علت بدرنگی دندان­ ها چیست؟ - دکتر ژاله باقری

علت بدرنگی دندان­ ها چیست؟

علت بدرنگی دندان­ ها چیست؟

یکی از شایع ­ترین دلایل جستجوی درمان دندانپزشکی، بدرنگی دندان ­ها است. علت بدرنگی دندان ها می تواند داخلی یا خارجی باشد. تغییر رنگ خارجی در اثر رعایت بهداشت ضعیف، نوشیدن و خوردن غذاهای رنگدانه ­دار، سیگار کشیدن و تغییر رنگ داخلی می­ تواند در اثر افزایش سن، مصرف داروی تتراسایکلین در کودکی، مصرف داروی ماینوسایکلین در بزرگسالی، زردی در نوزادی باشد.

دکتر ژاله باقری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر ژاله باقری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

درمان بلیچینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان ­ها یکی از روش­ های افزایش زیبایی لبخند است که با سفیدتر کردن دندان ­ها به وقوع می ­پیوندد. سفیدترشدن (بلیچینگ) دندان­ ها به واسطه کاربرد یک ماده شیمیایی اتفاق می افتد که رنگدانه ­های موجود در داخل و خارج دندان را اکسید می­کند. اساسا سه روش برای بلیچینگ دندان­ ها وجود دارد: بلیچینگ در مطب (in-office bleaching) که توسط دندانپزشک انجام می­ شود، بلیچینگ در خانه (home bleaching) که توسط بیمار به­ وسیله تری ­های مخصوص انجام می­ شود و محصولات بدون نسخه بلیچینگ که در داروخانه­ ها عرضه می ­شوند که البته روشی که تحت نظر دندانپزشک و با بررسی علل ایجاد تغییر رنگ باشد توصیه می ­شود.

درمان بلیچینگ چند جلسه طول می­کشد؟

این مسئله بستگی به روش درمانی انتخاب شده و رنگ دندان دارد. درمان بلیچینگ در مطب ۲ تا ۶ جلسه است که ۳۰-۴۵ دقیقه طول می­کشد. درمان بلیچینگ در خانه براساس نیاز بیمار معمولا ۱تا۲ هفته طول می­کشد. باید توجه داشته باشیم که به واسطه قدرت اکسیدکنندگی بیشتر مواد بلیچ کننده مورد استفاده در مطب، میزان سفیدتر شدن دندان ­ها پس از بلیچینگ در مطب بیشتر خواهد بود.

کدام روش بلیچینگ بهتر است؟ در منزل یا در مطب؟

نمی توان به یقین گفت که کدام روش درمانی بهتر است. انتخاب روش درمانی مناسب براساس علت تغییر رنگ دندان ­ها و شرایط دهان و دندان بیمار است که از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. مثلا یک بیمار دارای دندان­ های تغییر رنگ یافته در اثر تتراسایکلین، شاید هیچ گاه تنها با بلیچینگ چه در مطب چه در منزل به رنگ مورد دلخواه در دندان هایش نرسد، در حالیکه تغییر رنگ ناشی از مصرف تنباکو به راحتی با بلیچینگ در خانه درمان می ­شود.

بعد از بلیچینگ رنگ دندان ­ها چند درجه تغییر می­کند؟

دو تا شش درجه تغییر رنگ را می ­توان انتظار داشت که باز هم تحت تاثیر روش درمانی منتخب و رنگ دندان پیش از درمان قرار می­گیرد. مثلا دندان دارای تغییر رنگ خاکستری نسبت به دندان زرد – قهوه ای به درمان بلیچینگ به سختی جواب می­ دهد.

درمان بلیچینگ تا چه مدت دوام دارد؟

دوام این حالت بستگی به وضعیت دندان ­ها قبل از شروع درمان دارد. بیماران متقاضی بلیچینگ باید این را بدانند که از این درمان نمی ­توان دوام دائمی انتظار داشت، هرچند افرادی بودند که تا ۱۰ سال از رنگ دندان ­هایشان راضی بودند. مطالعات، یک تا سه سال ثبات رنگ بعد از بلیچینگ را گزارش نموده­اند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، خودداری از مصرف زیاد نوشیدنی­ های رنگدانه­ دار مانند قهوه و چای، پرهیز از سیگار کشیدن و.. می­ توان به ثبات رنگ دندان­ ها کمک بیشتری کرد.

آیا درمان بلیچینگ آسیبی به دندان­ ها می ­رساند؟

در گذشته از روش­ های حرارتی به همراه ماده بلیچ استفاده می­کردند که به علت عارضه ­ای مانند تحلیل دندان، امروزه با منع تجویز روبروست. برخلاف نظر عمومی، بلیچینگ هیچ­ گونه آسیبی به مینای دندان نمی ­رساند و حتی برخی مطالعات افزایش سختی مینای دندان را بعد استفاده از یکی از ترکیبات بلیچینگ در خانه گزارش نموده­ اند. تنها مسئله نگران کننده حساسیت دندانی است. حساسیت دندان­ ها در حین و پس از درمان بلیچینگ یکی از عوارض کوتاه مدت این درمان است. این عارضه به راحتی با مصرف خمیر دندان ­های حاوی نیترات پتاسیم قبل و پس از درمان به مدت دو هفته تا یک ماه رفع می­ شود.

آیا روکش ­ها و ترمیم­ های موجود در دهان تحت تاثیر درمان بلیچینگ قرار می­گیرند؟

خیر، ماده بلیچینگ چنین قابلیتی ندارد. معمولا توصیه می­ شود که اگر بیمار چند ترمیم همرنگ دندان دارد و بلیچینگ برای وی تجویز شده است، باید ابتدا بلیچینگ را انجام دهد. سپس ترمیم­های همرنگ آن را به منظور هماهنگی بیشتر با رنگ جدید دندان ­های کناری تعویض کند.

اولین اقدام برای بلیچینگ چیست؟

اولین مرحله، مراجعه به دندانپزشک متخصص ترمیمی زیبایی است تا علت تغییر رنگ دندان­ ها را شناسایی کند. باید اطمینان پیدا کنیم که تغییر رنگ ناشی از مشکلات سیستمیک مرتبط با سلامتی است. بلیچینگ باید در محیط دندانی سالم و عاری از پوسیدگی و جرم انجام شود تا زیبایی را به همراه سلامتی به بیمار هدیه دهد.

آیا درمان بلیچینگ منع تجویز برای برخی افراد دارد؟

انجام درمان بلیچینگ برای کودکانی که هنوز رویش دندان­ هایشان کامل نشده، خانم ­های باردار و شیرده، بیماران درارای ترک­های دندانی، بیماران دارای سابقه آلرژی به مواد بلیچینگ، بیماران دارای مشکلات لثه­ای بدون مشورت با دندانپزشک توصیه نمی­ شود.

دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری، دندانپزشک عمومی، مدرک تحصیلات دندانپزشکی خود را از دانشگاه IMT رومانی دریافت کردند. پس از اتمام تحصیلات در خارج از کشور و ورود به ایران، در آزمون...

سوالات خود را از بپرسید
  • اعظم حسین نیا

    سلام خانم دکتر عزیز حالتون چه طوره من چند سال پیش افتخار داشتم در ازانس ناوک در خدمت شما باشم امروز به طور اتفاقی عکس شمارا در این صفحه دیدم خیلی خوشحال شدم و ارزو میکنم هر جا تشریف دارید در نهایت سلامت باشید خانم دکتر عزیز شما کار زیبایی هم انجام میدهید منظورم لمینت و کامپوزیت هست

  • Ahmad gholizadeh

    سلام و عرض ادب خدمت خانم دکتر باقری عذر میخام بنده ۴۲ ساله ساکن استان فارس هستم مدت یک الی دو ساله دندانهایم خود به خود بدون اینکه دردی داشته باشند از بین می روند و یک دفعه کنده می شوند تا حدودی که ۱۲ دندان بیشتر برایم نمانده میخاستم بدونم این یک بیماری مربوط به بدن هست یا فقط دهان و دندان؟

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    دندان شیری پسرم پانصده سالش تازه. دندان شیریش میفته خواستم بدونم مشکلی نیست تو این سن

  • لغو پاسخ