کودکان برای اولین‌بار از چه سنی باید به دندانپزشکی مراجعه کنند؟ - طاهره معصوم

کودکان برای اولین‌بار از چه سنی باید به دندانپزشکی مراجعه کنند؟

کودکان برای اولین‌بار از چه سنی باید به دندانپزشکی مراجعه کنند؟

توصیه ما به والدینی که اطلاعی از اولین مراجعه کودک خود به دندانپزشکی ندارند اين است که به محض رویش اولین دندان شیری، کودک خود را نزد دندانپزشک ببرند. به این منظور که از راهنمایی‌ها و توصیه‌هاي دندانپزشک در موارد لزوم استفاده کنند.

دکتر طاهره معصوم نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر طاهره معصوم کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

نکته: توصیه ما این است که اولین مراجعه به دندانپزشکی دیرتر از 12ماهگی نباشد و حتما تا یک سالگی با دندانپزشک کودک ملاقات داشته باشند تا پزشک توصیه‌های لازم برای كودك را داشته باشد.

این توصیه‌ها مي‌تواند شامل:

  • نحوه استفاده از قطره آهن باشد که به والدین توصیه می‌کنیم به چه شکل از قطره آهن استفاده کنند تا رنگ‌پذیری دندان‌ها به حداقل برسد. مثلا قطره آهن را ته حلق کودک بریزند، حتما بعد از مصرف آن کودک آب بنوشد و بعد به وسیله یک دستمال که به دور انگشتان پیچیده مي‌شود، دندان‌های کودک را کاملا تمیز کنند.
  • در مورد شیر خوردن شبانه کودکان هم به مادران توصیه می‌شود كه شیر خوردن نوزاد به حداقل برسد، کودک با شیر خوردن نخوابد و اگر با شیر خوردن خوابش برد با یک قطره‌چکان داخل دهان کودک آب بچکانند که این شیر توسط کودک بلعیده شود و شیر داخل دهان کودک نماند چون همان شیر باعث می‌شود کودک به مرور زمان با پوسیدگی‌های شدید دندان مواجه شود و وقتی در سن یک و نیم سالگی تا دو سالگی به پزشک مراجعه می‌کند، دچار پوسیدگی‌های وسیع دندان خواهد بود که در این موارد پزشک ناچار است درمان‌های دندانپزشکی کودک را تحت بی‌هوشی انجام دهد.

 

  • توصیه دیگر در اولین ملاقات دندانپزشك با والدین، نحوه مسواک زدن کودکان است. ممکن است نوزادی در 4 ماهگی دندان شیری بیرون بیاید و برای نوزاد دیگری تا 12 ماهگی هیچ دندانی رويیده نشود. توصیه می‌کنیم به محض اینکه اولین دندان شیری رویش پیدا کرد با استفاده از یک پارچه نرم یا مسواک‌های انگشتی که در بازار موجود است، مسواک زدن کودک را انجام دهند تا دندان تمیز شود و بعد از آن کودک بخوابد.

 

آيا قطره آهن هم همین عوارض را دارد، یعنی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

این یک تصور اشتباه است که والدین اشاره دارند كه به کودک قطره آهن دادیم و دندان‌های کودک پوسیده شده است. قطره آهن فقط باعث رنگ‌پذیری دندان می‌شود و به دندان‌ها رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه می‌دهد و صرفا و به تنهایی باعث پوسیدگی نمی‌شود، ولی می‌تواند دندان‌ها را مستعد پوسیدگی کند.

خوشبختانه در حال حاضر در بازار نوعی قطره آهن وجود دارد که باعث تغییر رنگ دندان ها نمی شود یا اين تغيير رنگ حداقل کم است. والدین باید این قطره را از داروخانه ها تهیه کنند.

آيا راه‌های دیگری برای جلوگیری از رنگ‌پذیری دندان‌ها به واسطه قطره آهن وجود دارد؟

راه‌حل دیگری وجود دارد ولی شاید خیلی در کتاب‌ها عنوان نشده باشد اما تجربه‌ای که ما در اختیار والدین می‌گذاریم این است که حتما باید قطره را
ته حلق کودک بریزند و بعد از آن به کودک آب بدهند.

روش دیگری که می‌توان استفاده کرد، این است که والدین کمی انگشت خود را چرب کنند و قبل از اینکه قطره به کودک خورانده شود، انگشتی که به کره آغشته شده به دندان‌های کودک مالیده شود که این چربی کره یک حائل بین قطره آهن و دندان است که رنگ‌پذیری دندان‌ها را به حداقل می‌رساند. حتما ‌میزان کره خیلی کم باشد که کمی دندان‌ها را چرب کند در عين حال بايد گفت كه کودکان تا سن دو سالگی باید  قطره آهن مصرف کنند.

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم، متخصص دندانپزشکی کودکان سرکار خانم دکتر طاهره معصوم جز یکی از بهترین دندانپزشکان کودکان تهران در شرق و شمال تهران هستند. وی در بیمارستان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sammiraaahyddygy

    اگه ادم بوتاکس مصپورت بخوره میمیره

  • علی فخرایی مهر

    دختر من ۵ سال و نیم هست پشت دندانهای پایین ۱ دندون نیش زده لزومی به مراجعه به پزشک هست

  • اسماعیلی

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر پسر من هفت سال و سه ماهش هست دندان اصلی فک پایین پشت دندان شیری در اومده و دندان شیری هنوز لق نشده خواستم بدونم باید چکار کنم نگرانم ممنون میشم جواب بدید با تشکر

  • مجید مرادی

    سلام.. وقت بخیر.. پسرم ۱۲ سالش هست..دندون شیری جلو فک بالا حدود یک ساله میشه افتاده ولی هنوز دندون اصلی در نیومده ک طبق عکس از فک بالا گرفتیم پشت ریشه دندون کنار در گیر شده،خواستم ی راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم ممنون میشم

  • لغو پاسخ
دکتر طاهره معصوم
بستن دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم

سوالات خود را از دکتر طاهره معصوم بپرسید

02122785752