علت و عوارض و درمان دندان قروچه چیست؟ - طاهره معصوم

علت و عوارض و درمان دندان قروچه چیست؟

علت و عوارض و درمان دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یا براکسیسم همان سایش دندان‌ها در خواب یا بیداری است که به دلایل بسیار مختلفی این دندان قروچه می‌تواند در بزرگسالان و کودکان ایجاد شود.

دکتر طاهره معصوم نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر طاهره معصوم کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

1- عمده‌ترین و مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث دندان قروچه در شب در خواب و بیداری ‌شود، استرس‌های روحی و روانی است که در هر فرد بنا به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

مثلا کودکی که ترسو یا خجالتی است، تغییر محیط مدرسه، دعوا کردن معلم، تحت‌فشار قرار گرفتن دوستان یا به هر دلیلی کوچک‌ترین فشار روحی و استرس در او می‌تواند به صورت دندان قروچه مخصوصا در شب نمایان شود.

 

2- یک علت دندان قروچه می‌تواند تماس‌های زودرس دندانی باشد که تشخیص آن با دندانپزشک است که با حذف تداخلات و تماس‌های زودرس دندانی می‌تواند دندان قروچه را خیلی راحت درمان کند.

3- علت دیگر دندان قروچه انگل‌های روده‌ای هستند. حساسیت‌ها و آلرژی‌هایی که فرد ممكن است داشته باشد و همین‌طور اختلالات غدد درون‌ریز و در خیلی مواقع کمبودهای تغذیه‌ای، کمبود خیلی از ویتامین‌ها، مخصوصا ویتامین B می‌تواند باعث دندان قروچه در افراد شود.

اگر دندان قروچه به حدی شدید باشد که باعث سایش دندان شده و شدت آن به حدی زیاد باشد که بقیه هم صدای آن را بشنوند و همچنین اگر مدت زمان دندان قروچه طولانی باشد كه باعث مشکلات دندانی شود، درمانی که پزشک برای بیمار انجام می‌دهد استفاده از نایت گارد یا محافظ‌های شبانه است. برای استفاده از این محافظ ها قالب‌گیری از فک کودک انجام می‌ شود و محافظ نرم پلاستیکی روی دندان تعبیه می‌شود که به این وسیله مانع از ساییدگی دندان‌ها شود.

  

عوارض دندان قروچه

مهم‌ترین  عوارض دندان قروچه این است که باعث سایش دندان‌ها به ویژه دندان های جلویی می‌شود و این سایش دندانی به مرور زمان باعث دردها و حساسیت‌های دندانی می شود و از طرف دیگر باعث ایجاد دردهای عضلات جونده در ناحیه صورت و درد مفصل گیجگاهی فکی جلوی گوش بیمار است. در این موارد بیمار اشاره می‌کند وقتی دهانم باز و بسته می‌شود، مفصل جلوی گوشم درد می‌گیرد.

 

– گاهی اوقات این سایش به حدی شدت دارد که کل مینای دندان ممکن است از بین برود و عاج دندان را می‌توان به وضوح در داخل دهان بیمار دید.

 

درمان دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در کودک چه فیزیکی باشد و چه روان‌شناختی، کودکان ممکن است بتوانند با ریلکس و آرام شدن قبل از خواب، آن ‌را کنترل کنند؛ برای مثال گرفتن یک دوش آب گرم، چند دقیقه گوش دادن به یک موسیقی ملایم، و یا خواندن کتاب قبل از خواب می‌توانند موجب آرامش کودک شود.

در موارد نادر، این راه‌های اولیه و ساده برطرف کردن استرس برای متوقف کردن دندان قروچه کودک کافی نیستند. اگر کودک مشکل خواب دارد و یا اعمال غیر طبیعی انجام می‌دهد، دندان‌پزشک ممکن است ارزیابی‌های بیشتری را پیشنهاد کنند. این می‌تواند به تشخیص علت استرس و تعیین درمان مناسب کمک کند.

دکتر طاهره معصوم

دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم، متخصص دندانپزشکی کودکان سرکار خانم دکتر طاهره معصوم جز یکی از بهترین دندانپزشکان کودکان تهران در شرق و شمال تهران هستند. وی در بیمارستان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Sammiraaahyddygy

    اگه ادم بوتاکس مصپورت بخوره میمیره

  • علی فخرایی مهر

    دختر من ۵ سال و نیم هست پشت دندانهای پایین ۱ دندون نیش زده لزومی به مراجعه به پزشک هست

  • اسماعیلی

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر پسر من هفت سال و سه ماهش هست دندان اصلی فک پایین پشت دندان شیری در اومده و دندان شیری هنوز لق نشده خواستم بدونم باید چکار کنم نگرانم ممنون میشم جواب بدید با تشکر

  • مجید مرادی

    سلام.. وقت بخیر.. پسرم ۱۲ سالش هست..دندون شیری جلو فک بالا حدود یک ساله میشه افتاده ولی هنوز دندون اصلی در نیومده ک طبق عکس از فک بالا گرفتیم پشت ریشه دندون کنار در گیر شده،خواستم ی راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم ممنون میشم

  • لغو پاسخ
دکتر طاهره معصوم
بستن دکتر طاهره معصوم دکتر طاهره معصوم

سوالات خود را از دکتر طاهره معصوم بپرسید

02122785752