آیا تعداد جلسات فیزیوتراپی باید پشت سر هم باشد؟ - فیزیوتراپی دی‌توان

آیا تعداد جلسات فیزیوتراپی باید پشت سر هم باشد؟

آیا تعداد جلسات فیزیوتراپی باید پشت سر هم باشد؟

همان‌طور كه همه مي‌دانند فیزیوتراپی يك علم است كه مي‌تواند در سلامت و بهبود زندگي افراد نقش مهمي داشته باشد. اين علم مي‌تواند در تسكين آسيب‌ها و عوارض بسياري به علم پزشكي كمك شايان توجهي كند. با ما همراه باشد بيشتر به اين مقوله مي‌پردازيم.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

فیزیوتراپی علمی است که نه تنها در بهبود کیفیت زندگی افراد نقش دارد، بلکه می‌تواند از ایجاد آسیب هم پیشگیری کند. هم بخشی از سیستم توانبخشی است و هم در مراقبت‌های حاد نقش مهم و موثري دارد. به علاوه در حفظ عملکردهای حرکتی، مدیریت بیماری‌های مزمن و آموزش به بیمار و مراقبت از او هم فعالیت می‌کند.

درواقع مي‌توانيم بگويم كه در هر مرحله‌ای از زندگی افراد، فیزیوتراپی می‌تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال اگر شخصي دچار حادثه تصادف شود يا به دليل بيماري خاصي توانایی جسمی و حرکتی خود را از دست بدهد، فیزیوتراپی مي‌تواند به كمك اين افراد بيايد.

به عبارت ديگر فیزیوتراپی به افراد کمک می‌کند تا توانایی‌های از دست رفته‌شان را افزایش دهند یا فعالیت‌ها و توانایی‌های جایگزیني را پیدا مي‌کند و به افراد آموزش‌هاي لازم را مي‌دهند تا بتوانند به حيات خود ادامه دهند.

فیزیوتراپی اگر به‌موقع و در زمان مناسب انجام شود، مي‌تواند به سادگی و خيلي راحت میزان بسياري از عمل‌های جراحی بیماران را كاهش دهد. مي‌توان گفت كه فیزیوتراپی درواقع قابلیت شگفت‌انگیزي دارد،‌ يعني علاوه بر اينكه افزایش سطح سلامت جامعه را ارتقاع خواهد داد، مي‌تواند هزینه‌های درمانی بیمار و جامعه را هم کاهش ‌دهد. در اين صورت است كه اين روش در علم پزشكي بسيار ثمربخش است كه افراد بسيار به وسيله آن درمان مي‌شوند.

در مورد اينكه افراد به چه تعداد جلسات نياز دارند تا به فيزيوتراپي بروند و به نتيجه مطلوبي برسند، در پاسخ به این سوال باید بگویم که استفاده از کلمه «تعداد جلسات» برای انجام درمان فیزیوتراپی کلمه درستی نیست؛ چراکه در همه جای دنیا مدت زمان معینی برای درمان مشخص می‌شود. به عنوان مثال فردی که مشکل کمردرد دارد بعد از انجام معاینات پزشک تعیین می‌شود که چه مدت نیاز است زمان صرف شود تا مشکل فرد درمان شود؛ سه ماه، دو ماه و… بعد از تعیین مدت زمان فیزیوتراپیست تشخیص می‌دهد نیاز است برای درمان فرد هر روز مراجعه داشته باشد یا یک روز در میان یا در هفته دو روز! اما به طور کلی در درمان فیزیوتراپی توصیه بر این است که فرد سه جلسه اول را به صورت مداوم مراجعه داشته باشد چراکه یک مقدار بعد از انجام اقدامات اولیه بدن به تلاطم می‌افتد، بعد از طی جلسات اول فاصله زمانی را تحت‌نظر پزشک بیشتر می‌کنیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که در مواردی مثل التهاب یا شکستگی‌ها، به زمان نیاز داریم. با توجه به طول زمان بیمار نمی‌تواند 10 روز پشت سر هم مراجعه کند، بنابراین باید برنامه‌ریزی طوری باشد که در طول زمان بیمار را تحت‌نظر داشت و کاردرمانی انجام داد. اما برای درمان برخی از مشکلات ممکن است نیاز به صرف زمان زیاد نباشد و فرد بعد از پایان دوره فیزیوتراپی می‌تواند به کارهای روزمره‌اش برسد و نیازی به مراقبت‌های بعد نداشته باشد. با این حال در نظر گرفتن زمان بسیار در بهبود و روند درمان تاثیرگذار است.

به عبارت ديگر بايد بگويم كه در زمينه تعداد جلسات فيزيوتراپي، باتوجه به شرايط هر فردي و اينكه چه مشكل و عارضه‌اي دارد، متفاوت است. مثلا تعداد جلسات از یک بیمار به بیمار دیگر کاملا فرق می‌کند. ممکن است فردي به یک جلسه فیزیوتراپی احتیاج داشته باشد یا ممکن است به چند ماه فیزیوتراپی نياز داشته باشد. این موضوعي است كه به تشخیص نوع بیماری، شدت آسیب و صدمه، سوابق پزشکی و موارد دیگری بستگی دارد. با توجه به اينكه امروزه روش‌هاي درماني جديدي وجود دارد، مي‌توانيم بگوييم كه در پاره‌اي موارد، مانند گرفتگی‌های عضلانی، تعداد جلسات درمانی به جای اينكه 10 جلسه انجام شود، مي‌تواند در طول يك تا سه جلسه به پايان برسد. همچنين در برخی موارد و باتوجه به نوع عارضه و بيماري و فرد مراجعه‌كننده، درمان‌های تخصصی در حد جلسات کم در مراکز انجام مي‌شود و ادامه درمان هم با آموزش ورزش‌هایي كه براي فرد لازم و ضروري است ادامه خواهد داشت كه اين تمرينات ورزشي را مي‌تواند در منزل انجام دهد. همچنين در برخي موارد هم درمان‌هاي فيزيوتراپي به صورت چند روز یا هفته‌ای یک بار و گاهي هم در ماه‌های بعد تکرار شده و فرد بايد انجام دهد.

همچنين درخصوص اينكه طول مدت در هر جلسه فیزیوتراپی چقدر است، بايد بگويم كه در واقع طول هر جلسه درمانی معمولا بين 30 تا 60 دقیقه است.

فیزیوتراپیست معمولا هر ماه افراد را معاینه می‌کند و از پیشرفت‌هایی که در طول درمان داشته‌ باشد گزارشي تهيه مي‌كند تا روند درمان را بسنجد. همچنين مي‌تواند اين گزارش را دراختيار افراد قرار دهد تا فرد هم از پيشرفت خود مطلع شود.

در پايان بايد بگويم كه فیزیوتراپی همان طور كه يك روش درماني ایمنی است، حتما بايد زيرنظر متخصص فیزیوتراپی انجام شود تا براي مراجعه كننده عوارضي نداشته باشد و افراد و بيماران مبتلا به يكسري مشكلات و آسيب‌ها به بهبود و سلامت دست يابند.

کلینیک فیزیوتراپی دی‌توان

اسماعیل بختیاری صبور، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران با بیش از 20 سال سابقه کار به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Akbar ata

    سلام.مادرم تنگی کانال وسرخوردگی ۲دیسک کمر داره ایا میتونم ۲مرحله صبح وعصر در روز انجام بدم بخاطر مشکلات کاریم ممنون

  • زینب عباس زاده

    سلام من سال پیش در تصادف تاندون مچ پای چپم اسیب دید و بعد از درمان همچنان درد داشت متاسفانه دوباره ب علت پیچ خوردگی ب تجویز پزشک ۳ هفته گچ گرفتم همچنان درد داره ایا احتیاج ب فزیوتراپی داره؟

  • firozeh bavaghar

    سلام مادرم چندساله روماتیسم داره و برای درد کمرش ک از قبل دیسک داشتن و عمل کردن ب دکتر مراجه کردن و دکتر براشون ۱۰روز جلسه فیزیوتراپی تجویز میکنه متاسفانه بعد از جلسات فیزیوتراپی مچ یکی از پاها ب شدت شروع میکنه ب درد گرفتن در حدی ک اصلا نمیتونه راه بره و فقط موقع راه رفتن درد دارن ایا این درد طبیعیه بعداز فیزیوتراپی ؟ و باید چکاری انجام بدن ممنون

  • رضا حسنی

    سلام، من دو ماهه گرفتار نرمی کشکک زانوی چپ شدم و حالا پای چپم ورم کرده و حسابی درد داره و امکان راه رفتن به سختی واسم فراهمه، الان سه روزه که صبح ها فیزیوتراپی میکنم ولی تغییری در وضعیتم ایجاد نشده حالا پای راستم هم داره به همین بیماری مبتلا میشه و آرام آرام مثل شرایطی که واسه پای چپم پیش اومده بود داره واسه اون هم بروز میکنه، سوالاتم از خدمت شما اینه که آیا می تونم روزانه دو نوبت صبح و غروب فیزیوتراپی کنم چون میترسم هر دو پام درگیر بشه و نتونم حرکت کنم؟ و دیگه اینکه آیا با فیزیوتراپی این مشکل حل میشه یانه؟ و اگه حل میشه قطعی حل میشه یا دوباره بعدا بروز میکنه و برمیگرده؟ ممنونم از صبوری و لطفتون

  • لغو پاسخ