برای سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ روش مناسبی است؟ آیا عوارضی دارد؟ - ماهرو

برای سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ روش مناسبی است؟ آیا عوارضی دارد؟

برای سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ روش مناسبی است؟ آیا عوارضی دارد؟

 

کلینیک ماهرو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک ماهرو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

يكي از روش‌هاي درماني براي سفيد كردن بدرنگي‌هاي دندان‌ها بليچينگ است كه برخي افراد اين روش را براي سفيد كردن دندان‌هاي‌شان انتخاب مي‌كنند. اين روش درماني مي‌تواند دندان‌هايي زيبا و سفيد به افراد هديه دهد. در ادامه بيشتر به اين روش درماني مي‌پردازيم.

بدرنگی دندان‌ها از جمله مشکلات اکثر بیماران مراجعه‌کننده به دندانپزشکی است. درواقع رنگدانه خوراکی‌ها در مدت زمان طولانی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. در مواردی که دندان‌های فرد مراجعه‌كننده به علل ژنتیک یا استفاده از  داروها به صورت مزمن کدر  شوند و زیبایی آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد، بلیچینگ جایگاه مهم‌ پیدا می‌کند.

ابتدا لازم است بگوييم كه دندان‌ها از دو بخش مینا و عاج تشکیل مي‌شوند. مینای دندان روی عاج را پوشانده و باعث شفافیت و سفیدی دندان می‌شود. ضخامت مینا در بعضی افراد بیشتر است که منجر به داشتن دندان‌هایی با شفافیت بیشتر می‌شود. اما به هر حال به مرور زمان بر اثر سایش مینا شکست نور کمتر شده و رنگ عاج نمایان‌تر می‌شود. درضمن بعضی رنگدانه‌ها هم به داخل خلل و فرج مینا نفوذ کرده و با کریستال‌های مینایی باند می‌شوند که تغییر رنگ واضح‌تری را باعث می‌شود. گاهی رنگدانه‌ها فقط روی سطح مینا رسوب می‌کند و باعث ایجاد لکه‌های سیاه و قهوه‌ای روی سطح دندان‌ها می‌شود.

بلیچینگ فرم و سایز دندان‌ها را تغییر نمی‌دهد و تنها باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. در این روش ابتدا عمل جرم‌گیری و سپس پولیش دندان‌ها انجام می‌شود. در روش بلیچینگ ماده منحصر به فردی برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود. ماده اصلی سفیدکننده دندان‌ها پراکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه‌های رسوب کرده بین هرم‌های مینایی مي‌شود و آنها را از بین می‌برد. به مرور زمان این ماده به قسمت‌های زیرین مینا در عاج نفوذ می‌کند و رنگ آن را روشن‌تر کرده و باعث سفید شدن دندان می‌شود. به طور كلي دو روش برای سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ وجود دارد که از نظر مراحل و هزینه بلیچینگ دندان متفاوت هستند. يك مورد آن بلیچینگ در خانه (home bleaching) است كه در این روش دندانپزشک در یک جلسه از فک بالا و پایین قالبگیری می‌کند و در جلسه بعد یک جفت تری شفاف تحویل فرد مي‌دهد که به اندازه میزان موادی که لازم است روی دندان‌ها بماند تا سفید شود بین دندان‌ها و تری فضا تعبیه شده است. در این جلسه ماده لازم جهت بلیچینگ در خانه به فرد داده می‌شود. در روش بعدي هم روش سفید کردن دندان‌ها در مطب (office bleaching) انجام مي‌شود. در این روش با استفاده از مواد مخصوص از لثه‌ها محافظت می‌شود، سپس مواد سفیدکننده با غلظت بالا روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می‌شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آنها وجود ندارد و هزینه بلیچینگ به این روش با روش بلیچینگ در منزل کمی متفاوت است.

بلیچینگ می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد. در کلینیک ماهرو از دستگاه beyond آمریکایی استفاده می‌کنیم که مدت زمان این کار 40 دقیقه است. برای کسانی که تصمیم داشته باشند دندان‌های سفیدتری داشته باشند کیت بیلیچ ما را ببرند استفاده کنند که به مدت دو هفته در منزل باید حتما این کار را انجام دهند.

برخي پزشكان معتقدند كه بهترین نتایج وقتی حاصل می‌شود که هر دو این روش‌ها با هم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه‌گیری در زمان کمتر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می‌افتد اما نتایج ماندگارتر در نوع بلیچینگ در خانه حاصل می‌شود.

با استفاده از محلول سفیدکننده در روش بلیچینگ، عمل سفید کنندگی دندان صورت می‌گیرد. درمان در کمتر از یک ساعت به طور کلی انجام می‌شود و نتایج آن نیز بسیار قابل توجه است.

 

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از روش بلیچینگ دندان موثر بودن و دوام آن است. نتایج استفاده از روش بلیچینگ دندان، بسیار چشمگیر‌تر از نتایج دیگر روش‌های سفید کنندگی دندان است.

دلیل این امر این است که استفاده از این روش شیمیایی، بسیار قوی‌تر ازمحصولات مشابه است. اما نظارت دندانپزشک هم ضروری است. حتی دندان‌های بسیار زرد و جرم گرفته را می‌توان با روش بلیچینگ دندان، به صورت حرفه‌ای سفید سازی و درمان کرد.

اينكه چقدر دندان‌ها با بليچينگ سفيد مي‌شوند بايد گفت كه ممکن است از یک درجه تا چندین درجه بسته به جنس دندان‌ها و نوع رنگدانه‌های رسوب کرده بین دندان‌ها متغیر باشد. همچنين اينكه چه مدت سفيدي دندانها بعد از بليچينگ باقي بماند هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار کمک می‌کند دندان‌ها به مدت طولانی‌تری سفید بمانند. ضمن اينكه بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یک‌بار تکرار شود تا رنگ دندان‌ها به صورت دایمی سفید بمانند.

درباره عوارض بليچينگ هم بايد بگوييم كه اصولا بلیچینگ هم مانند هر درمان دیگرى، اگر تحت نظر دندانپزشک متخصص انجام گیرد، عارضه خاصى ندارد البته ممکن است دندان‌ها تا مدتی بعد از درمان بلیچینگ، حساس باشند که موقتى است و با استفاده از خمیردندان‌هاى ضدحساسیت برطرف خواهد شد. در ضمن در صورت عدم توجه در ایزولاسیون به دلیل تماس ماده بلیچینگ با بافت لثه و گونه، ممکن است این نواحى دچار سوختگى شود که در این حالت درمان خاصى لازم نیست و ظرف مدت چند روز این حالت برطرف خواهد شد.

بهترین نتیجه در بلیچینگ خانگی ( home bleaching) در حداقل زمان دو هفته تمام است. به شرطی که نوبت زمان‌های استفاده منظم بوده و قطع نشود، اما استفاده بیش از دو بار در روز یا مدت زمان طولانی‌تر از یک ساعت در هر بار منجر به تسریع در نتیجه‌گیری نخواهد شد.

نکته پایانی اینکه بلیچینگ موفق، اکثرا از درمان آفیس بلیچینگ به عنوان استارتر (شروع کننده) و هوم بلیچینگ به عنوان تثیبت‌کننده، تشکیل می‌شود. بنابراین توصیه کلی این است که یا از هر دو روش استفاده کنید یا در صورت انتخاب یک روش، هوم بلیچینگ با وجود سخت‌تر بودن و نتیجه طولانی‌مدت، در نهایت نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت.

در پايان لازم است بگوييم باتوجه به اينكه در روش بليچينگ دندان كه از مواد شيميايي ساينده استفاده مي‌شود اما اين مواد هيچ خطر و عوارضي ندارد و افراد مي‌توانند با خيال راحت از اين روش استفاده كنند.

کلینیک ماهرو

کلینیک دندانپزشکی ماهرو همواره با معتبرترین مراکز پزشکی ایران و جهان در راستای پیشرفت علوم زیبایی و پوست و مو و تناسب اندام در ارتباط است تا پیام آور و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رز سمای

    سلام مولتی ویتامین گت اوی گری از کجا بخرم

  • لیلا حاتمی

    سلام، وقت بخیر، ببخشید،برای خانمی ژل تزریق کردن، این خانم نگفتن که دیابت نوع 2 داره و قندش 500 هست، چند روز بعد دوباره مراجعه کرد، و ژل عفونت کرده بود، امروز یکمش رو تخلیه کردن،ایا میشه با هیالورونیک اسید ژل رو از بین برد؟؟ ژل در ناحيه ی خط خنده و اخم تزریق شده، لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

  • نسرین امرا

    سلام من ۳۰ سالمه وصورتم جوش چرکی وزیر پوستی زیاده میزنه لطفا راه درمان

  • زهره جلاکازرونی

    سلام چندین ساله شوره سر مقاوم دارم هرشامپویی استفاده میکنم یه مدت خوبه بعدش برمیگرده؟؟؟؟؟؟؟

  • لغو پاسخ