هورمون پاراتيروئيد - آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

هورمون پاراتيروئيد

هورمون پاراتيروئيد

PTH تست هورمون پاراتیروئید است که از آن برای کمک به تشخیص علل سطوح بالا یا پایین کلسیم استفاده می شود و به تشخیص بیماری پاراتیروئید و غیر وابسته به پاراتیروئید کمک می کند. همچنین ممکن است برای کنترل اثربخشی درمان در فردی که مبتلا به بیماری پاراتیروئید است استفاده شود. PTH به طور منظم برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه یا افرادی که تحت دیالیز هستند، بررسی میشود. تست های مرتبط کلسیم؛ فسفر؛ منیزیم؛ ویتامین D است. معمولا آزمایش کلسیم همیشه همراه با آزمایش PTH درخواست می شود. تنها،سطح آنها در خون مهم نیست ، بلکه تعادل بین سطوح کلسیم و PTH و پاسخ غدد پاراتیرویید به تغییرات سطح کلسیم نیز مهم است. بررسی سطوح PTH برای نظارت بر افرادی با بیماری اختلال کلسیم مزمن یا کسانی که تحت درمان یا جراحی تومور پاراتیروئید قرار داشته اند، توصیه میشود . ممکن است آزمایش PTH و کلسیم در فواصل زمانی که فرد در حال درمان بیماری است یا دچار شرایطی است که بر میزان کلسیم اثر میگذارد، نظیر حذف تومور پاراتیروئید یا زمانی که فرد به بیماری مزمن مانند بیماری کلیه دچار شده درخواست شود. گاهی آزمایش PTH در حین عمل جراحی فردی که مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم است، انجام می شود تا بافت پاراتیروئید غیرطبیعی برداشته شود و اطمینان حاصل شود که تمام غده غیرطبیعی حذف می شوند. تعداد و محل قرارگیری این غده ها متفاوت است.
آزمایش PTH زمانی انجام میشود که در آزمایش ،سطوح کلسیم غیرطبیعی باشد و یا فرد دارای علائم هیپرکلسمی باشد.
مانند:
•خستگی
•حالت تهوع
• درد شکمی
• تشنگی
• گرفتگی عضلات
• مورمور شدن انگشتان دست و پا

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

نتیجه این تست چه چیزی را نشان می دهد؟

پزشک معالج سطوح هر دو تست کلسیم و PTH را با هم مقایسه می کند. اگر سطح PTH و کلسیم طبیعی باشد، میتوان گفت سیستم تنظیم کلسیم بدن به درستی عمل می کند. سطوح پایین PTH ممکن است به علت شرایطی باشد که موجب ایجاد هیپرکلسمی یا سطوح غیر طبیعی در تولید PTH شود که سبب کم کاری تیروئید می شود. ترشح بیش از حد PTH ممکن است به علت هیپرپاراتیروئیدیسم باشد که بیشتر به علت تومور خوش خیم پاراتیروئید است و در موارد نادر، ممکن است ناشی از سرطان باشد.

رابطه کلسیم –PTH

• اگر سطح کلسیم کم و سطح PTH بالا باشد، غدد پاراتیرویید به طور مناسب پاسخ می دهند و مقدار مناسب PTH را تولید می کنند. با توجه به درجه هیپوکلسمی، پزشک میتواند کمبود سطح کلسیم را با اندازه گیری ویتامین D، فسفر و منیزیم بررسی کند.
• اگر سطح کلسیم کم و سطح PTH طبیعی یا کم باشد، PTH به درستی پاسخ نمی دهد و فرد مورد آزمایش احتمالا مبتلا به هیپوپاراتیروئیدیسم است. Hypoparathyroidism ناتوانی غده پاراتیروئید برای تولید PTH کافی است که ممکن است به علت شرایط مختلف باشد و میتواند مداوم، مترقی یا گذرا باشد. این علل شامل اختلال خود ایمنی، آسیب پاراتیروئید یا حذف در طی عمل جراحی، وضعیت ژنتیکی یا بیماری شدید میباشد. افرادی که تحت تاثیر قرار می گیرند، به طور کلی سطح پایین PTH، سطح پایین کلسیم و سطح بالای فسفر دارند.

• اگر سطح کلسیم بالا و سطح PTH بالا باشد، غده پاراتیروئید دستور تولید نامناسب مقادیر بالاتری از PTH را می دهد. پزشک ممکن است از اشعه ایکس یا سایر مطالعات تصویربرداری برای تعیین علت و ارزیابی شدت هیپرپاراتیروئیدیسم استفاده کند. هیپرپاراتیروئیدیسم مجموعه شرایطی ست که به علت تولید بیش از حد PTH توسط غدد پاراتیروئید به وجود می آید که به هیپرپاراتیروئیدیسم نوع اول، دوم و سوم تقسیم میشود.
• اگر سطح کلسیم بالا باشد و سطح PTH کم باشد، غدد پاراتیرویید به درستی پاسخ می دهند، اما شاید پزشک معالج تحقیقات بیشتری انجام دهد تا دلایل مربوط به غیر پاراتیروئید را برای افزایش کلسیم بررسی کند، مانند جهش های نادر در گیرنده های کلسیم یا تومورهایی که پپتیدهای دارای فعالیت PTH را ترشح می کنند و غلظت کلسیم را افزایش می دهد که به نوبه خود PTH را کاهش می دهد.
داروهایی که ممکن است سطح PTH را افزایش دهند عبارتند از: فسفات ها، ضد انعقاد ها، استروئید، ایزونیزید، لیتیوم و ریفامپین

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسرو شاهی یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پاتوبیولوژی ایران است که از سال 1391 شروع به فعالیت کرده است. در این...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • مهسا

    سلام آقا دکتر کبدم خیلی خیلی چربه چکار میتوانم بکنم

  • آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی

    میزان آزمایش تیروئید برای نوزاد 4 ماهه چقدر باید باشد؟ با تشکر

  • علی

    سلام اقایه دکتر گردن من یه توده به وجودامده من به دلیل مشکلات مالی نمیتونم پیش متخصص برم فقط پزشک عمومی رفتم و ازمایش سنوگرافی گرفت وجوابی بهم نداد گفت برو پیش متخصص. چون مشکل مالی دارم نتونستم برم اقایه دکترمیشه شمایه نگاهی بزنین به ازمایشام براتون تلگرام میکنم

  • سهیلا سالمین

    با عرض سلام و وقت بخیر با این که از لحاظ آزمایش مشکل تیرویید ندارم ،متابولیسم بدنم بسیار پایینه و چندین ماهه که با ورزش و رژیم کاهش وزن نداشتم،ممنون میشم راهنمایی کتید

  • لغو پاسخ