بهترین روش‌ها برای درمان چاقی - حمیدرضا وفائی

بهترین روش‌ها برای درمان چاقی

بهترین روش‌ها برای درمان چاقی

 

دکتر حمیدرضا وفائی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر حمیدرضا وفائی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دو سری درمان چاقی داریم یکی عمل‌های جراحی است که عمل جراحی کاهش وزن نامیده می‌شود و دیگری عمل جراحی فرم‌دهی بدن یا بادی کانترینگ است.

این عمل‌های جراحی برای چه کسانی استفاده می‌شود؟

بستگی به نسبت قد و وزن دارد، شاخصی به اسم شاخص توده بدنی یا BMI داریم که بر اساس نسبت وزن به قد بیمار محاسبه می‌شود. کسانی که بالای عدد 30 باشند، افراد چاق نامیده می‌شوند که باید تحت درمان‌های خاص قرار بگیرند. اگر BMI بالای 40 باشد شامل افرادی می‌شود که باید اعمال جراحی کاهش وزن انجام دهند. اعمال جراحی کاهش وزن شامل: کوچک کردن معده یا اسلیو معده، عمل بای پس یا برداشتن یک تکه از روده و باتوجه به نوع عمل باعث می‌شود که فرد بین 40-20 کیلوگرم طی یک سال کاهش وزن پیدا کند. ولی اگر فرد در محدوده‌ای باشد که چاق باشد ولی BMI زیر 40 باشد، این فرد نیاز به این اعمال جراحی ندارد و برای وی اعمال جراحی فرم‌دهی بدن یا بادی کانترینگ استفاده می‌کنیم که در قسمت‌های مختلف بدن فرق می‌کند. مثلا ممکن است خانمی سینه‌های بزرگی داشته باشد به جز از نظر ظاهری و زیبایی به گردن فشار وارد می‌کند،  باعث آرتروز گردن شده و مشکلات جسمی ایجاد کرده است که باید عمل جراحی ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه را انجام دهد که یک نوع عمل جراحی فرم‌دهی است یا بر فرض مثال خانمی که چندین یا حتی یک زایمان داشته است، عضلات شکم باز شده است، شکم حالت گنبدی پیدا کرده، پوست شکم آویزان شده است كه باید عمل جراحی آبدومینوپلاستی انجام شود که در این عمل پوست‌های اضافی از ناحیه ناف به پایین برداشته می‌شود، عضلات شکم که طی بارداري باز شده، دوخته می‌شود و پوست پایین کشیده می‌شود، پهلوها ساکشن می‌شود که به مجموع اینها آبدومینوپلاستی گفته می‌شود که باز هم یکی از اعمال جراحی بادی کانترینگ یا فرم‌دهی بدن است.

یکی دیگر از این موارد لیپوماتیک است. فردی که به‌طور موضعی در مناطقی از بدن مثل بازوها، ناحیه شکم، ران‌ها و ناحیه پشت تجمع چربی دارد ولی وزن شخص در حدی نیست که بخواهیم اعمال جراحی کاهش وزن را برای وی انجام دهیم، این فرد کاندیداي مناسبی برای لیپوماتیک یا همان پیکرتراشی است.

کسانی که چاقی موضعی دارند، وقتی به باشگاه می‌روند ممکن است این چربی تبدیل به عضله شود. توصیه شما برای این افراد که چاقی آنها بیش از اندازه است، چیست؟ آيا می‌توانند عمل کنند یا ابتدا عمل کنند بعد باشگاه بروند؟

اینکه چربی به عضله تبدیل شود چنين چیزی صحت ندارد. می‌توان با ورزش کردن حجم چربی را کم کرد ولي سلول چربی از بین نمی‌رود، اگر سلول چربی به اندازه یک گردو دارید، می‌توانید با ورزش کردن به اندازه یک فندق برسانید یعنی کوچک‌تر می‌شود ولی تعداد از بین نمی‌رود، تعداد ثابت است. اگر کسی چربی موضعی داشته باشد باید آن را تخلیه کند. مثلا بعضی‌ها می‌خواهند با ورزش کردن بازو را کوچک کنند ولی این کاملا برعکس است. وقتی ورزش بازو می‌کنید، عضله قوی می‌شود یعنی عضله حجم می‌گیرد مخصوصا اگر ورزش غیرهوازی باشد كه باعث می‌شود بازو بزرگ شود. در هر فردی چه خانم چه آقا یک اگر بافت چربی داشتید یک بافت عضله‌ای هم به آن اضافه کردید، سه ماه ورزش انجام می‌دهید 2 سانت دور بازو اضافه می‌شود. این فرد حتما باید لیپوماتیک یا روش‌های دیگر تخلیه چربی را انجام دهد و در عین حال ورزش هم انجام دهد. ورزش‌ها چه تاثیر داشته باشند چه نداشته باشند باید حتما انجام شوند، عمل‌ها منافاتی با ورزش کردن ندارند.

نتیجه عمل جراحی‌های موضعی   

قبل از عمل با بیماران مشاوره می‌کنم و از آنها می‌پرسم که از عمل چه چیزی در ذهن آنها هست. گاهی اوقات مشکلات جسمی بعضی بیماران کمتر از مشکل ذهنی آنهاست، یعنی در ذهن یک چیزی از خود تجسم می‌کنند و  توقع دارند شبیه همان ذهنیت شوند یا مثلا عکسی از یک هنرپیشه مشاهده کردند و دوست دارند شبیه وی شوند، در صورتی که اسکلت، استخوان‌بندی و فیزیک بدني هیچ کدام شبیه یک نفر دیگر نیست که توقع داشته باشید شبیه وی شوید، به خاطر اینکه فرد چه ذهنیتی دارد خیلی مهم است و توقع شخص باید منطقی باشد. برای اینکه فرمی که ایجاد شده ادامه پیدا کند نیاز به این است که سبک زندگی خود را بعد از عمل تغییر دهند، اینکه توقع داشته باشند این عمل را انجام دهند و مثل قبل زندگی کنند و هیچ تغییری در زندگی بعد از عمل به وجود نیاورند، مطمئنا نتیجه مناسبی نخواهند گرفت. این عمل‌ها فرم‌دهی بدن است، یعنی بیشتر کاهش سایز را سبب می‌شود. ممکن است حدود 9-8 لیتر چربی از یک فرد تخلیه کنیم ولی این 9-8 لیتر 9-8 کیلو نیست چون وزن چربی خیلی سبک است، کاهش سایز واضح می‌دهد ولی کاهش وزن نمی‌دهد به این خاطر اگر کسی تصمیم داشته باشد با این روش‌ها وزن خود را کاهش دهد، اصلا روش مناسبی نیست که قبل از عمل اینها گفته می‌شود باید توقعات بیماران منطقی باشد، توقع در این حد باشد که سایز و فرم بدن تغییر می‌کند و این انگیزه‌ای می‌شود برای اینکه خود بیماران به نحوه اصلاح تغذیه، افزایش تحرک و فعالیت بدنی ادامه دهند تا نتیجه دائمی بگیرند.

دکتر حمیدرضا وفائی

دکتر حمیدرضا وفایی، فوق تخصص جراحی دکتر حمیدرضا وفایی از آن دسته از پزشکان هستند که تمام جراحی ها و روش های درمانی و زیبایی دکتر بدون هیچ گونه خطری...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • رها حجابی

    سلام خسته نباشید آقای دکتر من ۵ سال پیش عمل لیپوماتیک انجام دادم ولی متاسفانه به خاطر بی تجربه بودن پزشک بدنم ناهموار و خیلی بد ترکیب شده پشت بازو هام گود رفته و گوله گوله شده شکمم ناهموار و تیکه تیکه شده و ران هام هم همچنین لطفا بفرمایید قابل ترمیم هستند یا نه ؟ ممنونم

  • محمدحسین سعادت

    سلام من 19 سالمه و روی صورتم انواع و اقسام جوش ها ایجاد میشود مثل جوش چرکی زیر پوستس دردناک و مواد غذایی گرم هم باعث ایجاد جوش میشه بعضی ها میگن منافظ پوستت بازند و صورتم هم چرب هست خواهشا راهنمایی کنید

  • گلی زنگنه

    آیا با وزن ۱۰۰ کیلو گرم انجام عمل لیپوماتیک امکان پذیر است؟

    • دکتر حمیدرضا وفائی

      بله قابل انجامه

  • زهراابراهیمی

    باسلام ،صورت همسرم وقتی بچه بوددچارسوختگی شده الان لکه ی بدی روی صورتشه خواستم بدونم باجراحی پلاستیک ازبین میره یانه؟؟ممنونم

  • لغو پاسخ