تشخیص و درمان تنبلی چشم کودکان به چه صورت است؟ - بینایی سنجی تابان

تشخیص و درمان تنبلی چشم کودکان به چه صورت است؟

تشخیص و درمان تنبلی چشم کودکان به چه صورت است؟

در مرکز بینایی سنجی تابان آبان ماه هر سال برای کودکان 6-3 سال بهزیستی بینایی سنجی انجام می شود و برنامه تنبلی چشم برای پیشگیری انجام می شود. برای دیگر کودکان (بجز بهزیستی) بعد از 3 سال از طریق مهد کودک تست و معاینه می شوند بعد به اینجا مراجعه می کنند که ما با دستگاه اتوریفراکتومتر دید آنها را معاینه می کنیم. اگر بیمار با چارت اسنلن یا حروف E چارت آشنایی داشته باشد به او یاد می دهیم در غیر این صورت با استفاده از یک تست دیگر به نام animal تست می توانیم تست بگیریم و با دستگاه اتوریفراکتومتر میزان و معاینات رتینوسکوپی را انجام دهیم و می توانیم تشخیص دهیم چشم کودک ضعیف است یا خیر.

بینایی سنجی تابان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با بینایی سنجی تابان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بین 6-3 سال تنبلی چشم رایج است؟

بله، چشم انسان تا سن 9 سالگی کامل می شود، هر چه سن کودک پایین تر باشد جواب به درمان بهتر است هر چه سن درمان بالاتر باشد جواب به درمان ضعیف تر است. سن 6-3 سال زمان طلایی درمان برای بیمار است، اگر این زمان را از دست دهیم می توانیم در سن 8-7 سالگی هم درمان داشته باشیم اما جواب به درمان ضعیف تر از درمان در سن 6-3 سالگی است. قبل از 3 سالگی هم اگر بیمار مشکل خاصی مانند انحراف چشم یا مشکلی که والدین آن را به وضوح ببیند باید به پزشک یا اپتومتریست مراجعه کند تا معاینه شود.

برای ما فرقی نمی کند بیمار دارای چه سنی باشد معاینات ما شامل کودک یک روزه  تا فرد 90 ساله می شود و فرقی نمی کند که حروف E چارت را جواب دهد یا خیر، معاینات ما دو صورت است یا objective است یا subjective است. در معایناتی که بیمار با پزشک همکاری نمی کندobjective محسوب می شود که پزشک بر اساس یافته های خود تجزیه تحلیل می کند که فرد دارای مشکلات چشمی است یا خیر و هر مساله ای را تجویز کند. قبل از سه سالگی هیچ ارتباطی بین پزشک و بیمار صورت نمی گیرد و بر روی معاینات خودمون تاکید می کنیم. بعد از آن به سن  سه سالگی به بعد می رسیم که ارتباط بین بیمار و پزشک انجام می شود. در این نوع معاینه همانobjective وsubjective است یعنی هم از بیمار سوال می کنیم هم از داده هایی که دستگاه به ما ارائه می کند یا پزشک معاینه می کند با جوابی که بیمار می دهد همخوانی دارد یا خیر. بعد از آن این بیماران باید تحت نظر پزشک باشند. برای مثال بیماری از سن 6-3 سالگی معاینه شد و آستیگمات مشهور و کاهش دید داشت برای این شخص عینک تجویز می کنیم و این بیمار را تحت نظر می گیریم، در مراحل اول هر سه ماه یکبار و بعد از اینکه کمی بهتر شد هر 6 ماه یکبار و بعد تا سن 9 سالگی ادامه پیدا می کند.

بینایی سنجی تابان

میرصدرالدین رضوی طوسی، اپتومتریست و کارشناس بینایی سنجی جزء اولین دوره فارغ التحصیلان اپتومتریست ایران مسئول بخش اپتومتری وکنتاکت لنز بیمارستان فارابی 1374الی 1387. مسئول بخش اپتومتری و کنتاکت لنز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • حسین هاشمی

    سلام و عرض ادب من تنبلی چشم دارم توی چشم چپم سوالم اینه که الان توی سن 33 سالگی درمان میشه ؟ با جراحی یا لیزر و ... ؟

  • ا ال احمد

    سلام نسخه عینک دخترم +۱.۵ _۱.۰۰×۱۵ میباشد ایا با عینک این نسخه که مثبت است دور را هم میتواند خوب ببیند یا فقط برای نزدیک استفاد کند

  • مریم نوروزی

    لنزهای هیبریدی دارید؟؟

  • مریم نوروزی

    سلام لنز هیبریدی برای قوز قرنیه دارید ؟چه قیمت؟

  • لغو پاسخ