابت تکنولوژی بسیار پیشرفته تر از PFM می باشد.

روش چهارم: درمان ریشه‌

درصورت عمیق بودن پوسیدگی و نفوذ آن به پالپ دندانی؛  نیاز به درمان ریشه وجود دارد که اصولاً با تشخیص دندانپزشک انجام می گیرد و بر خلاف تصور عموم صرفاً با انجام رادیگرافی قابل تشخیص نیست.

 

در این بخش برخی از مشکلات رایج و جدی ناشی از عوارض و تاثیرات خطرناک دندان پوسیده که باید شما را نگران کند را خواهیم گفت.

عوارض دندان پوسیده در عفونت های تنفسی:

سیستم تنفسی می تواند از بهداشت ضعیف دهان و دندان آسیب ببیند. باکتری در دهان از دندان های آلوده و لثه های متورم می تواند به ریه نفوذ کند، و یا از طریق جریان خون به آنجا وارد شود. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت تنفسی، برونشیت حاد و حتی COPD شوند.

عوارض دندان پوسیده روی بیماری های قلبی-عروقی:

داشتن بهداشت دهان و دندان ضعیف، خطر بیماری قلبی را در فرد افزایش می دهد. اگر لثه ها به علت باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند، ملتهب شوند، این باکتری ها می توانند در جریان خون وارد شوند و موجب ایجاد پلاک و سخت شدن شریان شوند. این سخت شدن شریان ها، آترواسکلروز نامیده می شود که بسیار جدی است . باعث مشکلات جریان خون و انسداد قلبی می شود و احتمال حمله قلبی را نیز افزایش می دهد. همچنین، تاثیر مخربی بر عروق و رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا هم شود و سکته مغزی را زیاد می کند. همچنین می تواند باعث افزایش آندوکاردیت شود، که یک بیماری خطرناک و جدی است و زمانی رخ می دهد که پوشش قلب آلوده باشد.

دیابت ناشی از دندان پوسیده:

نه تنها افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند، بلکه بیماری های پریودنتال و عفونت های لثه ای، به نوبه خود باعث افزایش دیابت می شوند و کنترل آن را سخت می کنند. از آنجایی که بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها، سطح قند خون را بالا می برند، پس افرادی با بهداشت دهان و دندان ضعیف در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرند.

عوارض دندان های پوسیده در دوران بارداری:

برای مادران باردار، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. تغییرات هورمونی باعث می شود که عفونت به راحتی در دهان گسترش یابد. هر گونه عفونت در بدن زن باردار، عوارض حاملگی را افزایش می دهد. این مشکلات، سبب زایمان زودرس نیز می شوند. پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه، مادر و کودک را در معرض خطرات جدی قرار می دهند.

تاثیر دندان های پوسیده روی سرطان:

بدیهی است که اقدامات بهداشتی ضعیف دهان و دندان، مانند مصرف تنباکو یا سیگار کشیدن، می تواند منجر به سرطان گلو یا دهان شود. اما انواع دیگر سرطان ها هستند که با بیماری های لثه ارتباط دارند. خطر ابتلا به سرطان کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف دارند بسیار بالاتر است.

رابطه بیماری های کلیوی و دندان های پوسیده:

بیماری مزمن کلیه، یک مشکل جدی برای سلامتی است که بر کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون تاثیر میگذارد که عفونت های بدن، مانند عفونتهای پریودنتال میتوانند منجر به بیماری کلیه شوند. در کل، افراد مبتلا به بیماری لثه دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و احتمال اینکه عفونت را تجربه کنند بسیار زیاد است. گاهی اوقات بیماری های کلیوی میتوانند بسیار جدی و حتی مرگ بار باشند.

راه­های پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها:

بهترین راه برای پیشگیری، رعایت بهداشت دهان و دندان میباشد و به طور منظم باید تحت نظر دندان پزشک باشید. دندان ها و لثه هایتان را حداقل دو بار در روز شستشو دهید. از کشیدن سیگار و محصولات تنباکویی اجتناب کنید. از خمیر دندان ها و دهان شویهایی استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند. غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

لثه های سالم، صورتی رنگ هستند و با مسواک زدن خونریزی نمی­کنند.

سلامت دهان و دندان نشان دهنده سلامت کلی بدن است، پس با رعایت کردن آن خطر ابتلا به بیماری های جدی تر را در بدن خود کاهش دهید.

سوالات خود را از بپرسید
  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • ربابه رستمی

    سلام شبتون بخیر آقای سلطانی رستمی هستم سه شنبه ایمپلنت کردم زیر چونه پایین لپم ورم کرده وکبود شده درد هم دارم این طبیعیه دسترسی وشماره ای هم ندارم که عکس گرفتم بفرستم براتون راهنمایی کنید ممنون

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

    • دندانپزشکی آراد

      با سلام در صورت تشخیص مشکل لثه؛ حتماً درمان را کامل کنید. ممنون

  • alo_admin

    با سلام و درود خدمت دکتر عزیز خواستم راهنمایی بفرمایید ایمپلنت کره‌ای بهتر است یا سوئیسی. ممنون از لطف شما و پاسخ تون

    • دندانپزشکی آراد

      سلام؛ ایمپلنت ها رو نباید بر اساس کشور سازنده طبقه بندی کرد. شاید یک برند کره ای از یک برند سوییسی بهتر باشد. ولی به طور کلی ایمپلنتهای سوییسی کیفیت بالاتری دارند. ممنون

  • لغو پاسخ