آیا دندان های شیری مهم هستند؟ - دکتر الهام حاتم زاده

آیا دندان های شیری مهم هستند؟

آیا دندان های شیری مهم هستند؟

عقیده عمومی براین است که دندان های شیری به خاطر عمر کوتاه شان اهمیت چندانی ندارند اما واقعیت غیر از این است. دندان های شیری به دلایل مختلفی دارای اهمیت بالایی هستند، که مراقبت و نگهداری از آنها بسیار لازم است.

دکتر الهام حاتم زاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر الهام حاتم زاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

دندان های شیری سالم کودکان زیبا و سالم

یکی از مهم ترین دلایل اهمیت دندان های شیری که شاید کمترین توجه به آن شده است نقش آنها در زیبایی  کودکان است. پوسیدگی دندان های شیری و یا تیره شدن آن ها با داروهای مختلف مثل قطره آهن، تاثیر نامطلوبی در زیبایی کودکان به جا خواهد گذاشت و به دنبال آن کودک از ظاهر خود خجالت می کشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد.

کودکانی که به علت دندان درد های مداوم، پوسیدگی های شدید و از بین  رفتن نسج سالم دندان های شیری، قادر به تغذیه مناسب نیستند، به مشکلات جسمی، اختلالات رشد و گاهی سوء تغذیه دچار می شوند.

داشتن دندان های شیری سالم، به کودکان این توانایی را می دهد که در یکی از با اهمیت ترین مراحل رشد، تغذیه ای مناسب و کافی داشته باشند.

دندان های شیری سالم راهنمای رویش صحیح دندان های دائمی

هنگامی که دندان های شیری در محیط دهان رویش یافته اند، جوانه های دندان های دائمی در زیر آنها شکل گرفته اند. در واقع این دندان های شیری سالم، فضای لازم را برای دندان های دائمی جایگزین خود حفظ می کنند تا دندان های دائمی زیرین آنها به موقع و در جای مناسب خود رویش پیدا کنند.

اگر یک دندان شیری زودتر از زمان مناسب خود کشیده شود دندان های عقبی آن به سمت جلو حرکت کرده و فضای دندان کشیده شده را اشغال خواهد کرد، در نتیجه هنگامی که دندان دائمی زیرین دندان کشیده شده به زمان رویش برسد به دلیل نداشتن فضای کافی، رویش نا به جا خواهد داشت یا نهفته باقی می ماند و مشکلات ارتودنسی و ردیف نبودن دندان ها را برای کودک ایجاد خواهد کرد. حتی اگر بین دندان های شیری پوسیده شود و مقداری از نسج دندان ها در اثر پوسیدگی از بین برود، دندان عقبی به اندازه نسج از دست رفته دندان جلویی به سمت جلو حرکت کرده و فضای دندان جلویی را اشغال خواهد کرد. بنابراین حتی پوسیدگی های کوچک دندان های شیری نیز باید به سرعت  ترمیم شوند و حتی الامکان دندان شیری  قابل  نگهداری در دهان را نباید زودتر از موعد مقرر کشید.

دندان شیری سالم، تکلم زیبا

کودکانی که به دلیل پوسیدگی دندان های شیری، خصوصا دندان های جلویی خود را از دست می دهند قادر نیستند به خوبی صحبت کنند و در تکلم دچار اشکال خواهند شد.

آیا دندان شیری عصب دارد؟ چه موقع دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

دندان های شیری مانند دندان های دائمی دارای تمام اجزای تشکیل دهنده دندان از جمله اعصاب و عروق هستند، اگر پوسیدگی در دندان شیری گسترش پیدا کند عصب را درگیر می کند که برای درمان چنین دندان هایی باید به درمان عصب پرداخت.

لازم به ذکر است که عصب دندان دائمی مجزا است و درمان عصب دندان شیری هیچ گونه اثری بر عصب دندان دائمی ندارد.

فضا نگهدار

اگر یک دندان شیری به علت پوسیدگی شدید و عفونت از دست برود حتما جای خالی آن باید با وسیله ای به نام فضا نگهدار پر شود در غیر این صورت با بی نظمی و اختلال رویش دندان های دائمی مواجه خواهیم بود.

اهمیت سلامت دندان شیری

1- کودکانی که دارای مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی، خوردگی و بد رنگی دندان هستند همواره در جمع سایر کودکان از این موضوع رنج برده و این امر موجبات سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس را در این کودکان فراهم می کند.

2- با توجه به اینکه جویدن غذا اولین مرحله از فعالیت دستگاه گوارش است پوسیدگی و درد دندان ها خصوصا در هنگام جویدن غذا، موجب عدم رغبت کودکان به غذا خوردن می شود، این امر باعث کم اشتهایی و حذف گروه های غذایی (نیازمند جویدن بیشتری هستند) می شود و در نتیجه کاهش وزن آنها را به همراه خواهد داشت.

3- نظر به اینکه رویش دندان های دائمی بر پایه دندان های شیری است داشتن دندان های شیری سالم جهت رویش دندان های دائمی مرتب ضروری است.

4- در صورت عدم توجه و مراقبت از دندان های کودک امکان عفونت دندان ها افزایش یافته و موجب تورم، درد شدید و از بین رفتن لایه های محافظ دندان های دائمی می شود و گاهی رویش آنها را با مشکل مواجه می کند، این امر احتمال درمان ارتودنسی در سنین بالاتر را ضروری می کند.

 

دکتر الهام حاتم زاده

دکتر الهام حاتم زاده دکتر الهام حاتم زاده، متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان خانم دکتر الهام حاتم زاده طبق آخرین متدهای جهان بسیاری از کودکان و نوجوانان را تحت درمان...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • نرگس زارعی

    باسلام دختری 11 ساله دارم و دندانهایش بعلت مکیدن انگشت که همچنان ادامه دارد کج و نامرتب درامده می خواستم ببینم زمان مناسب برای ارتودنسی چه موقع است ؟ آخه هنوز دندان های شیری اش کاملا نیوفتاده است .باتشکر از راهنمایی شما

  • لعيا چوپاني

    مي خواستم بدونم در سن ٣٣سالگي ارتودنسي خوب جواب ميده؟

  • سرایلو

    سلام کودکی 7ماهه دارم که در حال دندان درآوردن می‌خواستم راهنمایی کنید چطور از اولین دندون هاش مراقبت کنم تا در آینده مشکلات لثه و دندان نداشته باشه در ضمن الان لثه هاش خیلی خارش داره دراین مورد چطور میتونم کمکش کنم

  • alo_admin

    پوسيدگي دندان اصلي

  • لغو پاسخ