رایج­ ترین عمل‌های زیبایی دندان کدامند؟ - زهره سادات نوروز زاده

رایج­ ترین عمل‌های زیبایی دندان کدامند؟

رایج­ ترین عمل‌های زیبایی دندان کدامند؟

لمینیت­‌های دندانی رایج‌­ترین عمل زیبایی دندان هستند که از جنس­ های مختلف کامپوزیتی و سرامیکی موجود هستند.

دکتر زهره سادات نوروز زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر زهره سادات نوروز زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در روش کامپوزیتی که به آن ونیرهای کامپوزیتی گفته می ­شود بدون تراش یا با تراش مختصری در روی دندان یک لایه کامپوزیت روی دندان گذاشته می­ شود. این روش در مطب دندانپزشکی توسط پزشک انجام شده و در یک تا دو جلسه انجام می­ شود.

روش دوم که لمینت­ های سرامیکی است و نیاز به تراش دندان در دو سطح دندان دارد که شامل:

سطح بیرون و محل تماس دندان با دندان مقابل است. بعد از تراش قالب­ گیری انجام می ­شود و به مدت دو هفته بعد تحویل می ­شود. در این روش مراحل ساخت در لابراتوار انجام می­ شود و باید قبل از شروع کار در مورد نحوه انجام کار مشاوره خوبی صورت گیرد.

در هر دو روش انتخاب رنگ به عهده بیمار است. در نظر داشته باشید که رنگ دندان شما تغییر نخواهد کرد و فقط ممکن است کمی تیره­ تر شود که با رعایت بهداشت اصلاح می­ شود.

اما با توجه به نیاز شما، گزینه­ های زیبایی دیگری هم وجود دارند. برای مثال:

دندان­ های لکه دار یا تغییر رنگ یافته: مینایی که دندان­ها را پوشش می­ دهد ممکن است لکه­ دار شود. ساختار زیرین دندان (عاج) نیز می­ تواند در طول زمان زرد شود. بلیچینگ، گزینه‌ ای برای دندان­ های سالم است.

بلیچینگ را می­ توان در مطب یا در منزل با استفاده از قالب ­های ساخته شده توسط دندانپزشک و  متناسب با دهان شما انجام داد. نخستین گزینه می­ تواند یک محصول بلیچینگ خارج از نسخه باشد.

تراش ها یا لکه های زبر: این­ها را می ­توان با یک ماده همرنگ دندان به نام کامپوزیت رزین پر کرد. این ماده را می ­توان برای انطباق با رنگ دندان­ هایتان انتخاب کرد. پس از اینکه صاف و جلا داده شد، تقریبا به محیط اطراف خود شبیه خواهد بود.

پوسیدگی­ ها یا شکستگی ­ها: پر کردن دندان ­های عقبی با آمالگام سنتی گزینه خوبی است. با وجود این، اغلب مردم نمی­ خواهند هنگام لبخند زدن، “دهان فلزی” خود را به نمایش بگذارند. آمالگام نقره‌ ای حاوی جیوه است که می ­تواند برای سیستم عصبی سمی باشد. با این حال گفته می ­شود که نشت جیوه به داخل دهان بسیار نادر است. سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ دلیلی برای محدود ساختن استفاده از آمالگام پیدا نکرده است. اما برخی دندانپزشکان و بیماران ترجیح می­ دهند که از آمالگام نقره‌ ای استفاده نکنند.

یک جایگزین، استفاده از مواد همرنگ دندان است. این مواد از یک ماده پلاستیکی شبیه به موادی تشکیل شده است که برای ترمیم ترک یا شکستگی­ ها مورد استفاده قرار می­ گیرند. برخی پرکردگی‌ های سفید (کامپوزیت­ های مستقیم) به داخل حفره فشار داده و با یک نور آبی خاص با شدت بالاکیور (سفت) می­ شوند. سایر مواد در آزمایشگاه ساخته و سپس در محل سمان‌ کاری می ­شوند، که شامل کامپوزیت­ های ویژه و پرکردگی‌ های پرسلن به نامه ای اینله (inlay) و انله (onlay) هستند و سطح بزرگتری از دندان را پوشش می­ دهند. کامپوزیت­ ها و پرکردگی ­های پرسلن ساخته شده در آزمایشگاه، هزینه‌ بسیار بیشتری از آمالگام دارند، اما بسیار جذاب­ ترند.

دندان­ های کج و کوله (نامرتب): طبیعی نیست که دندانی نسبت به سایر دندان ­های مجاورش بلندتر یا ظاهری متفاوت داشته باشد. با عملی به نام بازسازی (recontouring) دندانپزشک می­ تواند دندان را مجددا شکل بدهد تا تطابق بهتری با سایر دندان­ ها داشته باشد.

شکاف بین دندان ها: شکاف­ های کوچک را می­ توان با قرار دادن مواد کامپوزیت بین دندان­ ها پر کرد. این کار دندان­ ها را کمی از قبل پهن‌تر می­ سازد. برای شکاف­ های بزرگ یا سایر عیوب سطحی، ممکن است دندانپزشک ونیرها را توصیه کند. ونیرها یکی از گرانترین جراحی‌ های زیبایی هستند و به طور دائم به دندان ­های جلو چسبانده می­ شوند. ونیرها یک ظاهر کاملا جدید به دندان ­ها می‌ بخشند. ونیرها از پوسته‌ های فوق نازک پرسلن ساخته می­ شوند که دقیقا با رنگ دندان­ های شما مطابقت دارند. همچنین ممکن است دندانپزشک، شما را به یک ارتودنتیک ارجاع دهد تا فضای بین دندان­ هایتان را ببندد. برخی افراد این شکاف را دوست دارند یا به آن اهمیتی نمی ­دهند. برخی نیز نسبت به آن بسیار حساس بوده و تمایل به بستن آن دارند.

شما و دندانپزشک می ­توانید بهترین گزینه درمانی را انتخاب کنید. در برخی موارد، بهترین گزینه عدم درمان است. در برخی موارد دیگر نیز می­ تواند باندینگ، ونیر یا بریس باشد.

دندان های شکسته یا کج: اگر دندانی به طور بسیار بدی شکسته است یا از لحاظ ساختاری ضعیف است، ممکن است به یک تاج نیاز داشته باشید. امروزه تاج ­های دندا ن­های جلو از پرسلن همرنگ دندان ساخته م ی­شوند و بسیار طبیعی به نظر م ی­رسند. تاج می تواند تمام پرسلن یا پرسلن باشد و فلزی از داخل آن به دندان وصل شود که این روشی رایج ­تر است. هر دو نوع تاج، نتایج فوق‌ العاده‌ای دارند که انتخاب آن به سلیقه و اولویت شما و دندانپزشک شما بستگی دارد.

 

عمل­ های زیبایی دارای تکنیک و هزینه­ های مختلفی هستند. پیش از آنکه یک برنامه درمانی را آغازکنید، تمامی گزینه‌ها را در نظر گرفته و یک تصمیم آگاهانه بگیرید. به خاطر داشته باشید که این عمل ها قابل بازگشت نیستند.

دکتر زهره سادات نوروز زاده

دکتر زهره سادات نوروز زاده؛ جراح دندانپزشک، ایمپلنت و لیزر دندان فارغ تحصیل سال 84شماره نظام پزشکی 106854 دارنده گواهینامه ایمپلنت از انجمن ایمپلنت آمریکا در سال 2006 و گواهینامه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

  • alo_admin

    سلام داکتر صاحب من یک مشکل دارم که دندان هایم سر بخودی پوسیده میشوند منتظر جواب و هدایت تان استم تشکر.

  • alo_admin

    سلام چطور میتوان دندان هایی که کامپوزیت شده رنگش را روشن کرد .من دندانهام کامپوزیت شده ولی رنگش تیره شده حدود 9 سال پیش انجام شده

  • alo_admin

    با سلام روی 2 دندان اصلی دختر 6 ساله ام لکه های قهوه ای بوجود آمده چرا این لکه ها پدید آمده و باید چه کاری انجام دهم ممنون

  • لغو پاسخ