علائم و نشانه‌های سرطان روده و معده چيست؟ - فرزاد فرامرزی

علائم و نشانه‌های سرطان روده و معده چيست؟

علائم و نشانه‌های سرطان روده و معده چيست؟

علائم سرطان روده بزرگ

دکتر فرزاد فرامرزی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر فرزاد فرامرزی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع جامع بشری محسوب می‌شود اما درعين حال بسیار راحت قابل پیشگیری و درمان است. به افرادی که سن آنها بیشتر از 50 سال است، توصیه می‌شود هر 10 سال یک‌بار کولونوسکوپی انجام دهند که اگر ریزفاکتوری در کولونوسکوپی مشاهده شود که در آینده منجر به بیماری‌های سرطان‌‌ روده بزرگ می‌شود را پزشک پیشگیری کند.

علائم سرطان روده مثل سایر علائم شایع مانند هموروئید و فیشر ممکن است فقط یک خونریزی ساده باشد که در قسمت‌های تحتانی اتفاق می‌افتد اما  بیماران  اکثرا آن را یک بیماری ساده مثل هموروئید و شقاق فرض می‌کنند. اگر این علائم در سنین بالای 40 سال اتفاق بیفتد، ممکن است علائم هشدار‌دهنده‌ای برای سرطان روده بزرگ باشد و بیمار باید به پزشک مراجعه کند و در صورت لزوم کولونوسکوپی انجام دهد.

از علائم دیگر سرطان‌های روده بزرگ یبوست، تغییر در عادت اجابت مزاج، درد شکم و کاهش وزن است. به همین خاطر افراد این علائم را نباید ساده بگیرند خصوصا در  افرادی كه 40 سال به بالا هستند یا کسانی که سابقه سرطان روده بزرگ در خانواده دارند، باید به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم کولونوسکوپی شوند، چون سرطان‌های روده بزرگ معمولا مسیر مزمنی را از ابتدا  طی می‌کنند تا به سرطان روده تبدیل شوند. سرطان روده بزرگ در ابتدا به صورت پولیپ‌های کوچک در روده بزرگ ظاهر می‌شوند که اگر با کولونوسکوپی توسط پزشک از بدن خارج نشود، ممکن است در آینده منجر به سرطان‌های روده شود.

نشانه‌های سرطان معده چیست؟

علائم سرطان معده ممکن است متفاوت باشد اما معمولا ممکن است در سنین بالا اتفاق بیفتد یا کسانی که سابقه سرطان معده را در خانواده دارند. معمولا این افراد دچار درد شکم در ناحیه معده، سیری زودرس، کاهش وزن و کم‌خونی می‌شوند. اینها علائمی هستند که حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا آندوسکوپی برای‌شان انجام شود که اگر خطری در رابطه با سرطان وجود دارد، زودتر شناسایی و درمان شروع شود.

بیمارانی که خیلی درد معده، تهوع و نفخ دارند، نگران این مساله هستند که شاید سرطان معده باشد، آیا این درست است؟

شیوع سرطان معده خیلی پایین است و اکثر افرادی که دارای این علائم هستند معمولا دچار سوءهاضمه شده‌اند، اما علائم سرطان معده هم ممکن است خیلی نزدیک به سوءهاضمه باشد. بنابراین افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل درد معده، کاهش اشتها، حالت تهوع، نفخ، درد و ترش کردن هستند  درمان خودسرانه انجام ندهند و حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا اگر لازم شد اقدامات تشخیصی برای آنها انجام شود و درمان مناسب را دریافت کنند تا شانس و شیوع خطر سرطان معده در آنها کاهش پیدا کند.

پس علائم زخم معده، سوءهاضمه و سرطان معده علائمی هستند که در بالا ذکر شد اما برحسب اینکه چه بیماری به اقدامات تشخیصی نیاز دارد، کدام بیمار نیاز به درمان دارد و خطر کدام بیمار را تهدید می‌کند یا نمی‌کند در مراجعه به پزشک و معاینه، شرح حال و نهایتا آندوسکوپی انجام می‌شود.

دکتر فرزاد فرامرزی

دکتر فرزاد فرامرزی، فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی   دکتر فرامرزی دارای رتبه سوم بورد تخصصی گوارش و سابقه عضویت در هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی است.

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسن صادقی

    پسربچه ای دارم 4ساله که ختنه شده ولی بیشتر مواقع آلتش را می خارد عفونت ادراری ندارد و قرمز هم نیست

  • مجید آروان

    ببخشید جوابی دریافت نشد؟؟؟

  • مجید آروان

    سلام آقای دکتر دختر من نه ماهشه امروز داخل مدفوعش حالتی مث خون وجود داشت چکار باید کنیم؟؟؟علتش چی میتونه باشه؟؟؟

  • سارا بیگی

    سلام.دوسال بود که معدم ترش میکرد،الان دیگه درد داره کل قفسه سینم و تاگلوم سوز میزنه ،خیلی بوی دهنم بده و هرچند وقت یبار اسهال دارم چند روز.ممنونم

  • لغو پاسخ