کاکائو میتواند برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد - آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

کاکائو میتواند برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد

کاکائو میتواند برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد

یک مطالعه جدید نشان داده است که نوشیدن روزانه یک فنجان شکلات داغ می­تواند به کاهش خستگی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)کمک کند. نتایج این مطالعه جدید در آخرین شماره مجله جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی اعصاب منتشر شده است.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

تیم محققان دانشگاه آکسفورد بروک و دانشگاه اوهایو پالرمو بیان کردند که کاکائو حاوی ترکیباتی آنتی اکسیدان خاصی می­باشد. بر طبق گزارشات منتشر شده این ترکیبات به کاهش خستگی و درد و همچنین کاهش التهاب کمک می­کند. این ترکیبات در کاکائوی خام و چندین غذای گیاهی دیگر وجود دارند.

MS یک بیماری بسیار وخیم و پیشرونده است که بر مغز و دستگاه عصبی محیطی (نخاع) تأثیر گذاشته و منجر به ایجاد علائمی نظیر مشکلات بینایی، مشکلات حرکتی و تغییر احساس و اشکال در تعادل می­شود.

در مطالعه فوق که با حمایت انجمن MS انجام شد 40 نفر بیمار مبتلا به  MSطی شش هفته و در دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند.گروه اول یک فنجان کاکائو غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و گروه دوم  نوشیدنی حاوی مقدار کمتری از این ترکیبات دریافت می­کردند.

نتایج نشان داد گروهی که مقدار بیشتری ترکیبات آنتی اکسیدانی دریافت می­کردند نسبت به گروه دیگر کمتر خسته می­شدند و خلق و خو، عملکرد شناختی و همچنین بعضی از حرکات جسمانی خاص، در آن­ها با نوشیدن شکلات غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان بهبود می­یافت. بهبود 45 درصدی در سطح هوشیاری و افزایش 80 درصدی سرعت راه رفتن در بیماران گزارش شده است.

دکتر شلی کو، مدرس ارشد تغذیه در دانشگاه آکسفورد بروک، در بیانیه­ای اعلام کرد که قدم بعدی این است که “دقیقا بفهمیم ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در شکلات داغ چقدر بر این بیماری موثر است و آیا می­توان استفاده از آن را برای همه افراد مبتلا به MS توصیه کرد.” دکتر سوزان کلهاس، مدیر تحقیقات انجمن MS افزود: “ما می­دانیم خستگی یکی از شایع­ترین نشانه­های MS است و می­تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد، بنابراین یافتن درمان­های جامع­تر یکی از اولویت­های تحقیقاتی ماست.” دکتر پائولو رگونز از دانشگاه پالرموی ایتالیا اظهار کرد: “مطالعه ما نشان می­دهد که استفاده از مکمل­های غذایی ممکن است فواید بلند مدتی برای درمان و بهبود خستگی و استقامت بیماران در حین راه رفتن داشته باشد. استفاده از رژیم غذایی مناسب برای کاهش خستگی و عوامل مرتبط با آن در افراد مبتلا به  MS، ممکن است یک روش آسان، ایمن بوده و بر کیفیت زندگی و استقلال این بیماران تاثیر گذار باشد، به طوری که افراد بتوانند بیشتر بیماری خود را کنترل نموده و احساس راحتی بیشتری کنند. در حال حاضر یک ارزیابی کامل شامل بررسی گسترده­تر در شرایط مختلف جغرافیایی، پیگیری طولانی­تر بیماران و میزان اثربخشی این ماده در حال انجام  است.

منبع: http://jnnp.bmj.com/content/early/2019/01/31/jnnp-2018-319926

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسرو شاهی یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پاتوبیولوژی ایران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. در این...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهسا

    سلام آقا دکتر کبدم خیلی خیلی چربه چکار میتوانم بکنم

  • آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

    میزان آزمایش تیروئید برای نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد؟ با تشکر

  • علی

    سلام اقایه دکتر گردن من یه توده به وجودامده من به دلیل مشکلات مالی نمیتونم پیش متخصص برم فقط پزشک عمومی رفتم و ازمایش سنوگرافی گرفت وجوابی بهم نداد گفت برو پیش متخصص. چون مشکل مالی دارم نتونستم برم اقایه دکترمیشه شمایه نگاهی بزنین به ازمایشام براتون تلگرام میکنم

  • سهیلا سالمین

    با عرض سلام و وقت بخیر با این که از لحاظ آزمایش مشکل تیرویید ندارم ،متابولیسم بدنم بسیار پایینه و چندین ماهه که با ورزش و رژیم کاهش وزن نداشتم،ممنون میشم راهنمایی کتید

  • لغو پاسخ