ویروس زگیل های تناسلی و سرطان های مرتبط با آن - آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

ویروس زگیل های تناسلی و سرطان های مرتبط با آن

ویروس زگیل های تناسلی و سرطان های مرتبط با آن

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ویروس پاپیلوم انسانی، که به عنوان اچ پی وی (HPV) نیز شناخته می شود، شایع ترین ویروس منتقل شده از راه جنسی است. ممکن است خیلی افراد علائم آن را نداشته باشند و عفونت خود به خود از بین برود، ولی بعضی از انواع آن بر روی دستگاه تناسلی، دهان و گلو تاثیرگذار هستند و موجب سرطان می شوند، حقیقت این است که HPV فقط یک نوع ویروس نیست بلکه نزدیک به 100 نوع دارد که بعضی از آنها خیلی خطرناک هستند و منجر به مرگ خواهند شد. تمامی افراد فعال در رابطه جنسی (مرد و زن) در نهایت به یک نوع از این ویروس مبتلا می شوند، به طور تقریبی 79 میلیون نفر از مردم آمریکا دارای HPV هستند و سالانه 14 میلیون نفر به آن اضافه می شوند.

ویروس های HPV دارای انواع مختلف هستند و عموما به شکل زگیل بروز می کنند. این ویروس ها بر روی سلول های اپیتلیال که صاف و نازک هستند، زندگی می کنند و روی سطح پوست نیز یافت می شوند. همچنین بر روی سطح واژن، مقعد، دهانه رحم، آلت تناسلی و حتی در داخل دهان و گلو نیز وجود دارند. 60 نوع این ویروس به شکل زگیل بر روی دست و پا بروز می کنند، 40 نوع دیگر در هنگام رابطه جنسی به خصوص از طریق غشای مخاطی مثل لایه های مرطوب نواحی آلت تناسلی و مقعد منتقل می شوند  HPV نوع 17 و 18 در 70 درصد مواقع موجب سرطان دهانه رحم می شوند، انواع دیگر HPV مانند نوع 58، 52، 45،31 و 33 نیز جزء پرخطرها محسوب می شوند. نوع 6 و 11HPV  که به شکل زگیل بروز می کنند و به ندرت تبدیل به سرطان می شوند جزء ویروس های کم خطر دسته بندی می شوند. زگیل های تناسلی که بر روی سطح ناحیه تناسلی بروز می کنند، شکل و اندازه های مختلف دارند و به صورت گروهی یا تکی بروز می کنند، برجسته، صاف، کوچک، بزرگ و گاهی به شکل گل کلم هستند. زگیل ها یک هفته یا ماهها بعد از رابطه جنسی با فرد آلوده، در بدن بروز می کنند.

عفونت های HPV معمولا در ابتدا علائم خاصی ندارند و بدن به مرور زمان این عفونت را از بین می برد و عفونت

طی یک تا دو سال (ویروس دیگر قابل شناسایی نیست) پاک می شود. با این حال، برخی از عفونت های HPV در بافت دستگاه تناسلی وجود دارد و منجر به اختلالات در سلول ها می شود.

دوره انکوباسیون (زمان بین آلوده شدن و علائم در حال رشد یا بروز علائم) برای ویروس HPV 2 تا 3 ماه (با،

محدوده 1 تا 20 ماه برای زگیل تناسلی) است که برای یک فرد مبتلا به انواع پر خطر HPV تا 10 سال می تواند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دوره عفونی HPV (زمانیکه یک فرد آلوده طی این مدت می تواند دیگران را آلوده کند) ناشناخته است اما برای

زگیل های تناسلی احتمالا حداقل دوره عفونی تا زمانی است که یک زگیل قابل مشاهده ایجاد شود.

خیلی از افراد از آلوده بودن خود خبر ندارند اما گاهی اوقات این عفونت، سال ها طول می کشد که مربوط به نوع پر خطر HPV است. این نوع ویروس، سلول های دهانه رحم را تغییر شکل می دهد و در نتیجه موجب سرطان می شود و به ندرت بر روی سلول های آلت تناسلی و مقعد تاثیرگذار است. زگیل تناسلی اولین علامتی است، که ممکن است با داشتن گونه های کم خطر HPV مشاهده شود. این نوع از ویروس ها ممکن است ایجاد زگیل کنند، اما موجب سرطان نمی شود. اما به طور کل علائم ویروس پاپیلومای انسانی مرحله پیشرفته که ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شوند شامل:

– پریودهای نامنظم

– خونریزی نامنظم یا لکه بینی بعد از اتمام پریود یا بعد از رابطه جنسی

– کاهش وزن شدید و از دست دادن اشتها

– احساس درد در پشت، پا یا لگن

– خستگی

– پای متورم

– دردهای مزمن و ناراحتی واژینال

– ترشحات بدبوی واژینال

این ویروس از طریق رابطه جنسی (واژنی، دهانی و مقعدی) و یا رابطه پوستی منتقل می شود. مردانی که دارای

روابط جنسی هستند در معرض خطر بالای بیماری های مرتبط با ویروس HPV هستند. ویروس HPV ممکن

است نواحی پوشیده نشده با کاندوم را نیز آلوده کند بنابراین کاندوم به طور کامل نمی تواند از افراد در برابر ویروس محافظت کند. ویروس HPV از طریق محل های آلوده مثل سنگ توالت، استخر شنا و یا خون آلوده منتقل نمی شود و تنها روش مصون ماندن از این ویروس دوری کردن از رابطه جنسی  (واژنی، مقعدی و دهانی) است. در موارد نادر در آرایشگاه هایی که بهداشت رعایت نمی شود، با استفاده از وسایلی که تماس مستقیم با ناحیه تناسلی دارد مثلا حین اپیلاسیون و لیزر نیز ویروس می تواند منتقل شود.

پیشگیری

– تمرین کردن رابطه جنسی امن با استفاده از کاندوم یا پوشش دندان (یک ورقه کوچک از جنس لاتکس

یا پلی اورتان که در طول رابطه جنسی دهانی استفاده می شود.)

– افراد مبتلا به زگیل های تناسلی باید برای تعیین نوع زگیل های خود ،آزمایش های مربوطه از جمله تست

غربالگری زنان را انجام دهند.

– زنان 25 تا 74 ساله باید هر پنج سال یکبار آزمون غربالگری سرویکال را تا سن 74 سالگی انجام دهند.

اولین آزمون غربالگری در 25 سالگی یا دو سال بعد از آخرین آزمایش پاپ اسمیرانجام می شود اگر نتیجه

طبیعی باشد، آزمایش مجددا پس از 5 سال دوباره انجام شود.

– آزمایش برای حذف سایر بیماری های منتقل شده از راه جنسی توصیه می شود.

– واکسن HPV جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس های HPV مرتبط با زگیل های تناسلی و سرطان دهانه

رحم در دسترس است. در استرالیای جنوبی دختران و پسران واکسن HPV را در مدرسه دریافت می کنند.

زنانی که با واکسن HPV کاملا واکسینه شده اند باید هر 5 سال یکبار آزمایش های غربالگری سرطان دهانه

رحم را انجام دهند.

واکسن HPV

تزریق واکسن HPV از انتقال ویروس به بدن پیشگیری می کند و باید تاکید کرد در این بیماری، فقط پیشگیری

موثرترین راه حل است، زیرا فعلا درمانی ندارد. تزریق واکسن HPV برای تمام گروه ها بی خطر است و زنان باردار و شیرده، پس از طی دوره بارداری و شیردهی می توانند این واکسن را دریافت کنند و بهتر است، مردان تا سن 27 – 26 سالگی و زنان تا سن 35 الی 40 سالگی این واکسن را دریافت کنند، البته تزریق واکسن  HPV  به سن ازدواج یا آغاز فعالیت جنسی در افراد بستگی دارد و نمی توان عدد ثابتی ارائه داد، چراکه در برخی کشورها تزریق این واکسن از سن 12 سالگی در دختران آغاز می شود.

سه واکسن کرواریکس، گارداسیل و گارداسیل 9 برای درمان این ویروس مناسب هستند که برای دختران و پسران بین 9 تا 26 سال قابل استفاده است. این واکسن ها، بر روی نوع پرخطر ویروس تمرکز دارند و هر سه واکسن بر روی نوع 16 و 18 اثر گذار هستند. گارداسیل بر روی HPV 6 و 11 نیز موثر است، که موجب زگیل تناسلی می شود. گارداسیل 9 بر روی نوع خطرناک HPV (نوع 31، 58، 52، 45 و 33 ) موثر است.

درمان عفونت HPV

هیچ درمان کاملی برای عفونت HPV وجود ندارد و همه مبتلایان نیازمند درمان نیستند. تصمیم گیری برای درمان زگیل های تناسلی باید پس از بحث با پزشک درباره مزایا و معایب درمان انجام شود. در طول سه تا چهار ماه، زگیل ها در 20-10 درصد افراد حتی بدون اینکه هیچگونه درمانی انجام شود، ناپدید می شوند. هیچ گونه درمانی برای از بین بردن HPV از بدن یا جلوگیری از انتقال عفونت اثبات نشده است با این حال، درمان ممکن است علائم موضعی را بهبود بخشد و از جنبه زیبایی و روانی مطلوب باشد.

زگیل های تناسلی کوچک را می توان به راحتی با استفاده از رنگ های شیمیایی مخصوص به زگیل برداشت.

درمان های متعددی داده می شود، پس از آن زگیل ها معمولا ظرف چند هفته ناپدید می شوند. اگر زگیل های

تناسلی بزرگتر باشند، ممکن است با استفاده از درمان دیاترمی یا لیزر منجمد شوند یا درمان شوند. در بعضی

موارد، اگر زگیل ها بسیار بزرگ باشند، بهتر است با جراحی خارج شوند. پس از مشاهده نتایج غیرطبیعی تست غربالگری دهانه رحم، بسته به نوع تغییرات دیده شده درمان صورت می گیرد.

در مردان نیز زمانی که نشانه ای وجود ندارد، درمانی هم برای عفونت HPV وجود ندارد. در عوض، پزشکان با

مشکلات بهداشتی ناشی از ویروس HPV مواجه می شوند. هنگامی که زگیل تناسلی ظاهر می شود، می توان از انواع درمان ها استفاده کرد، به عنوان مثال بیمار می تواند پمادهای تجویزی را در خانه استفاده کند یا یک پزشک می تواند زگیل را از راه جراحی بردارد. در کل، درمان زود هنگام زگیل توسط برخی از پزشکان انجام نمی شود، زیرا زگیل های تناسلی می توانند خودشان از بین بروند. سرطان مقعد می تواند با شیمی درمانی و جراحی درمان شود تشخیص نوع درمان های خاص به مرحله سرطان بستگی دارند اینکه تومور چقدر بزرگ است و تا چه حد گسترش یافته است.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسرو شاهی یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پاتوبیولوژی ایران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. در این...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهسا

    سلام آقا دکتر کبدم خیلی خیلی چربه چکار میتوانم بکنم

  • آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

    میزان آزمایش تیروئید برای نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد؟ با تشکر

  • علی

    سلام اقایه دکتر گردن من یه توده به وجودامده من به دلیل مشکلات مالی نمیتونم پیش متخصص برم فقط پزشک عمومی رفتم و ازمایش سنوگرافی گرفت وجوابی بهم نداد گفت برو پیش متخصص. چون مشکل مالی دارم نتونستم برم اقایه دکترمیشه شمایه نگاهی بزنین به ازمایشام براتون تلگرام میکنم

  • سهیلا سالمین

    با عرض سلام و وقت بخیر با این که از لحاظ آزمایش مشکل تیرویید ندارم ،متابولیسم بدنم بسیار پایینه و چندین ماهه که با ورزش و رژیم کاهش وزن نداشتم،ممنون میشم راهنمایی کتید

  • لغو پاسخ