برای درمان ماه گرفتگی پوستی، استریا یا خطوط چاقی و لاغری از چه روش هایی موثر است؟ - ماهرو

برای درمان ماه گرفتگی پوستی، استریا یا خطوط چاقی و لاغری از چه روش هایی موثر است؟

برای درمان ماه گرفتگی پوستی، استریا یا خطوط چاقی و لاغری از چه روش هایی موثر است؟

 

کلینیک ماهرو نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک ماهرو کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

ماه گرفتگي يا خال‌هاي مادرزادي لكه‌هاي رنگي هستند كه عموما بعد از تولد نوزادان روي صورت يا قسمت‌هايي ديگر بدن نوزاد وجود دارند. اين خال‌ها معمولا به صورت لکه‌های قرمز یا آبی یا بنفش روی پوست ديده مي‌شوند. اين خال‌ها يا لكه‌ها كه ناخوشايند هستند معمولا تا آخر عمر نوزاد را همراهي مي‌كنند. در ادامه بيشتر به اين موضوع مي پردازيم.

واژه ماه ‌گرفتگی، قدمتی به طول تاریخ بشریت دارد. در زمان‌هایی كه بسیاری از بیماری‌ها و تغییرات بدنی و پوستی دلایلی ناشناخته داشت و با هاله‌ای از خرافات و تصورات پوشیده شده بود، ایجاد لكه‌هایی به رنگ سرخ تیره یا شرابی را با تغییرات ماه مرتبط می‌دانستند. علت بروز این بیماری ناشناخته است و هنوز علت دقیق وقوع آن مشخص نیست، اما باوجود ناشناخته بودن این بیماری پزشکان علت‌های مختلفی را برای بروز آن معرفی کرده‌اند. در هر صورت این عارضه مشکلی است که موجب رنجش خاطر مبتلایان شده و به علت مختل کردن زیبایی پوست و ظاهرشان آنها را به فکر درمان می‌اندازد.

ماه گرفتگی در پوست به دو دسته تقسیم می‌شود چیزی را که در اصطلاح علمی ماه گرفتگی نامیده می‌شود:

– یکی ماه گرفتگی‌های آبی رنگی هستند  که روی بدن پیدا می‌شوند. این ماه گرفتگی یک نوع آن در باسن در زمان تولد و نوزادی دیده می‌شود که نیاز به درمان ندارد، معمولا تا ظرف مدت 7-6 سالگی خود به خود درمان می‌شوند و درمانی برای آن انجام نمی‌شود. یک نوع ماه گرفتگی آبی ممکن است در صورت پیدا شود که بسیار ماندگار است و درمان آن با لیزر است و معمولا درمان نتیجه خوبی دارد. البته جلسات درمانی زیاد است روش دیگری برای درمان ماه گرفتگی آبی وجود ندارد یعنی فرد باید در صورت آن را تحمل کند یا باید لیزر انجام دهد. درمان طولانی و سختی است ولی قابل انجام است.

–  نوع دیگر ماه گرفتگی نوع قرمز است. نوع قرمز رنگی که کمی برجسته هستند و همانژیوم نامیده می‌شوند. وقتی در زمان نوزادی پیدا شوند اکثرا این هم تا 12 سالگی بهبود پیدا می‌کند، بنابراین تا 12 سالگی صبر می‌کنیم ولی اگر خوب نشد از لیزر استفاده می‌شود.

ماه گرفتگی‌های قرمز رنگی که به صورت مسطح هستند و به نام لکه‌های شرابی معروفند، معمولا تا آخر عمر باقی می‌مانند بنابراین در هر سنی قابل درمان هستند، درمان اینها هم با لیزر است، درمان دارویی یا جراحی برای آنها وجود ندارد. بستگی به رنگ، عمق و محل ماه گرفتگی لیزر ممکن است بین 8-7 جلسه و گاهی بیشتر باشد و به هر حال درمان آن از ماه گرفتگی آبی رنگ خیلی راحت‌تر است.

استریا یا خطوط چاقی و لاغری هم خطوطی هستند که بيشتر بر اثر چاقی و لاغری که در نتیجه آن پوست دچار کشیدگی می‌شود، به‌وجود می‌آیند.

هرچند استریا فقط بر اثر چاقی و لاغری به وجود نمي‌آيد. مثلا ممکن است بر اثر بارداری و زایمان هم پوست دچار خطوط استریا شود که با تورفتگی و برجستگی همراه است که در این صورت به آنها خطوط بارداری گفته می‌شود. همچنین این مشکل ممکن است در دوران بلوغ و بر اثر رشد قسمت‌های مختلف بدن شكل بگیرد.

استریاها بیشتر در قسمت‌های ران، سینه و شکم به‌وجود می‌آیند. خطوط استریا یا همان استرچ مارک‌ها معمولا به رنگ سفید براق هستند و به این دلیل به‌وجود می‌آیند که سرعت رشد اندام‌ها با سرعت رشد پوست تطابق ندارد و پوست خیلی کندتر رشد می‌کند، در نتیجه پوست بدن برای پوشش‌دهی اندام‌ها دچار کشیدگی و ترک‌خوردگی می‌شود.

استریاها معمولا به رنگ سفید دیده می‌شوند اما نوع دیگری از این عارضه هم هستند که دارای رنگ صورتی و قرمز بوده و نه تنها به صورت فرو رفتگی یا مسطح نیستند بلکه به شکل برجسته ظاهر می‌شوند.

استریا در برخي موارد بدون هیچ دلیلی و به طور ژنتیک به‌وجود مي‌آيد. در بعضي موارد هم به دليل مصرف طولانی‌مدت برخی داروها مثل داروهای استروئیدی و کورتون و همين‌طور ابتلا به برخی سندروم‌ها مانند سندروم کوشینگ و سندروم مارفان به‌وجود می‌آید.

خطوط چاقی و لاغری یا خطوطی که بر اثر ورزش، بلوغ یا بعد از بارداري پیدا می‌شود  به علت از بین رفتن کلاژن پوست در لایه‌های زیرین است. درمان استریا در ابتدای تولید زمانی که قرمز رنگ باشد هم استفاده از دارو و هم استفاده از لیزر می‌تواند باعث بهبود شود. خطوطی که عمیق، قدیمی و مزمن می‌شوند و رنگ ابتدایی خود را از دست می‌دهند و تبدیل به رنگ سفید می‌شوند به هیچ عنوان با دارو قابل درمان نیستند. برای این موارد معمولا استفاده از لیزرها یا آراف فرکشنال توصیه می‌شود و با توجه به عمق و قطر این خطوط معمولا حدود 7-6 جلسه درمان با لیزر نیاز دارند. بهبود خوبی به همراه دارد اما صددرصد نخواهد بود ولی تا حد زیادی برای فردی که انجام می‌شود قابل قبول است. در صورتی که این خطوط پوستی مثلا بعد از زایمان یا کاهش وزن شدید باشد و افتادگی پوست خیلی زیادی وجود داشته باشد چون این روش‌ها برای افتادگی پوست شکم تاثیری ندارد، بهتر است به جراح مراجعه شود و با جراحی و برداشتن پوست اضافه ضمن  اینکه حجم اضافه کم می‌شود تاثیر و کشیدن پوست باعث می‌شود که مقداری خطوط پوستی هم درمان شود.

از روش‌های ديگري كه برای رفع و از بین بردن استرچ مارک‌ها یا همان خطوط استریا وجود دارند مي‌توان به روش‌هاي مزوتراپی، کربوکسی تراپی، اوزون تراپی، RF فرکشنال و لیزر CO2 فراکشنال، میکرونیدلینگ و… را نام برد. همچنين درمان استریا زماني كه همراه با شل شدگی و افتادگی پوست همراه باشد با جراحی پلاستیک صورت می‌گیرد. اما در صورتی که خطوط استریا آویزان و شل شدن پوست را در پی نداشته باشند با روش‌های دیگری مثل لیزر، RF فراکشنال و… قابل درمان هستند و نیازی به انجام جراحی پلاستیک نیست. در صورتی که درباره مواردی که استریاها با شل شدن پوست همراهند بقیه روش‌ها کارساز نبوده و فقط ممکن است منجر به رفع خطوط شوند و شل شدگی همچنان پایدار خواهد ماند.

براى درمان موفقیت‌آمیز استریا، تشکیل و تجدید ساختار کلاژن و الاستین در لایه همبند پوست (Collagen Remodelling) و  تجدید و بازسازى سلولى در لایه اپیدرم (Resurfacing) همزمان باید در محل اسکار اتفاق بیفتد.

گفتني است براي درمان و بازسازي استرياها بهتر است نزد متخصصان متبحر رفته و باتوجه به تشخيص نوع آن پزشك درمان مخصوص را انجام داده همچنين بايد به توصيه‌هاي پزشك توجه كرد تا به بهبود رسيد.

 

کلینیک ماهرو

کلینیک دندانپزشکی ماهرو همواره با معتبرترین مراکز پزشکی ایران و جهان در راستای پیشرفت علوم زیبایی و پوست و مو و تناسب اندام در ارتباط است تا پیام آور و...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رز سمای

    سلام مولتی ویتامین گت اوی گری از کجا بخرم

  • لیلا حاتمی

    سلام، وقت بخیر، ببخشید،برای خانمی ژل تزریق کردن، این خانم نگفتن که دیابت نوع 2 داره و قندش 500 هست، چند روز بعد دوباره مراجعه کرد، و ژل عفونت کرده بود، امروز یکمش رو تخلیه کردن،ایا میشه با هیالورونیک اسید ژل رو از بین برد؟؟ ژل در ناحيه ی خط خنده و اخم تزریق شده، لطفا راهنمایی کنید. ممنونم

  • نسرین امرا

    سلام من ۳۰ سالمه وصورتم جوش چرکی وزیر پوستی زیاده میزنه لطفا راه درمان

  • زهره جلاکازرونی

    سلام چندین ساله شوره سر مقاوم دارم هرشامپویی استفاده میکنم یه مدت خوبه بعدش برمیگرده؟؟؟؟؟؟؟

  • لغو پاسخ