انواع لنزهای موجود در مرکز بینایی سنجی تابان - بینایی سنجی تابان

انواع لنزهای موجود در مرکز بینایی سنجی تابان

انواع لنزهای موجود در مرکز بینایی سنجی تابان

بینایی سنجی تابان یکی از بزرگترین و قوی ترین مراکز فیتینگ (fitting) (اندازه گیری لنز و تجویز لنز) در ایران است و  نسبت به تمام مراکز درمانی، بیمارستان ها و کلینیک هایی که سرویس لنز می دهند تمام بیماری ها برای کسانی که نیاز به لنز دارند را اصلاح می­ کند. بینایی سنجی تابان به عنوان یک مرکز مرجع محسوب می شود، یعنی پزشکان فوق تخصص قرنیه  بیمارانی را که دارای مشکلات قوز قرنیه، چالش­های قرنیه و نامنظمی سطح قرنیه هستند را ارجاع می دهند تا اندازه­ گیری و تجویز انجام شود.

بینایی سنجی تابان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با بینایی سنجی تابان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

انواع لنزهای موجود در مرکز بینایی سنجی تابان:

-لنزهای سیلیکون هیدروژل با عبور اکسیژن بالا (روزانه ماهانه):

یکی از لنز هایی که در این مرکز ارائه می شود سرویس لنز نرم طبی است. این لنز شامل لنزهای سیلیکونی– هیدروژن با عبور اکسیژن خیلی بالا است که عبور اکسیژن این لنزها هم به صورت روزانه و هم به صورت ماهانه بالای 120 است.

-لنزهای هیدروژل (روزانه-ماهانه-سالانه):

یکی دیگر از لنزهای این مرکز لنز هیدروژل است، مثل لنز نرم طبی است اما عبور اکسیژن این دسته از لنزها پایین تر است. اینها لنزها سالیانه هستند و در مراکزی مانند عینک سازی ها معمولا از این لنزهای هیدروژل روزانه، ماهانه و سالانه استفاده می کنند.

-لنزهای نرم جهت اصلاح آستگمات (توریک):

لنزهای نرم که به نام لنزهای توریک یا سافت توریک معروف است به خاطر اینکه بیمار نمی تواند لنز هارد استفاده کند، از این لنزهای نرم با آستیگمات استفاده می کند. لنزهای نرم به تنهایی حتی نیم نمره آستیگمات را اصلاح نمی کند ولی این لنزها تا 5/2 آستیگمات و گاهی تا مقداری بیشتر یعنی اگر آستیگمات بالا داشته باشد را هم اصلاح می کند.

 

-لنزهای طبی با شماره و بدون شماره (یا لنزهای زیبایی):

– لنزهای نرم طبی رنگی یکی دیگر از لنزهای موجود در مرکز تابان است که همان لنزهای زیبایی است که می تواند با شماره یا بدون شماره باشد.

– لنزهای رنگی برای افراد واجداختلالات شدید چشمی (لنزهای پروستتیک):

– لنزهای رنگی، مخصوص افرادی که با اختلالات چشمی مواجه هستند. مثلا چشم پروتزی است و لک قرنیه دارند یا چشم دید ندارد که می خواهند ظاهر چشم را حفظ کنند از این دسته از لنزها که به لنزهای پروتزی معروف هستند استفاده می کنیم. این دسته از لنزها یک نوع پروتز ثابت است که رنگ چشم مقابل را در این پروتز نشان داده می شود.

– لنزهای طبی نرم تخصصی:

– لنز نرم طبی تخصصی، این دسته از لنزهای هیبریدی هستند و برای مریض هایی استفاده می شود که قوز قرنیه دارند. مرکز این لنزها سخت و اطراف آن نرم است به این خاطر به لنزهای هیبریدی معروف هستند که به دو نوع Clear Kone و Ultra Healthتقسیم می شوند.

– لنز نرم قوز قرنیه، بعضی از مریض هایی که با لنزهای سخت قوز قرنیه راحت نیستند می توانند از این لنز استفاده کنند. این لنزها به نام لنزهای STD معروف هستند.

– کنتاکت لنز های ویژه نوزادان:

– لنزهای silsoft مخصوص نوزادانی است که عمل آب مروارید انجام دادند و باید از لنز استفاده کنند. اینها لنزهایی هستند که می توانند 3-2ماه  در چشم بیمار باشد و نیازی نیست که صبح در چشم گذاشته شود و شب برداشته شودچون که عبور اکسیژن این دسته از لنزها بالای 300 است. حتی از موقعی که لنز در چشم نیست اکسیژن بیشتر ی به چشم می رساند.

-لنزهای جهت افراد کور رنگ (کروماتوژن):

– لنزهای مخصوص افراد کورنگی، برای بیمارانی که استفاده می شود که کورنگی دارند که این عارضه در آقایان بیشتر است که رنگ سبز و قرمز و… را تشخیص نمی دهند که به لنزهای کروماتوژن معروف هستند.

– تجویز انواع لنزهای هارد یا نیمه سخت:

تجویز لنزهای هارد یا  نیمه سخت، که RGP نامیده می شوند که نیمه سخت است و مخصوص بیمارانی که آستیگمات بالا دارند. یک سری از این لنزها هم هستند که برای کسانی که قوز قرنیه و آستیگمات های بی قاعده دارند استفاده می شود. سری دیگری از لنزهای سخت لنزهای MSD هستند که جدیدترین نوع لنز سخت است که اندازه آن لنز مینی اسکلرال دیزاین است. لنز هارد معمولی بر روی سطح قرنیه قرار می گیرد و قرنیه را تحریک می کند، جابجا می شود ولی لنزهای MSD اصلا جابجا نمی شوند، تحریک نمی کند و مثل یک لنز نرم برای بیمار کار می کند که اندازه آن بزرگ است و در داخل آن آب ریخته می شودو به وسیله این آب روی قرنیه یک پل ایجاد می کند و روی اسکلرال یا سفیدی (صلبیه) چشم قرار می گیرد و چشم داخل آب حرکت می کند. برای تمامی بیمارانی که قوز قرنیه دارند، تمام مریض هایی که عمل کراس لینک انجام دهند و مریض هایی که عمل رینگ انجام دهند، مریض هایی که عمل پیوند قرنیه دارند قبل و بعد از عمل می توانند از این لنزها استفاده کنند. همچنین برای مریض هایی که با عمل جراحی  اصلاح نمی شوند با این لنزها راحت اصلاح می شوند.

کسانی که لنز استفاده می کنند نیاز به مراقبت های خاصی دارند؟

بله صد در صد نیاز به مراقبت دارد، خطر آلودگی لنز هارد خیلی کم است، خطر آلودگی لنزهای سافت خیلی پایین است. اگر بیمار با لنز نخوابد، دریا، استخر و حمام نرود و در زمان مصرف لنز دقت کند، چون از نظر استفاده لنزها روزانه، ماهانه و سالیانه هستند. مثلا لنزی که باید سه ماه باید استفاده شود اگر این محدودیت رعایت شود هیچ مشکلی پیش نمی آید.همچنین مسائل بهداشت فردی و عمومی را باید رعایت کند که ریسک این آلودگی ها از این طریق پایین آورده شود.

بینایی سنجی تابان

میرصدرالدین رضوی طوسی، اپتومتریست و کارشناس بینایی سنجی جزء اولین دوره فارغ التحصیلان اپتومتریست ایران مسئول بخش اپتومتری وکنتاکت لنز بیمارستان فارابی 1374الی 1387. مسئول بخش اپتومتری و کنتاکت لنز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسین هاشمی

    سلام و عرض ادب من تنبلی چشم دارم توی چشم چپم سوالم اینه که الان توی سن 33 سالگی درمان میشه ؟ با جراحی یا لیزر و ... ؟

  • ا ال احمد

    سلام نسخه عینک دخترم +۱.۵ _۱.۰۰×۱۵ میباشد ایا با عینک این نسخه که مثبت است دور را هم میتواند خوب ببیند یا فقط برای نزدیک استفاد کند

  • مریم نوروزی

    لنزهای هیبریدی دارید؟؟

  • مریم نوروزی

    سلام لنز هیبریدی برای قوز قرنیه دارید ؟چه قیمت؟

  • لغو پاسخ