فضا نگهدار چیست؟ - طاهره معصوم

فضا نگهدار چیست؟

فضا نگهدار چیست؟

افتادن دندان شیری، نیش و دندان‌های آسیای عقبی معمولا در سن 10 تا 11سالگی شروع به افتادن می‌کنند. اگر دندان های شیری بنا به دلایلی مثل پوسیدگی و ضربه خوردن، زودتر از موعد از بین بروند یا با صلاحدید دندانپزشکان کشیده شوند، قطعا درمانی که باید برای این کودک انجام شود، استفاده از فضا نگهدار است.

دکتر طاهره معصوم نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر طاهره معصوم کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

دندان های شیری به طور طبیعی فضای لازم را برای رویش دندان های دائمی نگه می دارند. با ازدست رفتن زود هنگام دندانهای شیری باید فضای لازم را برای رویش دندان های دائمی و جلوگیری از بسته شدن فضا به وسیله دندان های دیگر نگه داریم.

فضا نگهدار، فضای خالی دندان شیری از دست رفته را برای رویش دندان های دائمی نگه می دارد. فضا نگهدار یک دستگاه منفعل است و در محل دندان شیری کشیده شده قرار می گیرد.

 

انواع فضا نگه دار:

متحرک: بدین معنا که می توان این ابزار را از دهان خارج کرده و قابلیت تحرک دارد.

ثابت: به یک یا چندان دندان ثابت شده است (در جای خود نگه داشته می‌شود) و تا زمانی که توسط دندانپزشک خارج نشود، در جای خود باقی می‌ماند. ثابت سازی این ابزار اغلب از طریق چسباندن فضا نگهدار در جای خود انجام می‌شود. فضا نگهدارهای ثابت می‌تواند یک جانبه یا دو جانبه باشند.

 

چرا باید از فضا نگهدار استفاده کنیم؟

– زمانیکه دندان های شیری کودک زودتر از موعد از دهان خارج شوند و در اثر پوسیدگی یا تصادف از بین برود، در حالیکه دندان دائمی جانشین آن آماده رویش نباشد، باید از فضانگهدار استفاده شود. زیرا وقتی که دندان های دائمی به دلیل از دست رفتن فضای مورد نیاز جهت رویش طبیعی دندان با مشکل کمبود فضا روبه رو خواهند شد.

– اگر از فضانگهدار استفاده نکنیم مشکلی که برای بیمار پیش می‌آید این است که دندان‌هایی که در مجاور فضای خالی ناشی از کشیدن دندان قرار دارند، حرکت می‌کنند و فضای خالی را به مرور زمان تنگ كرده و پر می‌کنند و فضای رویش برای دندان دائمی از دست می‌رود که قطعا باعث می‌شود نظم و ترتیب دندان دائمی به‌هم بریزد و بیمار در آینده متحمل درمان‌های پرهزینه و پیچیده ارتودنسی خواهد شد.

 

پس از آن که دندانپزشک فضانگهدار دندان شیری را در دهان قرار داد، چند روز طول می‌کشد تا کودک به فضانگهدار عادت کند.

 

دندانپزشک روش‌های تمیز کردن فضا نگهدارنده دندان را به کودک و  والدین‌ آموزش می‌دهد تا سلامت لثه‌ها حفظ شود و از جمع شدن پلاک جلوگیری شود.

دندانپزشكان اطفال چهار توصیه و قانون برای مراقبت از این دستگاه‌ها دارند:

1- عدم استفاده از شیرینی‌ جات چسبنده و كشدار و جویدن آدامس

2- فشار وارد نكردن و یا عدم تكان دادن آن با انگشت یا زبان

3- تمیز نگه داشتن آن ها با مسواك

4- معاینات منظم دندانپزشكی

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم، متخصص دندانپزشکی کودکان سرکار خانم دکتر طاهره معصوم جز یکی از بهترین دندانپزشکان کودکان تهران در شرق و شمال تهران هستند. وی در بیمارستان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sammiraaahyddygy

    اگه ادم بوتاکس مصپورت بخوره میمیره

  • علی فخرایی مهر

    دختر من ۵ سال و نیم هست پشت دندانهای پایین ۱ دندون نیش زده لزومی به مراجعه به پزشک هست

  • اسماعیلی

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر پسر من هفت سال و سه ماهش هست دندان اصلی فک پایین پشت دندان شیری در اومده و دندان شیری هنوز لق نشده خواستم بدونم باید چکار کنم نگرانم ممنون میشم جواب بدید با تشکر

  • مجید مرادی

    سلام.. وقت بخیر.. پسرم ۱۲ سالش هست..دندون شیری جلو فک بالا حدود یک ساله میشه افتاده ولی هنوز دندون اصلی در نیومده ک طبق عکس از فک بالا گرفتیم پشت ریشه دندون کنار در گیر شده،خواستم ی راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم ممنون میشم

  • لغو پاسخ
دکتر طاهره معصوم
بستن دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم

سوالات خود را از دکتر طاهره معصوم بپرسید

02122785752