عصب کشی دندان و درمان ریشه - دکتر ژاله باقری

عصب کشی دندان و درمان ریشه

عصب کشی دندان و درمان ریشه

اکثر انسان­ ها در طول زندگی دچار درد دندان شده ­اند، بعضی­ها درد کم و مختصر و بعضی­ ها هم درد شدید همراه با آبسه و ورم صورت دارند.

دکتر ژاله باقری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر ژاله باقری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دردهای دندانی درجات مختلفی دارند، گاهی فقط به همراه خوردن غذاهای سفت و یا نوشیدن آب سرد و چای داغ دچار درد دندان می­ شویم، اگر این علائم را جدی نگیریم و برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نکنیم، این علائم روز به روز شدیدتر می ­شود، به­طوری­ که درد همیشگی می ­شود و دیگر تحمل آن سخت می­ شود.

مراحل پوسیدگی به این صورت است که ابتدا پوسیدگی در مینا و عاج دندان اتفاق می ­افتد، اگر در این مرحله درمان صورت گیرد، دیگر نیازی به عصب­کشی دندان نیست اما اگر درمان نشود، میکروب ها به پالپ دندان وارد می­ شوند و باعث ایجاد التهاب و افزایش حجم می­ شوند و فشار داخل محفظه پالپ بالا می­ رود، در نتیجه به پایانه ­های عصب دندان فشار می­ آید و درد بیشتر می ­شود. در هنگام خواب، فشار خون داخل پالپ بیشتر از روز است، برای همین درد در شب­ ها بیشتر می ­شود.

اگر عفونت را هر چه سریعتر از بین نبریم، این عفونت و التهاب گسترده و پخش می ­شود و به فضاهای مجاور دندان هم سرایت می­کند و شاهد آبسه و ورم در اطراف دندان هستیم.

دندانپزشک هنگام عصب­کشی، ابتدا دندان را کامل تمیز کرده و پوسیدگی ­ها را خارج می­کند و بعد نوبت به پالپ دندان می ­رسد و با وسایل مخصوص و شستشوی فراوان، عصب را از داخل ریشه­ ها خارج می­کند و کاملا کانال ­ها را از میکروب پاکسازی می­کند، بعد داخل ریشه ­ها را با مواد سازگار با نسوج انسانی، پر می­کند.

البته این مراحل ممکن است همراه با درد و ناراحتی باشد.

گاهی لازم است که بیمار همراه با درمان، آنتی­بیوتیک و مسکن هم استفاده کند تا کاملا درد و عفونت بر طرف شود.

در جلسات بعدی درمان، تاج دندان پر می­شود و یا اگر نیاز باشد دندان روکش خواهد شد.

 

در پاسخ به این سوال که عصب کشی دندان چیست؟ باید گفت این روش درمان شامل خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن آن به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری به این ناحیه و بازگشت باکتری­ ها به سیستم اعصاب دندان است.

هدف از انجام این کار فراهم کردن امکان باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن است و به این ترتیب می ­توان از درد احتمالی در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد و به منظور اهداف زیبایی دندان را در محل خود در دهان حفظ کرد.

دکتر ژاله باقری

دکتر ژاله باقری، دندانپزشک عمومی، مدرک تحصیلات دندانپزشکی خود را از دانشگاه IMT رومانی دریافت کردند. پس از اتمام تحصیلات در خارج از کشور و ورود به ایران، در آزمون...

سوالات خود را از بپرسید
  • اعظم حسین نیا

    سلام خانم دکتر عزیز حالتون چه طوره من چند سال پیش افتخار داشتم در ازانس ناوک در خدمت شما باشم امروز به طور اتفاقی عکس شمارا در این صفحه دیدم خیلی خوشحال شدم و ارزو میکنم هر جا تشریف دارید در نهایت سلامت باشید خانم دکتر عزیز شما کار زیبایی هم انجام میدهید منظورم لمینت و کامپوزیت هست

  • Ahmad gholizadeh

    سلام و عرض ادب خدمت خانم دکتر باقری عذر میخام بنده ۴۲ ساله ساکن استان فارس هستم مدت یک الی دو ساله دندانهایم خود به خود بدون اینکه دردی داشته باشند از بین می روند و یک دفعه کنده می شوند تا حدودی که ۱۲ دندان بیشتر برایم نمانده میخاستم بدونم این یک بیماری مربوط به بدن هست یا فقط دهان و دندان؟

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    دندان شیری پسرم پانصده سالش تازه. دندان شیریش میفته خواستم بدونم مشکلی نیست تو این سن

  • لغو پاسخ