دندان قروچه به چه علت در کودکان اتفاق می افتد؟ - دکتر الهام حاتم زاده

دندان قروچه به چه علت در کودکان اتفاق می افتد؟

دندان قروچه به چه علت در کودکان اتفاق می افتد؟

 

دکتر الهام حاتم زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر الهام حاتم زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دندان قروچه فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها روی هم است. حدود 10درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین  6 تا 4 سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندان های شیری و رویش دندان های دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندان ها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان از بین می رود.

طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسر بچه ها بیشتر از دختر بچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندان ها با تماس غیر طبیعی بین دندان های پایینی و بالایی کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و… از علت های این اختلال بر شمرده شده است.

علل، علائم و راه‌های درمان «دندان قروچه»

دندان قروچه، هم در افراد بزرگسال و هم در کودکان دیده می‌شود. دندان قروچه عوارض‌ مختلفی مانند سایش  و از بین رفتن مینای دندان‌ها و همچنین شکستگی و لق شدن دندان ها را به همراه دارد.

دندان قروچه شبانه

در این حالت دندان پزشک برای شما، وسیله ای به نام « نایت گارد» می سازد که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که با قالب گیری از دندان شخص ساخته می شود و باید شب ها در دندان قرار دهید. این وسیله باعث جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندان ها می شود. البته در بسیاری از موارد، استفاده از این وسیله به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه های شبانه نیز شده است. قیمت این وسیله زیاد گران نیست و استفاده از آن جهت پیشگیری از عواقب دندان قروچه ضروری است.

علت دندان قروچه

علت اصلی دندان قروچه هنوز معلوم نیست، اما در کودکان معمولا با اضطراب روزانه همراه است. دندان قروچه اغلب در مرحله ای که هنوز خواب کودکان چندان عمیق نشده، رخ می دهد و گاهی باعث ایجاد خواب های منقطع در آنها می شود، همین امر باعث می شود کیفیت خواب در این کودکان پایین بیاید و روی فعالیت های روزانه آنها اثر بگذارد، به همین خاطر لازم است که دندان قروچه ارزیابی و پیگیری شود.

یکی از راه های کمکی این است که به کودکان کمک کنیم تا روز کم استرسی را بگذرانند. باید بدانیم که حمایت عاطفی از کودکان می تواند شدت بروز دندان قروچه را کم کند. اقدام دیگری که می توان انجام داد، این است که توجه کنیم کودک قبل از خواب، فعالیت های پرهیجان انجام ندهد. باید قبل از خواب، لحظات آرامی را برای کودک فراهم کرد تا او با آرامش بیشتر به خواب رود.

گاهی اوقات والدین برای مشکلات دندان قروچه کودکان خود به روان پزشک مراجعه می کنند، در این موارد روان پزشک علت دندان قروچه کودک را از نظر اضطراب مورد بررسی قرار می دهند که آیا علت از اضطراب است یا خیر. در بعضی موارد که کودک مشکل پرخاشگری یا لجبازی دارد و علائم بیرونی هستند، والدین اطلاعات خوبی ارائه می دهند که در این مواقع با والدین صحبت می شود، اما در بعضی موارد مثل اضطراب یا ترس، شاید والدین اطلاع چندانی از موضوع نداشته باشند بنابراین بهتر است با خود کودک صحبت شود.

با توجه به سن کودک، می توان در مورد نگرانی های  صحبت کرد. معمولا سوالات مستقیم پرسیده نمی شوند بلکه در قالب یک نقاشی یا داستان یا بازی با او صحبت می کنیم تا ریشه اصلی اضطراب او را پیدا کنیم.

در مواردی که اضطراب شدید وجود داشته باشد، تجویز داروهای ضداضطراب ضروری است، اما در بعضی موارد یک رفتار مانند دندان قروچه تبدیل به رفتاری عادتی می شود که دیگر دارو، راه حل نیست و باید رفتاردرمانی انجام شود.

علت دندان قروچه بچه ها چیست؟

در این سن معمولا به دلیل اینکه دندان ها شروع به رویش می کند، کودکان با دندان قروچه یا ساییدن لثه ها به هم سعی می کنند هم خارش لثه برطرف شود و هم اینکه دندان نهفته بیرون بیاید.

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده دکتر الهام حاتم زاده، متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان خانم دکتر الهام حاتم زاده طبق آخرین متدهای جهان بسیاری از کودکان و نوجوانان را تحت درمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • نرگس زارعی

    باسلام دختری 11 ساله دارم و دندانهایش بعلت مکیدن انگشت که همچنان ادامه دارد کج و نامرتب درامده می خواستم ببینم زمان مناسب برای ارتودنسی چه موقع است ؟ آخه هنوز دندان های شیری اش کاملا نیوفتاده است .باتشکر از راهنمایی شما

  • لعيا چوپاني

    مي خواستم بدونم در سن ٣٣سالگي ارتودنسي خوب جواب ميده؟

  • سرایلو

    سلام کودکی 7ماهه دارم که در حال دندان درآوردن می‌خواستم راهنمایی کنید چطور از اولین دندون هاش مراقبت کنم تا در آینده مشکلات لثه و دندان نداشته باشه در ضمن الان لثه هاش خیلی خارش داره دراین مورد چطور میتونم کمکش کنم

  • alo_admin

    پوسيدگي دندان اصلي

  • لغو پاسخ