ریزش مو در آقایان و خانم ها امری طبیعی است؟ آیا راه درمانی وجود دارد؟ - سید مسعود داودی

ریزش مو در آقایان و خانم ها امری طبیعی است؟ آیا راه درمانی وجود دارد؟

ریزش مو در آقایان و خانم ها امری طبیعی است؟ آیا راه درمانی وجود دارد؟

 

دکتر سید مسعود داودی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر سید مسعود داودی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ هزار تار مو در پوست سر داریم و با توجه به سپری شدن طول عمر طبیعی موها که دچار ریزش می شوند انتظار این است که اگر روزانه ۱۰۰ عدد تار مو ریخته شود طبیعی است؛ یعنی در مقابل ریزش ۱۰۰ عدد تار مو رویش ۱۰۰عدد تار موی مجدد داریم اما اگر بیشتر از این حد باشد ممکن است منجر به کم پشتی مو شود. فردی که موهای کم پشتی دارد و اقدام به دارو و درمان کرده است اما بی نتیجه بوده، در این شرایط آقایان می توانند به فکر کاشت مو باشند. کاشت مو برای خانم خیلی کمک کننده نیست مگر در مواقع استثنائی! در مورد آقایان کسانی که  الگوی ریزش موی آنها کامل شده و  به سن ۳۰ سالگی رسیدند بهترین زمان برای کاشت مو است.

آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود؟

قبل از ذکر هر نکته ای بهتر است بدانید که شوره سر انواع مختلفی دارد ولی شایع ترین دلیل شوره سر در زمینه چرب بودن پوست است. کسانی که پوست و موی چربی دارند یکسری قارچ های ذره بینی در پوست سرشان زیاد می شود که باعث التهاب، افزایش تقسیم سلولی و ایجاد پوسته می شود که معمولا خفیف ترین فرم آن به صورت شوره سر دیده می شود. از آنجایی که این قارچ در بروز شوره سر نقش دارد، یکی از درمان های شوره سر استفاده از شامپوهایی هستند که خاصیت ضد قارچ دارند و در بازار انواع و اقسام آن به اسامی مختلف موجود هستند. گاهی ممکن است شامپو کفایت نکند و مجبور شویم در کنار شامپو از دارو هم استفاده کنیم. اصولا شوره سر به علت شایع بودن ممکن است جزء بیماری تلقی نشود ولی چون ظاهر خوشایندی ندارد (به خصوص زمانی که فرد لباس تیره می پوشد) ممکن است حس ناخوشایندی برای فرد به همراه داشته باشد. شوره سر معمولا درمان پذیر است، با این حال درمانش همیشگی و قطعی نیست، در یک دوره درمانی ممکن است شوره ها با استفاده از شامپو برطرف شوند ولی ممکن است نیاز به مصرف مجدد در آینده باشد. اصولا در مواقعی که فرد استرس، بی خوابی و مشغله فکری دارد ممکن است شوره سر بیشتر شود. فراموش نکنید که گاهی اوقات ممکن است شوره سر همراه با خارش باشد که در این صورت ممکن است باعث ریزش مو شود ولی شوره سر به تنهایی باعث ریزش نمی شود.

آیا استرس باعث ریزش مو می شود؟

امروزه کم تر فردی را می بینید که در زندگی روزمره خود استرس را تجربه نکند.با این حال استرس ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ دست اول استرس های حاد و زودگذر و دسته دوم استرس های مزمن و دراز مدت هستند. در هر دو صورت ممکن است ما به دنبال استرس های حاد یا کوتاه مدت و دراز مدت با به عبارتی مزمن تغییراتی را در پوست و ضمایم پوستی که شامل ناخن و مو می شود، مشاهده کنیم. استرس های حاد زودگذر هستند، اما شوکی به بدن وارد می کنند که پوست به عنوان عضوی از کل ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا در چنین شرایط سلول های پوست ، ناخن و ریشه مو ممکن است رشدشان کند یا متوقف شود. در این صورت ممکن است که تغییرات رشد را در طول چند روز یا چند هفته یا حتی چند ماه بعد مشاهده کنیم. به عنوان مثال شخصی ممکن است حادثه یا اتفاقی برایش رخ دهد که باعث بروز استرس حاد در فرد شود، در این مواقع بعداز طی مثلا 2 ماه مشاهده می کنیم که دچار ریزش موی شدید و نگران کننده ای می شود؛ طوری که فرد فکر می کند برای همیشه موهایش را از دست داده است. در صورتی که جای نگرانی نیست چرا که این ریزش موها بعد از مدتی به طور خود به خود درمان می شوند.

آیا شامپوهایی که برای ریزش مو معرفی می شوند، در کنترل ریزش مو تاثیرگذار هستند؟

قبل گفتن هر مسئله ای باید به این موضوع اشاره کنم که ممکن است برای خیلی از افراد سوال پیش بیاید که برای شستشوی موی سر شامپو بهتر است یا صابون؟ قطعا شامپو بهتر است، ممکن است کسانی از صابون در شستشوی موی سر بیشتر راضی باشند ولی عموم مردم از شامپو استفاده کنند بهتر است، به خصوص در جاهایی که آب چاه استفاده می شود؛ چرا که صابون رسوبی روی موهای سر باقی می گذارد که خوشایند مصرف کننده ها نیست، پس به طور کلی شامپو بهتر است. کسانی که موی چرب دارند باید از شامپوهایی استفاده کنند که مخصوص موهای چرب است و قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد و چربی را در خود حل می کند. کسانی که موهای خشک دارند شامپوهای ملایم تری باید استفاده کنند که آسیب بیشتری به موهای آنها وارد نشود، باعث موخوره و گره خوردن موی آنها نشود و کسانی که موهای معمولی دارند شامپوهای معمولی روزانه کافی خواهد بود. تبلیغاتی که در مورد خواص گیاهی موجود در شامپوها می شود بجز تبلیغ و جلب نظر مردم که این شامپوها را خریداری کنند کاربرد دیگری ندارد و اصولا خواص این مواد گیاهی در شامپوها حفظ نمی شود فقط ممکن است در بو و رنگ شامپوها تاثیر داشته باشد. پس بنابراین شامپو ریزش مو به هیچ وجه موثر نیست برای کسی که ریزش مو دارد حتما باید دارو مصرف کند.

دکتر سید مسعود داودی

بیوگرافی دکتر سید مسعود داودی دکتر سید مسعود داودی، زاده 1343 ورامین، متخصص پوست، مو و زیبایی در شهر تهران است که دوره پزشکی عمومی (دکترای عمومی) خود را در...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • Hanyeh Hosseini

    سلام خدمت پزشک محترم اگه واستون زحمتی نیست لطفا بفرمایید درصورتی که یک لکه تیره اطراف دهان بشکل سایه و محو ایجاد بشه نشانه چیه و ایا لازمه که به پزشک مراجعه کنم؟

  • سید نورالدین نورحسینی

    با عرض سلام . در صورت خود قرمزی ایجاد شده که پس از حمام بیشتر می شود . آیا قارچ می باشد ؟

  • Nazanin

    باسلام وخسته نباشید خدمت پزشک محترم وباعرض معذرت ازینکه مزاحم شدم یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید چون خیلی نگرانم ،اگرکسی مبتلا به زگیل دست باشد وبه شیرآب دستشویی یاسطوح دیگردست بزندوماهم به شیرآب وآن سطوح دست بزنیم وبعددستمان با لباس زیرمان تماس پیداکند،ویروس ازین طریق به دستمان وسپس به لباس زیرمنتقل شده وباعث ایجادزگیل درنواحی تناسلی یاکشاله ران ومقعد میشود؟ممنون میشوم پاسخ سوال راداده وراهنمایی کنید ،باتشکربسیارفراوان

  • Nazanin

    باسلام وخسته نباشید خدمت پزشک محترم وباعرض معذرت ازینکه مزاحم شدم یک سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید چون خیلی نگرانم ،اگرکسی مبتلا به زگیل دست باشد وبه شیرآب دستشویی یاسطوح دیگردست بزندوماهم به شیرآب وآن سطوح دست بزنیم وبعددستمان با لباس زیرمان تماس پیداکند،ویروس ازین طریق به دستمان وسپس به لباس زیرمنتقل شده وباعث ایجادزگیل درنواحی تناسلی یاکشاله ران ومقعد میشود؟ممنون میشوم پاسخ سوال راداده وراهنمایی کنید ،باتشکربسیارفراوان

  • لغو پاسخ
دکتر سید مسعود داودی