16 بیماری که می تواند از حیوانات خانگی به شما منتقل شود - آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

16 بیماری که می تواند از حیوانات خانگی به شما منتقل شود

16 بیماری که می تواند از حیوانات خانگی به شما منتقل شود

مراقب باشید از طریق توله سگ­های ناز و بامزه به میکروب­ها آلوده نشوید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

میمون­ها، خفاش­ها و دیگر حیوانات باغ وحش می­توانند ابولا را گسترش دهند. پشه­ها در شیوع عفونت نیل غربی، موش­های سفید پا در شیوع هانتی ویروس اردوگاه یاسمیت و خوک­ها در ابتلای بسیاری از افراد به آنفولانزای خوکی دخیلند.

به نظر می­رسد که حیوانات برای نابودی ما یک تحول یا دگرگونی بنیادین را طرح­ریزی می­کنند.

اما این چیزی جدید نیست. طاعون، تب زرد، وبا و همچنین تعدادی از زئونوزهای دیگر یا بیماری­هایی که می توانند از حیوانات به انسان منتقل شوند، برای مدت­های طولانی در پیرامون ما حضور داشتند.

حداقل 39 بیماری مهم وجود دارد که مردم به طور مستقیم از حیوانات می­گیرند، 42 بیماری مهم وجود دارد که مردم با خوردن یا لمس غذا یا آب آلوده به مدفوع حیوانات به آن­ها مبتلا می­شوند و حداقل 48 بیماری مهم وجود دارد که انسان می­تواند از نیش زدن حشرات موجود بر روی حیوانات آلوده زندگی می­کنند به آ­ها مبتلا  شود.

و این فقط حشرات گرمسیری یا استوایی و حیوانات جنگل نیستند که می­توانند ما را بیمار کنند، بلکه در حقیقت، این حیوانات خانگی محبوب ما هستند که ممکن است میزبان لیستی طولانی از بیماری­ها و انگل­هایی باشند که به راحتی قابل انتقال به انسان هستند، حتی سگ­ها به طور بالقوه ­ای در گسترش ابولا دخیلند. حداقل یک تحقیق عمده نشان داده است که سگ­ها می­توانند به ابولا مبتلا شوند بدون اینکه نشانه­های بیماری را  داشته باشند (با این وجود احتمال دارد بیماری را به مردم منتقل کنند).

اگر چه مزایای حیوانات خانگی سالم  به مراتب بیشتر از خطرات آن­هاست است، اما نمی توان صدمات وارده از طریق آن­ها را که در زیر به تعدادی از آن­ها اشاره شده را نادیده گرفت:

 

 

  1. بیماری لیم

کسانی که به جنگل­ها و تپه­ها سفر می­کنند، می­دانند که چطور خود را از شر کنه­ها رها کنند اما اگر حیوانات خانگی به جنگل بروند، می­توانند کنه­های عفونی را به صاحبان خود منتقل کنند حتی اگر شما به هیچ­وجه از خانه خارج نشده باشید. بیماری لیم به طور مستقیم از حیوان خانگی به شما منتقل نمی­شود ، اما این حیوانات می­توانند کنه­های آلوده را به شما منتقل کنند.

  1. سیتاکوزیس (تب طوطی)

تب طوطی نه فقط برای دزدان دریایی یک عفونت ناشی از Chlamydia psittaciگونه­ای باکتری به نام کلامیدیا سیتاسیاست، نوعی از باکتری هایی است که در زباله های پرندگان یافت می شود – از جمله گونه های پاراپیت، macaws و cockatiels – که به انسان ها گسترش می یابد. پرندگان اغلب علائم را نشان نمی دهند. در انسان علائم شامل خلط خون خام، سرفه خشک، خستگی، تب و لرز، سردرد، درد مفاصل، درد عضلانی و تنگی نفس است.

  1. گربه خراش تب

به طور معمول به عنوان بیماری خراش گربه شناخته شده است، بیماری باکتری مشهور توسط تد Nugent توسط Bartonella henselae ایجاد شده است. بیماری خشخاش گربه معمولا یک گربه یا خراش را از یک گربه دنبال می کند و عفونت خفیفی دارد که زخم آن است. علائم شامل گره های لنفاوی متورم، تب، سردرد، خستگی و اشتهای کم است. عوارض نادر عفونت B. henselae ممکن است.

  1. طاعون

واقعا؟ اگر چه طاعون دیگر اپیدمی های گسترده ای را ایجاد نمی کنند که بخش های بزرگی از جمعیت را با علائم مناسب برای فیلم های ترسناک پاک می کند، هنوز هم وجود دارد. این در ایالات متحده نادر است، اما در بخش هایی از کالیفرنیا، آریزونا، کلرادو و نیومکزیکو اتفاق می افتد. به طور متوسط 10 مورد موارد طاعون در هر سال در ایالات متحده گزارش شده است. . عفونت معمولا با موش صحرایی همراه است، اما به عنوان ایالات متحده. کتابخانه ملی پزشکی اشاره می کند که “عوامل خطر برای طاعون عبارتند از اخیر کثیف کیت و قرار گرفتن در معرض جوندگان، به خصوص خرگوش، سنجاب ها یا سگ های پریری، یا خراش یا گزش از گربه های آلوده داخلی ” تظاهرات طاعون در گربه ها بیشتر از طاعون بوبونی است. طبق دستورالعمل دامپزشکی Merck، گربه ها با طاووس بوبونی معمولا با تب، بی اشتهایی، بی حسی و یک گره بزرگ لنفاوی که ممکن است آبسه و تخلیه شوند، وجود داشته باشد.

  1. تب Q
    باکتری Coxiella burnetii مقصر است که در معرض خطرناکی قرار گرفته است. گاو، گوسفند و بز ها اهداف اصلی هستند، گرچه انواع گونه ها ممکن است آلوده شوند، از جمله حیوانات خانگی خانگی. این ارگانیسم در شیر، ادرار و مدفوع حیوانات آلوده دیده می شود و از آنجایی که بسیار مقاوم و مقاوم در برابر حرارت است و بسیاری از مواد ضدعفونی کننده رایج، می تواند برای مدت طولانی در محیط زنده بماند. عفونت انسان معمولا بوسیله استنشاق این موجودات، و همچنین از طریق نیش حشرات و مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه اتفاق می افتد.

همانطور که برای نام: Q به معنای “علت ناشناخته بیماری ناخودآگاه” هنگامی که برای اولین بار به رسمیت شناخته شد، “درخواست” است.

  1. هاری

عفونت ها به راحتی قابل تشخیص توسط واکسیناسیون سگ شما می باشد. (عکس: Reddogs / Shutterstock)

هیجان انگیز بیماری ویروسی پستانداران است که عموما از طریق نیش حشرات حیوان آلوده (دیوانه چشم، فوم در دهان) منتقل می شود. اکثر موارد هاری، گزارش شده به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری هر ساله در معدنچیان جنگل مانند راکون ها، اسکون ها، خفاش ها و روباه ها رخ می دهد، اما گونه های داخلی 8 درصد از کل حیوانات مضطرب گزارش شده در ایالات متحده در سال 2010 است.

ویروس هاری به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و در نهایت موجب بیماری در مغز می شود. علائم اولیه ابتلا به هاریس در افراد مشابه بیماری های بسیاری از جمله تب، سردرد و ضعف یا ناراحتی عمومی است. با پیشرفت بیماری علائم خاصی ظاهر می شود و ممکن است شامل بی خوابی، اضطراب، سردرگمی، فلج جزئی یا جزئی، تحریک، توهم، تحریک، بیش از حد بزاق، مشکل بلع و هیدروفوبیا باشد. راه حل ساده؟ واکسیناسیون حشرات حیوان خانگی خود را تا به امروز حفظ کنید.

  1. کمپیلوباکتریوز
    علت آن توسط کمپیلوباکتر باکتری، اکثر موارد کمپیلوباکتريوز مربوط به خوردن گوشت مرغ یا گوشت خام یا نوشیدنی و یا آلودگی متقابل مواد غذایی دیگر با این موارد است. این یکی از شایعترین علل بیماری اسهال در ایالات متحده است. حیوانات خانگی نیز می توانند آلوده شوند، و مردم می توانند از تماس با مدفوع سگ یا گربه بیمار بیمار شوند. اکثر مردم به سرعت بهبود می یابند، اما عفونت شدید تر می تواند رخ دهد.
  2. لپتوسپیروز
    Leptospirosis یک بیماری باکتریایی است که حیوان خانگی شما می تواند هنگام تماس با باکتری ها در محیط زیست (نوشیدن، شنا کردن یا پیاده روی از طریق آب آلوده) و یا در معرض حیوانات آلوده باشد. در انسان، ممکن است علائم ایجاد نشود یا ممکن است با بسیاری از جمله تب بالا، سردرد، لرز، درد، استفراغ، زردی، درد شکمی، اسهال و بثورات ایجاد شود.بدون درمان، لپتوسپیروز می تواند منجر به آسیب کلیه، مننژیت، نارسایی کبدی، دیسترس تنفسی و مرگ شو.
  3. سالمونلا

ما معمولا درباره باکتری هایی که از سالمونلا شناخته شده اند از شیوع مواد غذایی آلوده و خوردن تخم مرغ خام می شنویم. اکثر افراد مبتلا به سالمونلا در طی 12 تا 72 ساعت پس از عفونت اسهال، تب و گرفتگی شکمی ایجاد می کنند. اما مردم می توانند آن را از حیوانات خانگی نیز دریافت کنند، معمولا از طریق تماس با مدفوع حیوان خانگی. خزندگان مانند مارمولک ها، مار ها و لاک پشت ها احتمالا منبع این عفونت، و همچنین جوجه ها و جوجه های گوشتی هستند. سگ ها، گربه ها، پرندگان و اسب ها نیز ممکن است آن را حمل کنند.

  1. توکسوپلاسموز

Toxoplasma gondii یک پروتئوزایی است که اغلب گربه ها را آلوده می کند، بلکه در سایر حیوانات خونگرم نیز قرار می گیرد. انسانها می توانند انگل تند و زننده را از تماس با مدفوع گربه یا خوردن گوشت نوشیدنی یا سبزیجات بدون سبزی جلوگیری کنند. T. gondii هنگامی که مصرف می شود می تواند به مغز و بافت های عضلانی حمله کند و در داخل کیست هایی که مقاوم به حملات سیستم دفاع میزبان هستند، ساکن باشد. این عفونت ممکن است از طریق یک جفت مادر از مادر آلوده به کودکش منتقل شود و عوارض جدی ایجاد می کند – به همین دلیل مادران باید از وظیفه گربه ها رها شوند.

  1. کرم روغنی
    این عفونت قارچی یک بثور شکل حلقوی روی پوست یا پچ چکه بر روی پوست سر ایجاد می کند. این به راحتی از حیوانات خانگی به مردم و از مردم به مردم منتقل می شود که می توانند از تماس مستقیم با یک حیوان آلوده برخوردار شوند.
  2. کرم گرد
    چپ بدون درمان، تقریبا همه توله سگ ها و بچه گربه ها کرم دور را می گیرند. شکل تخم مرغ (oocyst) توزیع شده توسط مدفوع حیوانات می تواند سال ها در خاک بماند. اگر یک انسان به طور تصادفی oocyst می خورد، کرم های کوچک در روده نفوذ می کنند و از طریق بدن حرکت می کنند. خوب. لارو همچنین می تواند به طور مستقیم از طریق پوست وارد شود. علائم شامل تب، سرفه، آسم و / یا پنومونی است. متأسفانه کرم ها نیز می توانند به چشم وارد شوند و باعث ایجاد توکسوکاریوز چشم شوند، که هرچند نادر، سبب کوری در هفت تا از 10 مورد مبتلا به آن می شود.

هنگامی که ما با حیوانات خانگی خودمان زمان زیادی را صرف می کنیم، برای آنها بیماری آنها آسان است. (عکس: Zivica Kerkez / Shutterstock)

  1. کرم لاغر
    بیشتر عفونت های کرم روغنی، نتیجه خوردن گوشت خام یا نوشیدنی از حیوانات آلوده، به ویژه گوشت خوک و گوشت گاو است. (Sayonara، steak tartare.) اما کودکان می توانند انگل های کرمی را از گربه ها و سگ ها به طور غریزی بلعیدن کک های آلوده به لاروهای کرمی که ممکن است بعید به نظر می رسند، اما این اتفاق می افتد. در روده انسان، لارو به کرم بالغ تبدیل می شود. کرم کرم می تواند به طول بیش از 12 فوت رشد کند و می تواند سال ها زندگی کند – تقریبا مثل حیوان خانگی جدید!
  2. کرم هوک
    این انگل های روده معمولا در سگ ها و گربه ها، به ویژه جوانان یافت می شود. تخم مرغ و یا لارو کرم ها از حیوانات خانگی از طریق مدفوع منتقل می شوند و خاک را آلوده می کنند. زمانی که آنها بیش از حد آلوده می شوند، افراد با تماس مستقیم آلوده می شوند. یک کودک جوان نیز ممکن است تصادفا تخم مرغ کرم را بخورد. عفونت هویکوفرم می تواند باعث عفونت های دردناک و خارش پوست یا علائم شکمی شود.
  3. Capnocytophaga
    این باکتری در داخل دهان سگ ها و گربه ها زندگی می کند اما بیمار نمی شود. با این حال، Capnocytophaga می تواند به طریق انسولین، گزش ها، خش، و تماس نزدیک گسترش یابد. باکتری به ندرت انسان را بیمار می کند به جز افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند. نشانه های عفونت عبارتند از: پلک ها، تورم، تب، اسهال، استفراغ، سردرد و درد عضلانی / مفصلی.
  4. باغ وحش استراپ
    استرپتوکوک zooepidemicus یک عفونت بسیار تنفسی مسری است که می تواند در حیوانات کشنده باشد و در موارد نادر می تواند به مردم انتقال یابد. طبق نظر Live Science، باغ وحش Strep در بسیاری از گونه ها، از جمله سگ ها، گربه ها، اسب ها و دیگر دام ها یافت می شود، اما گاهی اوقات در پناهگاه های حیوانی گسترش یافته است، زیرا در حیطه ی محدودی از حیوانات وجود دارد. شیوع های اخیر در پناهگاه های آتلانتا، ویسکانسین و آریزونا وجود داشته است و حداقل یک مورد گزارش شده از یک فرد مبتلا به بیماری از یک سگ است.

برای محافظت از خود در برابر بیماری های حیوان خانگی خانگی، این نکات را از WebMD دنبال کنید:

  • پس از دست زدن مدفوع، دستان خود را با صابون و آب جوش بشویید.
    • به طور منظم حیوان خانگی خود را به دامپزشک ببرید و با تمام واکسن هایی که برای منطقه تان توصیه می شود، نگه دارید.
    • از گربه ها اجتناب کنید.
    • اگر گربه یا سگ شما شما را مرطوب می کند، منطقه را با آب و صابون بشویید.
    • پس از دست زدن به حیوان خانگی خود، قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا، دست ها را بشویید.
    • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهند. اینها شامل هرگز اجازه دادن به حیوانات خانگی آنها را بر روی صورت و یا برش باز و یا زخم، هرگز لمس دفع مدفوع حیوانات و هرگز اداره حیواناتی که اسهال دارند.
    • نوشیدنی حیوانات خانگی خود را از کاسه توالت نگذارید و یا غذاهای مدفوع بخورید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسرو شاهی یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پاتوبیولوژی ایران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. در این...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهسا

    سلام آقا دکتر کبدم خیلی خیلی چربه چکار میتوانم بکنم

  • آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

    میزان آزمایش تیروئید برای نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد؟ با تشکر

  • علی

    سلام اقایه دکتر گردن من یه توده به وجودامده من به دلیل مشکلات مالی نمیتونم پیش متخصص برم فقط پزشک عمومی رفتم و ازمایش سنوگرافی گرفت وجوابی بهم نداد گفت برو پیش متخصص. چون مشکل مالی دارم نتونستم برم اقایه دکترمیشه شمایه نگاهی بزنین به ازمایشام براتون تلگرام میکنم

  • سهیلا سالمین

    با عرض سلام و وقت بخیر با این که از لحاظ آزمایش مشکل تیرویید ندارم ،متابولیسم بدنم بسیار پایینه و چندین ماهه که با ورزش و رژیم کاهش وزن نداشتم،ممنون میشم راهنمایی کتید

  • لغو پاسخ