کاشت ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟ - دندانپزشکی آراد

کاشت ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

کاشت ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

کاشت ایمپلنت بدون جراحی به نظر می رسد اصطلاح اشتباهی باشد، به جای این اصطلاح  بهتر است بگوییم جراحی فلپ لس.  در جراحی فلپ لس لثه اصلا باز و شکافته نمی شود و با یک بی حسی ایمپلنت را می کاریم. اینکه گفته می شود بدون جراحی؛  چون لثه باز نمی شود و کمی جراحی ساده تر است . ولی همین کاشتن ایمپلنت در حقیقت یک نوع جراحی است و نمی توان گفت ایمپلنت بدون جراحی.

دندانپزشکی آراد نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دندانپزشکی آراد کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

اگر خیلی جزئی تر وارد این دو موضوع شویم دو مسیر برای قرار دادن ایمپلنت داریم:

یکی تکنیک فلپ لس است و دیگری تکنیکی که با فلپ انجام می شود.

اکثر دندانپزشکان و بزرگان این علم تاکید دارند باید استخوان را مشاهده کنند و بعد ایمپلنت را کار بگذارند. به همین علت وقتی لثه باز می شود استخوان را مشاهده می کنیم و جراح همه چیز را لمس می کند و شرایط را می سنجد و دندانپزشکانی  که اصولی تر کار می کنند ترجیح می دهند لثه را باز کنند، ولی در شرایط خاص با یکسری تمهیدات خاص و عکس های سیتی اسکن و شرایط ایده آل می توان این جراحی را انجام داد. معمولا خیلی محدود سراغ این جراحی می روند. جاهایی که زیبایی مطرح باشد و شرایط استخوان خیلی خوب باشد همه چیز نزدیک به ایده آل باشد با یک بی حسی و دریل های مخصوصی،  لثه و استخوان را سوراخ می کنند و در نهایت ایمپلنت را کار می گذارند و یک پیچ را روی ایمپلنت قرار می دهند و به همین دلیل ایمپلنت بدون جراحی نامیده می شود.

 

و حتی می توان گفت در مورد دندان‌هایی که همزمان با کشیدن، ایمپلنت انجام می‌شود در حقیقت خود روش فلپ لس است. در دندان‌های تک ریشه که عفونت و التهاب لثه نداشته باشند همزمان با کشیدن،  ایمپلنت انجام می‌شود. در دندان‌های چند ریشه بهتر است دو ماه بعد از کشیدن، ایمپلنت انجام شود هر چند در برخی شرایط مانند داشتن استخوان مناسب در ناحیه فورکا (محل تقاطع ریشه‌ها) ممکن است جراح تصمیم به گذاشتن همزمان ایمپلنت با کشیدن دندان‌های خلفی داشته باشد. در جایگزینی همزمان هم وضعیت استخوان تعیین‌کننده است.

 

درمان ایمپلنت دندانی در عین سادگی می‌تواند درمان پیچیده‌ای نیز تلقی شود. تخصص جراح و تجربه در موفقیت درمان‌های ایمپلنت بسیار مهم است در صورت عدم رعایت اصول درمان عوارضی مانند پس زدن ایمپلنت، سینوزیت و آسیب به عصب فک تحتانی ممکن است بروز کند.

میزان موفقیت ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد؟

اگر ایمپلنتی کیفیت خوبی داشته باشد و در کارخانه معتبری ساخته شده باشد آن ایمپلنت مجوز استفاده در اروپا و آمریکا را کسب می‌کند. شرکت‌های ایمپلنت سازی که محصولات آن‌ها مجوز استفاده در آمریکا و اروپا را کسب کرده باشند دارای نشان FDA و CE می‌باشند. توسط دندانپزشکی که علم و تجربه کافی در مورد درمان‌های ایمپلنت داشته باشد قرار داده شود. میزان استخوان اطراف ایمپلنت کافی باشد یا به روش صحیح،  پیوند و جایگزینی استخوان در اطراف ایمپلنت قبل از کاشت ایمپلنت یا حین کاشت ایمپلنت انجام گیرد. به ایمپلنت‌ها نیروی‌های مخرب وارد نگردد. درمورد نیروهای مخرب در جایگاه دیگر بطور کامل بحث می‌گردد.

مزایای کاشت دندان بدون جراحی:

۱ – کاهش زمان کاشت دندان

۲ – کاهش درد بعد از کاشت دندان

۳ – کاهش تورم بعد از کاشت دندان

۴ – مناسب برای بیماران سیگاری

۵ – مناسب برای بیماران دیابتی

۶ – بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.

۷ – جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان

۸ – کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان

۹ – انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان

۱۰ – حفظ لثه بین‌دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان‌های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان‌های عقب.

 

تکنیک جایگذاری بدون جراحی (بدون برش لثه) جهت حفظ ساختار لثه و استخوان فک و جلوگیری از تحلیل بیشتر لثه و استخوان به کار می‌رود. در این روش بعد از بی حسی موضعی لثه به قطر ایمپلنت پانچ می‌شود و از همان محل پانچ لثه ایمپلنت جایگذاری می‌شود. این روش نیاز به بخیه کردن ندارد و اصلا خونریزی بعد از جایگذاری ایمپلنت نخواهیم داشت.

 

این روش کمترین درد ممکن بعد از جایگذاری ایمپلنت را خواهد داشت و نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف نخواهد بود. این روش برای افرادی که حجم استخوان فک آن‌ها مناسب است استفاده می‌شود؛ و اگر دقیق و متبحرانه توسط متخصص ایمپلنت انجام شود، نتایج عالی بدست می‌آید. این روش ضخامت لثه‌ای ایده آل ایجاد می‌کند که برای زیبایی دندان‌های جلویی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مقایسه ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

هر دو ایمپلنت فوری و معمولی برای جایگزینی دائمی دندان غائب به کار برده می‌شود. اما اگر کاشت دندان به روش متعارف و طولانی مدت انجام شود، دندانپزشک باید چند هفته بعد از کاشت  صبر کند تا مطمئن شود که استخوان کافی اطراف ایمپلنت تشکیل شده است و استخوان می‌تواند به خوبی ایملپنت را نگه دارد. از سوی دیگر دندانپزشکان با بهره‌گیری از مهارت‌های جراحی پیشرفته می‌توانند کاشت دندان را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام دهند. به این ترتیب نیازی نیست که بیمار روز‌ها بدون دندان منتظر آماده شدن ایمپلنت بماند.

سوالات خود را از بپرسید
  • مینا

    عرض سلام. مادرم ۵۰ سالشون هست. ۵ ساله دندان مصنوعی دارند(کامل). الان استخوان لثه هاشون تحلیل شده و دندان مصنوعی شون ثابت نمیمونه. آیا راهی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا حتی بهبود هست؟ متاسفانه ایشون دیابت هم دارند .

  • ربابه رستمی

    سلام شبتون بخیر آقای سلطانی رستمی هستم سه شنبه ایمپلنت کردم زیر چونه پایین لپم ورم کرده وکبود شده درد هم دارم این طبیعیه دسترسی وشماره ای هم ندارم که عکس گرفتم بفرستم براتون راهنمایی کنید ممنون

  • سیدآریا

    باسلام. مادرم 49 ساله است و تا به حال فقط یک دندان آسیا فک پایین را کشیده و 12 دندان سالم 22 دندان سالم و بقیه را پرکرده وقتی مسواک می زد از دندان جلویی فک پایین کمی خونریزی داشت به جراح آقای دکتر مهدی سلمانی مراجعه کردیم دو جلسه کورتاژ لثه تجویز کرد یک جلسه انجام شده مادرم نمی خواهد برای جلسه دوم برود چون فکر می کند ضروری نیست و دندانهایش خوب شده و کورتاژ دوباره به استحکام دندان هایش آسیب می رساند چه کار کنیم آیا به نظر شما جلسه دوم برویم یا نه؟

    • دندانپزشکی آراد

      با سلام در صورت تشخیص مشکل لثه؛ حتماً درمان را کامل کنید. ممنون

  • alo_admin

    با سلام و درود خدمت دکتر عزیز خواستم راهنمایی بفرمایید ایمپلنت کره‌ای بهتر است یا سوئیسی. ممنون از لطف شما و پاسخ تون

    • دندانپزشکی آراد

      سلام؛ ایمپلنت ها رو نباید بر اساس کشور سازنده طبقه بندی کرد. شاید یک برند کره ای از یک برند سوییسی بهتر باشد. ولی به طور کلی ایمپلنتهای سوییسی کیفیت بالاتری دارند. ممنون

  • لغو پاسخ